رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راههای مذاکره با آنکارا باید باز نگه داشته شود/ ترکیه همسایه مهم اروپا است

0:14 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۲۰۳
برخی کارشناسان عقیده دارند که سیاست های دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و جاه طلبی های برخی از مسوولان آنکارا و نقض آزادی عقیده و بیان موجب سردی مناسبات این کشور با اتحادیه اروپا و مانع پیوستن ترکیه به این اتحادیه شده است.

به گزارش گروه بین الملل ؛یوهانس هان کمیسر توسعه اتحادیه اروپا ترکیه را همسایه مهم اروپا عنوان کرد و خواستار باز نگه داشتن راههای مذاکره با آنکارا شد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، هان روز دوشنبه در نشست خبری خود گفت: فردا در اجلاس بروکسل گفت و گوی سیاسی ترکیه و اتحادیه اروپا، همکاری در زمینه انرژی، مبارزه با تروریسم و مسائل مربوط به حاکمیت قانون و آزادی بیان از مهمترین موضوعات مورد بحث شرکت کنندگان خواهد بود.


هان در پاسخ به سؤالی در خصوص گشودن بیست و سومین و بیست و چهارمین فصول مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اظهار کرد: گشودن این فصل ها ضروری است، ولی با توجه به این که کشورهای عضو سال گذشته، تصمیمی در خصوص باز نکردن فصول اتخاذ کردند، انتظار نداریم در شرایط فعلی در روند عضویت ترکیه به این اتحادیه، فصول جدیدی باز شود.
کمیسر توسعه اتحادیه اروپا همچنین به اهمیت به روز رسانی اتحاد گمرکی بین ترکیه و اتحادیه اروپا جهت کسب منافع برای اقتصاد هر دو طرف اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی نیز انتظار نداریم در این زمینه تصمیم گیری سریعی صورت گیرد.


 رسانه های خبری ترکیه اعلام کردند که مذاکرات سیاسی ترکیه و اتحادیه اروپا در سطح وزرا فردا در شهر بروکسل بلژیک ادامه می یابد.


این مذاکرات با حضور مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و عمر چلیک وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در امور توسعه و مناطق همجوار برگزار می شود.
در این نشست علاوه بر بررسی روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، همکاری در زمینه های انرژی، اقتصاد، تجارت و مبارزه با تروریسم و موضوعات مربوط به مهاجرت و موضوع درخواست ترکیه برای لغو ویزا و همچنین تحولات منطقه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.


وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که آنکارا به تعهدات خود در قبال قرارداد بازپس گیری پناهجویان عمل کرده و این قرارداد به اهداف خود رسیده است، اما اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال لغو ویزا، کمک مالی، اسکان مجدد پناهجویان و به روز رسانی اتحادیه گمرکی پای بند نماند.


یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در امور توسعه و مناطق همجوار در اوائل ماه جولای در ادامه مذاکراتی که در 25 ماه مه آغاز شده بود، از ترکیه دیدار کرد و در این دیدار هم روابط ترکیه و اتحادیه اروپا و هم آمادگی برای نشست فردا مطرح شد.
مسئول حمل و نقل کمیسیون اروپا و مسئول امور کشاورزی کمیسیون اروپا نیز در ماه جاری میلادی در چارچوب تقویم سالانه اقدامات لازم برای برگزاری نشست مذاکرات سطح عالی در زمینه های انرژی و حمل و نقل بازدید کردند.


به ادعای دولت ترکیه، اتحادیه اروپا به جای 72 هزار پناهجوی وعده داده شده، تاکنون فقط سه هزار و 565 پناهجوی سوری را از ترکیه تحویل گرفته و در کشورهای اروپایی اسکان داده است.


بر اساس همین ادعا، تا به امروز از سه میلیارد یورویی که اتحادیه اروپا متعهد شده بود که به ترکیه پرداخت کند، فقط 811 میلیون یورو پرداخت شده است.


مذاکرات به روز رسانی اتحادیه گمرکی بین ترکیه و اتحادیه اروپا نیز که باید تا پایان سال 2016 آغاز می شد، هنوز به طور رسمی آغاز نشده است.


حدود سه هفته پیش طرح توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا با 64 رای منفی، 477 رای مثبت و 97 رای ممتنع از مجموع 638 عضو پارلمان اروپا به تصویب رسید.


درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا که بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام یافت، در 14 آوریل 1987 ارائه شد و ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه شناخته شده و مذاکرات برای الحاق ترکیه از 3 اکتبر سال 2005 آغاز شد.


از حدود هشت سال گذشته پیشرفتی در روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به وجود نیامده و آلمان و فرانسه مخالفت تلویحی خود با عضویت کامل ترکیه در این اتحادیه را اعلام کرده اند.


از سال 2005 میلادی که مذاکرات نهایی ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز شد، تاکنون بحث در 22 سر فصل از سرفصل های 35 گانه آغاز شده و دو طرف هنوز در این موارد به نتیجه لازم دست نیافته اند.


بخش عمده ای از خاک ترکیه در قاره آسیا قرار دارد و اکثر مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند، اما از زمان ایجاد جمهوری ترکیه در سال 1923 میلادی اکثر دولت های این کشور معتقد بوده اند که ارتباط با اروپاییان منافع آنکارا را بیشتر تامین می کند و در نتیجه بر اروپایی بودن کشور خود تاکید داشته اند.


به رغم این که مذاکرات رسمی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در سال 2005 میلادی آغاز شده است، هنوز موانعی عمده بر سر راه عضویت این کشور در این اتحادیه وجود دارد که از آن جمله می توان به اختلاف ارضی و سیاسی با بخش یونانی نشین قبرس و اختلاف سیاسی با یونان که هر دو اعضای کامل اتحادیه اروپا هستند، اشاره کرد.


جمعیت حدود 79 میلیونی ترکیه و اسلامی بودن این کشور نیز از جمله مواردی است که مانع پذیرش سهل ترکیه در اتحادیه اروپا شده است.


برخی کارشناسان عقیده دارند که سیاست های دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و جاه طلبی های برخی از مسوولان آنکارا و نقض آزادی عقیده و بیان موجب سردی مناسبات این کشور با اتحادیه اروپا و مانع پیوستن ترکیه به این اتحادیه شده است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *