متوليان تعلیم و تربیت ارزش‌های دختران را متذکر شوند

16:00 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۳۶۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
شاعر و نویسنده، گفت: برای تعمیق و گسترش دانش و بینش دختران سرمایه‌گذاری مناسبی نداریم.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سودابه امینی شاعر و نویسنده به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر در پاسخ به اینکه تصویری که از دختران کشورمان در ادبیات ایران ارائه شده چقدر به واقعیت نزدیک است، خاطرنشان کرد: نه تنها ادبیات فارسی بلکه هیچ‌کس برای دختران نازنین ایرانی هیچ قدمی برنداشته است. در مدرسه و خانه به دختران به عنوان جلوه جمال الهی نگاه نکرده‌ايم که هیچ، آن ها را به خاطر ظرافت و زيبايي‌شان دچار احساس گناه کردیم. ما به فرزندان خود یاد نداده‌ایم که خودشان را دوست بدارند؛ در حالی که می‌توانستیم بدون امر و نهی یا پرخاشگری آن ها را متوجه طراوت و زیبایی خودشان کنیم.

او ادامه داد: به عنوان مثال در يافتن این نکته که من دوست داشتنی هستم، برای دختران عزیزمان نیاز به برنامه‌های کلان فرهنگی دارد. آن ها باید به خودباوری برسند و طبیعتا رسیدن به این خودباوری نیازمند شناختن خویش است. دختران ما زیبا، باهوش و پر انرژی هستند. آن ها در هر برهه از تاریخ ایران ثابت کرده‌اند که خلاق و قدرتمندند.

وی سپس با تاکید بر اینکه نحوه ارتباط متوليان تعلیم و تربیت با دختران باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: متوليان تعلیم و تربیت باید ارزش‌های دختران را به آن ها متذکر شوند. بی پرخاشگری و بی خشونت باید با جلوه‌های جمال الهی روبه‌رو شویم. ما برای تعمیق و گسترش دانش و بینش دختران سرمایه‌گذاری مناسبی نداریم و اين ضعف بزرگی است، در نتیجه، مادرانی که احساس کمتری دارند نمی توانند دختران قدرتمندی تربیت کنند؛ بنابراین نگاه والدین در تربیت دختران موفق موثر است.

امینی در بخشی دیگر درباره این موضوع که دختران کشورمان گاه تحت تاثیر زرق و برق تبلیغات رسانه‌ای غرب قرار می‌گیرند، در این شرایط چه گزینه‌ای می‌توان ارائه کرد؟ اظهار کرد: جذابیت زرق و برق وقتی جدی است که جامعه از نظر معنوی ضعیف باشد. جامعه‌ای که ادبیات و هنر خود را به نسل جوان بشناساند نباید نگرانی‌هايی از این دست داشته باشد. اگر می‌بینید دختران، مجذوب زیبایی‌های آنچنانی شده‌اند، بدانید دو گروه کم کاری کرده‌اند. اول اصحاب تعلیم و تربیت و دوم رسانه‌های جمعی به ویژه تلویزیون که موجب بروز چنین اتفاقی شده‌اند. تاکید می‌کنم پرخاشگری، احساس حقارت را تقویت می‌کند، ما برای اینکه دختران موفقی داشته باشیم باید عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را برای بانوان گسترده‌تر کنیم.

این شاعر و نویسنده در پایان گفت: متاسفانه هنوز بعد از گذشت سال ها از انقلاب اسلامی، می‌بینیم که در برخی فضاها تبعیض جنسیتی اعمال می‌شود و برای زنان و مردان در شرايط برابر فرصت برابر وجود ندارد. حتی در شرایطی که دختران و زنان شایستگی های علمی، مدیریتی، هنری بالاتری دارند به مردان فرودست تر اهمیت بیشتری قایل می‌شوند و فرصت‌ها را به آن ها می‌سپارند که رسما تضییع حق زنان است و تضییع حقوق اجتماعی و فردی زنان بر خلاف قانون اساسی است.

به اعتقاد من تا زمانی که این چرخه اصلاح نشود جامعه آسیب جدی مي‌بيند. در طول دوران دفاع مقدس دختران ایرانی چهره شگفت‌انگیزی از خود نشان دادند و برخی از آن ها در عين جوانی و شادابی از رزمندگانی که قطع نخاع شده بودند خواستگاری کردند و به پاس دلاوری‌هایشان حاضر شدند همسرشان را از میان جانبازان انتخاب کنند. من فکر می‌کنم با وجود گذشت زمان و تغییراتی که در جامعه اتفاق افتاده است، هنوز این متفاوت بودن در ذات دختر ایرانی هست که در کمتر کشوری این اندازه بلوغ فکری می‌توان سراغ گرفت.

گفتی ست سودابه امینی کتابی به نام «فصل آهو و کبوتر» را در مورد دختران نوجوان سروده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *