سلب صلاحیت "نواز شریف" ضربه ای به مذاکرات هند و پاکستان

10:04 - 08 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۳۶۱۳
کارشناسان و صاحبنظران سیاسی سلب صلاحیت نوازشریف(نخست وزیر سابق) پاکستان و منحل شدن کابینه وی توسط دادگاه عالی این کشور را ضربه ای به مذاکرات هند و پاکستان و کاهش تنش در روابط دو کشور ارزیابی می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل نواز شریف اولین نخست وزیری در تاریخ پاکستان و پس از استقلال این کشور در سال 1947 است که با دو بار سفر به دهلی نو گام های بزرگی برای گفت وگو و کاهش تنش بین اسلام آباد و دهلی نو برداشت .

ساتیندر کی لمباح نماینده ویژه نخست وزیر هند در امور پاکستان و افغانستان اظهار کرد نواز شریف در بین نخست وزیران پاکستان از سال 1947 تنها فردی است که بیشترین دیدار را با با نخست وزیران هند داشته است .

وی اظهار کرد: نواز شریف در سال 1991 برای حضور در مراسم خاکسپاری 'راجیو گاندی' و در سال 2014 نیز در مراسم تحلیف 'نارندرا مودی' به دهلی نو سفر کرد.

این کارشناس برجسته سیاسی هند با بیان اینکه با استعفای نواز شریف هند یک همکار مهم در مذاکرات را از دست داد افزود:باید انتظار داشته باشیم با این رویداد روند بی ثباتی در گفت وگوهای دو کشور افزایش یابد.

وی با بیان اینکه برکناری نواز شریف تاثیری در وضعیت 'کلبوشان یاداو' شهروند هندی دستگیر شده در پاکستان ندارد افزود:دهلی نو و اسلام آباد هم اکنون روابط محدودی با هم دارند.
'تی سی ای راگاوان' سفیر اسبق هند در پاکستان نیز خاطرنشان کرد برکناری 'نواز شریف'یک ضربه بزرگ به روند دموکراسی در پاکستان محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد جای تاسف است که هیچ یک از نخست وزیران پاکستان تاکنون نتوانسته اند دوره نخست وزیر خود را به اتمام برسانند.

اودی باسکار مفسر امور راهبردی هند نیز تصریح کرد آینده روابط هند و پاکستان به نحوه انتقال قدرت به نخست وزیر بعدی پاکستان بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد 'نواز شریف' به عنوان فردی مورد علاقه دستگاه نظامی پاکستان کار خود را آغاز کرد اما در زمان پرویز مشرف در سال 1999 میلادی مجبور به مبارزه با نظامیان شد.

دادگاه عالی پاکستان روز گذشته و بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از آغاز روند رسیدگی قضایی به اتهام های فساد مالی ادعا شده علیه نخست وزیر این کشور و فرزندانش(پرونده اسناد پاناما)، سرانجام با صدور حکم نهایی، رای به 'سلب صلاحیت نواز شریف داد.

این حکم دیوان عالی پاکستان به سومین دوره حکومت نواز شریف حدود یک سال قبل از انتخابات عمومی این کشور پایان داد . اگر او می‌توانست تا آن زمان به حکومت ادامه دهد، نخستین نخست وزیر پاکستان بود که دوره کامل پنج ساله حکومت را به پایان می‌رساند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *