پیروی 75 درصد از ساختمان‌های کشور از مقررات ملی ساختمان/53 درصد پرتی انرژی از پنجره‌ها است

11:35 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۳۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مشاور رئیس جمهور گفت: در حال حاضر ٧٥ درصد از ساختمان‌های موجود در کشور بعد از تأسیس سازمان نظام مهندسی ساخته شده که تمامی آنها از قوانین موجود طبق مقررات ملی ساختمان پیروی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، اکبر ترکان در کنفرانس کنفرانس ملی نقش مهندسی مكانيک در ساخت و ساز شهری با اشاره به اینکه در طول ٢٢ سال گذشته موفقیت‌های چشمگیری به‌دست آورده ایم گفت: در اجرای مقررات ملی ساختمان و ٢٢ مبحث مقررات ملی ساختمان مجموعه ارزشمندی هستند که هر ساله با بازنگری‌های دقیق از تجربیات جدید از این بخش استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زلزله‌ای که در شهرهای مختلف رخ داد ما را در رعایت مبحث انرژی جدی‌تر کرد بیان کرد: این حوادث تلخ زمینه ساز نوشتن آیین نامه زلزله در کشور شد و مقررات مربوطه به گونه‌ای تدوین گردید که آسیب ها کمتر شود و آیین نامه ٢٨٠٠ جدید در تهران تدوین شد.

مشاور رئیس جمهور توضیح داد: در حال حاضر عمده ساختمان‌های کشور طبق قواعد درست مهندسی ساخته شده و آیین نامه مربوط به بارگذاری و سازه با اطمینان در همه ساختمان‌ها ایجاد شد و کمتر سازه‌ای وجود دارد که بدون نظارت نظام مهندسی ساخته شود و با اطمینان می‌توان گفت همه سازه‌ها قابل اطمینان است.

ترکان تصریح کرد: در عموم استان‌های کشور سازه های قابل قبول ساخته می‌شود و به طور قاطع می‌توان گفت سطح قوی از سازه‌ها در حال حاضر طراحی و ساخته می‌شود. 

وی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان الزام کرده است که این سازمان‌ها علاوه بر تولید نقشه تولید ساختمان را نیز بر عهده بگیرند. 

رئیس مناطق ازاد اظهار کرد: در حال حاضر ٧٥ درصد از ساختمان‌های موجود در کشور بعد از تأسیس سازمان نظام مهندسی ساخته شده که تمامی آنها از قوانین موجود طبق مقررات ملی ساختمان پیروی کرده‌اند.

ترکان در خصوص تاسیسات مکانیسم در ساختمان نیز گفت: ساختمان‌ها طبق دستورالعمل اجرایی در ٤ گروه هستند، گروه اول شامل واحدهای کمتر از ٦٠٠ متر است که در انها تأسیس مکانیکی زیر ١٠درصد رعایت شده است، گروه دو تا چهارم میزان استفاده از تاسیسات مکانیکی بیشتر شده و همین موضوع زمینه ساز افزایش قیمت تمام شده ساختمان می‌شود.

وی بیان کرد: باید استفاده از فناوری و تکنولوژی را در بخش مصرف جدی‌تر بگیریم ولی متاسفانه در حوزه مصرف انرژی نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار عقب مانده‌ایم.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه ٥٣ درصد از پرت حرارتی از پنجره‌ها خارج می‌شود گفت: تنها با اصلاح کردن پنجره‌ها می‌توانیم این میزان انرژی را کاهش دهیم همچنین با عایق کردن جداره بیرونی ساختمان می‌توانیم ١٥ درصد از پرت انرژی را کاهش دهیم.

ترکان اظهار کرد: اگرچه رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی شده است ولی در عملکرد به ویژه‌ای در مبحث ١٩ اصلاً راضی نیستیم.

وی به مقایسه مصرف انرژی در ایران و ترکیه پرداخت و گفت: ایران در تولید ناخالص کشور٤٠٠ میلیون تومان هزینه می کند این در حالی است که تولید ناخالص کشور ترکیه بیش از ١ هزار میلیار دلار است ولی میانگین مصرف انرژی انها نصف کشور ایران است یعنی مصرف انرژی در کشور ایران دو برابر کشور ترکیه است.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: باید برای کاهش مصرف انرژی بتوانیم سرمایه گذاران را به این بخش سوق دهیم به این صورت که درامد حاصل از صرفه جویی انرژی را به سرمایه گذاران اختصاص دهیم.

ترکان بیان کرد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به هیج وجه از یک دیگر قابل تفکیک نیست و هیچ ضابطه‌ای برای کنترل ساختمان وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *