تبدیل ریال به تومان تاثیری در بازار‌های مالی ندارد

6:00 - 04 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۴۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تبدیل ریال به تومان در بین مردم سالهاست که انجام شده و در صورت عملی شدن این مصوبه به طور رسمی این طرح اجرا خواهد شد.

سید محمد احمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در رابطه با تغییر ریال به تومان و تاثیر آن در بازار‌های مالی گفت: تبدیل ریال به تومان و حذف یک صفر از پول ملی عملا پذیرش واقعیتی است که سال هاست در بین مردم اتفاق افتاده و این درحالی است که کسی از واژه ریال در خرید و کار‌های روزمره خود استفاده نمی‌کند.

وی افزود: تغییر در واحد پولی کشور زمانی بر بازار‌های مالی و اقتصاد تاثیرگذار خواهد بود که حذف یک صفر زمینه‌ای برای حذف چند صفر دیگر در پول ملی کشور را ایجاد کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تصریح کرد: حذف صفر از واحد‌های پولی جهان تغییراتی را در اقتصاد کشور‌ها حاصل کرده واین درحالی است که چند صفر از واحد پولی آن‌ها حذف شده و در عمل حذف یک صفر از پول ملی کشور باعث تغییرات جزئی در محاسبات بانکی خواهد شد.

احمدی خاطرنشان کرد: در صورت حذف یک صفر از پول ملی طبیعتا در شکل سکه و اسکناس‌ها تغییراتی حاصل می‌شود و با درنظر گرفتن هزینه تغییر شکل آن‌ها توجیه اقتصادی در راستای تغییر ریال به تومان وجود نخواهد داشت.

وی افزود: یک ریال در بازار قدرت خرید و ارزش چندانی ندارد و درصورت حذف چند صفر از پول ملی امکان تغییر در رشد اقتصادی امکان پذیر می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد: حذف صفر از واحد پولی به تنهایی نمی‌تواند تغییر مهمی در اقتصاد کشور ایجاد کند و باید در کنار آن اتفاقات مهمی در شرایط اقتصادی کشور حاصل شود.

احمدی با بیان اینکه ارزش پولی کشور سالهاست کاهش پیدا کرده خاطرنشان کرد: با حذف یک صفر از واحد پولی کشور تغییرات چشم گیر در اقصاد کشور و بالارفتن ارزش پول کشور حاصل نخواهد شد.

وی در ارتباط با تاثیرات روانی حذف صفر از واحد پول ملی گفت: این موضوع و حذف صفر در ایجاد تاثیرات روانی در بازار موثر است و با حذف چندین صفر قیمت‌ها روبه بالا رُند خواهند شد.

 


برچسب ها: بانک مرکزی ارز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *