چین نقش مهمی در "ثبات افغانستان" دارد

21:06 - 10 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۴۴۶۴
سرور دانش در دیدار با دبیر اول حزب کمونیست منطقه «سین کیانگ» چین گفت که پکن می تواند نقش مهمی را در ایجاد امنیت در منطقه و افغانستان بازی کند.

به گزارش سرویس بین الملل به نقل از افق، سرور دان  معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان که به دعوت رسمی مقامات چینی به این کشور سفر کرده است در دیدار با «چن کوانگو» دبیر اول حزب کمونیست سین کیانگ والی و مقامات محلی این ایالت گفت که چین می تواند نقش موثری در تامین امنیت منطقه و افغانستان ایفا کند.

دبیر اول حزب کمونیست سین کیانگ نیز در این دیدار گفت که زمینه‌های همکاری بین چین و افغانستان گسترده است و کشورش خواهان همکاری در زمینه‌هایی چون مبارزه با تروریسم، امنیت منطقه‌ای، همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی است.

دانش نیز در این دیدار گفت که روابط بین چین و افغانستان در حال گسترش است و طی ۱۰ سال گذشته در حدود ۶۰ سند حقوقی و همکاری میان دو کشور امضا شده است.

وی تاکید کرد که نقش چین در مناسبات منطقه‌ی و بین المللی دارای اهمیت بسیاری است و پکن می تواند در تامین امنیت منطقه به خصوص افغانستان سهم داشته باشد و شرکت این کشور در گفتگوهای ۴ جانبه بین افغانستان، ایالات متحده، پاکستان و چین دلیل بر اهمیت و جایگاه این کشور است و امیدواریم که نقش مهم تری در این زمینه ایفا کند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان همچنین گفت که افغانستان به صلح باور دارد و درِ گفتگوها را نیز باز نگه داشته است ولی در خط مقدم بر ضد تروریسم با ۲۰ گروه مسلح که از سوی کشورهای خارجی تامین می‌شوند در حال جنگ است.

دانش همچنین همکاری اقتصادی و تجاری چین با افغانستان را مهم عنوان کرد و گفت: طرح یک کمربند یک راه، مهم‌ترین طرح اقتصادی است که بین دو کشور مشترک است و افغانستان متعهد به حفاظت از آن در منطقه است.

وی با اشاره نقش تاریخی دو کشور در جاده ابریشم گفت که در چارچوب این طرح بزرگ اقتصادی، دو پروژه مهم خط آهن بین 5 کشور افغانستان، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و قرقیزستان و هم چنین شبکه فیبر نوری از «کاشغر» به «فیض آبا» د افغانستان، قرار دارد که نقش مهم در رشد اقتصاد منطقه و جهان خواهد داشت.

معاون رئیس جمهوری افغانستان، کشورش را بازار مناسبی برای کالاهای چینی دانست و گفت: پروژه‌های بزرگ این کشور با کمپانی‌های چینی قرارداد بسته اند و انتظار می‌رود که سهولت‌های بیشتر برای ورود کالاهای افغانستانی در بازارهای چین فراهم گردد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *