تبلیغات عجیب و غریب!

15:27 - 08 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۳۹۶۴
جرقه ایجاد اولین فروشگاه لوازم دست دوم به صورت حراجی در ذهن یک ایرانی به نام پی‌یر امیدیار در سال ۱۹۹۵ زده شد؛ سال‌ها بعد پس از همه‌گیری استفاده از تلفن‌های هوشمند در کشورمان و رشد روزافزون استفاده از آن، ایده حراجی‌های اینترنتی در ایران هم اجرایی به نظر می‌آمد.

 به گزارش گروه فضای مجازی ، اولین حراجی اینترنتی و آنلاین در کشور ایجاد شد و روز به روز به تعداد کاربران آن اضافه گردید تا جایی که اکنون میلیون‌ها کاربر فعال در این حراجی‌ها به خرید و فروش اجناس دست دوم و یا کالا و خدمات خود مشغولند.

در این اپلیکیشن‌ها که عموما در مرورگر‌ها نیز در دسترس هستند، موضوعات مختلفی برای کاربر در نظر گرفته شده است. هرچند جنبه مثبت این برنامه‌ها غیرقابل انکار است، اما در برخی دسته بندی‌های موضوعی موجود، با مواردی برخورد می‌کنیم که چندان شایسته نیست. بار‌ها شده که تصاویری از فضای برنامه‌های مورد بحث در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که کالا‌های عجیبی مثل موتور هواپیما یا اجناسی از این دست برای فروش آگهی گردیده اند. این نوع تبلیغات به طبع مشکلی برای کسی ایجاد نمی‌کنند بلکه گاهی صرفا لحظات مفرحی را برای دیگر کاربران می‌سازند! اما بعضا اگهی‌هایی در این برنامه‌ها دیده می‌شود که نه تنها مجرمانه است بلکه می‌تواند بنیان خانواده‌ها را هدف قرار دهند یا مروج فساد و بی بندوباری باشند.

تبلیغات عجیب و غریب!

با وجود نظارت مدیران بر روی آگهی ها، اما به عنوان مثال در بخشی با عنوان «کمک» درخواست‌هایی با عناوینی مثل «اسکان رایگان» یافت می‌گردد که در ورای آن اهداف دیگری توسط آگهی دهنده دنبال می‌شود. وقتی با راه‌های تماس این آگهی‌ها ارتباط می‌گیرید، متوجه درخواست‌هایی مثل ازدواج سفید، صیغه و... خواهید شد یا حتی برخی به طور غیرمستقیم در متن آگهی به این موضوعات اشاره می‌کنند.

تبلیغات عجیب و غریب!

از طرفی آگهی‌های مختلف دیگری در میان هزاران مورد منتشره در روز می‌بینیم که حتی دارای محتوای مجرمانه و فروش اجناس ممنوعه است. مثلا اجناس قدیمی و عتیقه به وفور و فراوان در این سایت‌ها یافت می‌شود و افراد به راحتی دست به خرید و فروش اموالی می‌زند که مشخص نیست مبدا آن کجاست و اینکه به جای موزه باید در چنین حراجی‌هایی رد و بدل شود؟

تبلیغات عجیب و غریب!

 

تبلیغات عجیب و غریب!

سکه، جام، دستبند و ... اجناسی هستند که در میان عتیقه‌های موجود به فروش می‌رسند که بی شک تبادل چنین کالا‌هایی در خارج از فضای مجازی شرایط خاصی را می‌طلبد و چه بسا اقدامی مجرمانه باشد.

در بخش خدمات، آگهی‌هایی مثل ماساژ خواهید یافت که باز هم مخاطب را دچار تردید می‌کند. آگهی‌هایی که در آن ماساژ همراه با محرمیت دیده می‌شود! اتفاقی که به وضوح می‌تواند زمینه ساز گناه گردد.

کنار همه این موارد، ایجاد بازار سیاه را هم اضافه کنید، مدتی پیش بود که بلیط یک تئاتر با قیمتی بالا، به شکل بازار سیاه در یکی از همین برنامه‌ها آگهی شد.

تبلیغات عجیب و غریب!

در شرایطی که میلیون‌ها کاربر روزانه به این آگهی‌ها دسترسی دارند و هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود، وجود چنین مواردی در این اپلیکشین‌ها از قصور تعداد قلیلی از اپراتور‌های مسئول تایید آگهی‌ها حاصل می‌گردد لذا تدبیری برای چنین شرایطی لازم است تا مقابل وقوع جرم و فساد از طریق این برنامه‌ها گرفته شود. هرچند نباید از وجه مثبت این قبیل برنامه ها، که موجب کاهش مصرف گرایی و استفاده از کالا‌های دست دوم می‌گردد، گذشت، اما یک لکه سیاه هم در یک صفحه سفید به وضوح دیده خواهد شد.

 

منبع: اتاق خبر24

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *