همگرایی بین مردم هدف اصلی ستاد ملی صبر/ باید فرهنگ گذشت و بخشایش گفتمان مسلط جامعه باشد/ دستورالعمل ستاد ملی صبر در آستانه ابلاغ قرار دارد/ لزوم احیای فرهنگ ریش سفیدی

8:15 - 01 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۲۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دبیر ستاد ملی صبر با اشاره به اینکه این ستاد به دنبال همگرایی بین مردم و گسترش فرهنگ بخشایش است، گفت: دستورالعمل ستاد ملی صبر در آستانه ابلاغ قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی موضوع بخشش و عفو یک مقوله فرهنگی است که ریشه در ذات و فطرت انسان دارد که دین هم پشتوانه آن بوده و برای آن اهمیت خاصی قائل شده است. بخشش و گذشت از اموری است که خداوند متعال آن را به عنوان یک حق برای شخصی که مورد ظلم واقع شده است در نظر گرفته و بر اجرای آن تاکید بسیار کرده است. خوشبختانه با توجه به اینکه این موضوع در جامعه اثرات خیر فراوانی دارد و به نوعی ممکن است با یک گذشت از حق یک جو مثبت فوق العاده در جامعه ایجاد شود قوه قضائیه از درجه اهمیت این مقوله غافل نبوده و ستادی را تحت عنوان ستاد ملی صبر ایجاد کرده است.

مجموعه اقدامات این ستاد و البته با همکاری نهاد‌های دیگری همچون صدا و سیما باعث اقبال عمومی و مردمی شده و به نوعی واکنش‌های مثبت فراوانی در پی داشته است. به طوری که مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار این قبیل موضوعات در نماز عید فطر از روند گذشت‌ها و بخشایش‌ها ابراز رضایت کردند. از همین رو با امید محبی دبیر ستاد ملی صبر در رابطه با اهمیت گذشت، نقش ستاد ملی صبر و عملکرد این ستاد ملی گفت‌وگو کرده‌ایم.

امید محبی که دانش آموخته حوزه ارتباطات رسانه و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است در ابتدای مصاحبه به موضوع ماهیت ستاد ملی صبر اشاره کرد و گفت: ستاد ملی صبر که با یک پشتوانه و یک سال کار پژوهشی و مطالعاتی در معاونت فرهنگی قوه قضائیه شروع به کار کرد در واقع به دنبال یک همگرایی ملی و عزم ملی برای ایجاد تعامل و وحدت بین قوا و بین مردم و مسئولان است.

همگرایی بین مردم هدف اصلی ستاد ملی صبر/ باید فرهنگ گذشت و بخشایش گفتمان مسلط جامعه باشد/ به دنبال به تصویر کشیدن وجوه رحمانی نظام هستیم/ دستورالعمل ستاد ملی صبر در آستانه ابلاغ

این کارشناس ارشد حوزه ارتباطات و رسانه گفت: ستاد صبر که مخفف صلح، بخشایش و رضایت است به دنبال اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی است نه فعالیت‌های قضایی. در ستاد ملی صبر کمیته حقوقی و قضایی داریم که حقوقدانان برجسته‌ای عضو آن هستند. به نحوی که هم از دولت در این کمیته نماینده وجود دارد و هم از اساتید دانشگاه و قضات عالی رتبه در این کمیته یاری‌رسان ما هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: هرچند که در ستاد صبر کمیته حقوقی خوب و فعالی داریم، اما اکثر فعالیت ستاد ملی صبر بر فعالیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی متمرکز شده است که این موضوعات ۷ کمیته و کار گروه تخصصی دارند.

محبی اظهار کرد: در این ستاد یک کمیته اختصاصی صرفاً برای موضوع فضای مجازی داریم. با توجه به ضعفی که غالب دستگاه‌های دولتی در حوزه فضای مجازی دارند ما سعی کردیم در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشیم. بخصوص که تاکیدات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی بسیار است. لذا سعی کردیم با حضور فعالانه و برنامه‌ریزی شده، این حوزه را در ستاد ملی صبر کمی مهربان‌تر و فعال‌تر کنیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در آستانه همایش ملی صبر که نخستین همایش ملی صبر بود هشتگی را با عنوان "#من_میبخشم" طراحی کردیم که با این هشتگ تعداد قابل توجهی از افراد عالم، اندیشمند و نخبه و حتی ورزشکار و هنرمند را در این مسیر مهربانی و بخشایش همراه کردیم، در واقع با این کار مردم زیادی که در فضای مجازی فعال بودند به این کمپین روی آوردند.

همگرایی بین مردم هدف اصلی ستاد ملی صبر/ باید فرهنگ گذشت و بخشایش گفتمان مسلط جامعه باشد/ به دنبال به تصویر کشیدن وجوه رحمانی نظام هستیم/ دستورالعمل ستاد ملی صبر در آستانه ابلاغ

دبیر ستاد ملی صبر ادامه داد: مجموعه این اقدامات باعث شد که به طرز قابل توجهی از میزان پرخاشگری‌ها و توهین و بی احترامی‌های فضای مجازی به ویژه در صفحات مجازی هنرمندان و ورزشکاران کم شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این کار برای ما خیلی خوشایند بود که صرفا با یک هشتگ توانستیم این چنین تاثیرگذار باشیم. البته با کار حساب شده و مهندسی شده و با کمک مردم این اتفاق رخ داد. چون ما در این کار نقش حمایتی را ایفا کردیم و خود مردم، جوانان و کاربران نقش اصلی را برای تبلیغ این کمپین داشتند. جوانان و مردمی که تصاویر و خاطرات خود را با موضوعات بخشایش و گذشت در فضای مجازی منتشر کردند که آثار آن بسیار ارزشمند بود.

 محبی با بیان اینکه مسئله همگرایی بین مسئولین یک ضرورت برای جامعه امروز است، گفت: یک مسئله خیلی مهم و حائز اهمیت این است که ما قبل از آن که بخواهیم از مردم چیزی را انتظار داشته باشیم باید خود مسئولین کشور در آن موضوع الگو و سرآمد باشند. در واقع اگر به دنبال ترویج گذشت، بخشش و صبر در جامعه هستیم و می‌خواهیم صبر را گفتمان مسلط در جامعه کنیم لازم است که صبر گفتمان مسلط در میان مسئولان ما باشد.

وی توضیح داد: احترام، عدم پرخاش، رعایت حقوق و حرمت یکدیگر، رعایت آداب در مباحثات و این دست مسائل از اموری است که باید در بین مسئولان بیش از پیش به گفتمان تبدیل شود. اگر مردم احساس کنند که مسئولین کشور و مدیران نظام هم به مسئله گذشت، بخشش و صبر توجه دارند مسلماً بر روی مردم هم تأثیر خواهد گذاشت و آن زمان ما می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم. پس انتظار من به‌عنوان یک شهروند از مجموعه مدیران کشور این است که قدری در حوزه ترویج گذشت، بخشش و صبوری پیشگام و پیش‌قدم و به فرموده مولا علی (ع) الگو باشند چراکه مردم به دین حاکمانشان هستند.

محبی به یکی از آسیب‌های جامعه اشاره کرد و گفت: هرچند خود گسترش فرهنگ صبر و گذشت یکی از ماموریت‌های ما در ستاد صبر است؛ اما ما به آن اکتفا نکرده و بر روی علت حوادث هم کار کرده ایم. مثلا ما فکر می‌کنیم یکی از دلایل وجود پرونده‌ها در دستگاه قضایی پایین آمدن آستانه صبر مردم است؛ یعنی آستانه صبر مردم در موضوعات اجتماعی و فرهنگی پایین امده است.

همگرایی بین مردم هدف اصلی ستاد ملی صبر/ باید فرهنگ گذشت و بخشایش گفتمان مسلط جامعه باشد/ به دنبال به تصویر کشیدن وجوه رحمانی نظام هستیم/ دستورالعمل ستاد ملی صبر در آستانه ابلاغ

این مقام مسئول ادامه داد: یعنی از موضوعاتی که شاید بسیار ساده باشد مسئله ترافیک خیابان ها است که منشا بسیاری از پرونده ها در دستگاه قضایی است. به جز این موضوع مواردی همچون تصادفات، طلاق و ... از جمله موضوعاتی هستند که علت آن‌ها مربوط می‌شود به پایین بودن آستانه تحمل و گذشت نکردن.

وی تصریح کرد: پرخاشگری‌های متعددی که ما در جامعه شاهد آن هستیم و نیز بسیاری از موضوعاتی که در حوزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی با آن روبرو هستیم یک وجهی از گذشت نکردن، صبور نبودن و نبخشیدن است. البته در این موضوعات ما از قدیم به آن شهره بوده ایم. هم در دین ما و هم در مرام ایرانی ما همیشه به مردم مهربان و مردم با گذشت و بزرگوار معروف بوده و هستیم. اما الان احساس می‌شود به قدری در برخی از این موضوعات دچار کمرنگی شده‌ایم.

محبی ادامه داد: یک آفت و موضوع منفی که الان دستگاه قضایی و حتی کشور با آن درگیر است حجم کثیر پرونده در دستگاه قضایی است. این تعدادِ ۱۵ میلیون پرونده‌ای که در سال ۹۴ و همچنین ۹۵ اعلام شد که البته ۵ میلیون آن پرونده یکتا است به هیج وجه زیبنده مردم و کشور ما نیست.

وی گفت: جالب است که بسیاری از این پرونده‌ها دارای موضوعات ساده هستند که با یک روحیه کریمانه و با حفظ حقوق و احترام متقابل می‌توانستند ختم و به مصالحه منجر شوند.

این کارشناس حوزه ارتباطات ادامه داد: یکی از کار‌هایی که ستاد ملی صبر در برنامه کوتاه مدت و میان مدت دنبال می‌کند کاهش دادن ورودی پرونده‌ها است. همچنین ایجاد مصالحه در پرونده‌هایی که اکنون در جریان است از دیگر ماموریت‌های ستاد ملی صبر است. یعنی به جای پیگری محض قضایی و بدون درنظر گرفتن شرایط افراد صرفا به دنبال مصالحه و ختم پرونده باشیم.

محبی افزود: شاید بتوان گفت در این زمینه به شورای حل اختلاف هم کمک می‌کنیم. خوشبختانه در این جهت تعامل خوبی با شورای حل اختلاف داریم. همین جا لازم می‌دانم از حجت الاسلام احمدی میانجی رییس محترم شورای حل اختلاف کشور بابت همکاری و تعامل خوبی که با ستاد ملی صبر داشته اند تشکر و قدرانی ویژه کنم.

دبیر ستاد ملی صبر گفت: وظیفه ذاتی شورای حل اختلاف اصلاح ذات البین است؛ لذا این وظیفه به نوعی با ماموریت ما در حوزه فرهنگی همخوانی دارد. در واقع وجوه فرهنگی این موضوعات را ما دنبال می‌کنیم و وجوه قضایی و حقوقی را شورای حل اختلاف دنبال می‌کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به اهداف خود در ستاد ملی صبر از قوای دیگر هم کمک گرفته و می‌گیریم. یعنی نیامده‌ایم یک طرحی را صرفا در خود قوه قضائیه طراحی و پیاده کنیم. به همین دلیل است که عنوان ملی برای این ستاد انتخاب شد. چون ستادی فرا قوه‌ای است که معاون اول محترم قوه قضاییه و معاون اول محترم رییس جمهور هم در همایش اخیر ستاد بر این مهم تاکید کردند.

همگرایی بین مردم هدف اصلی ستاد ملی صبر/ باید فرهنگ گذشت و بخشایش گفتمان مسلط جامعه باشد/ به دنبال به تصویر کشیدن وجوه رحمانی نظام هستیم/ دستورالعمل ستاد ملی صبر در آستانه ابلاغ

محبی توضیح داد: در این خصوص دستگاه‌های مختلف به ویژه دولت می‌تواند نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش پرونده‌های دستگاه قضایی و نیز در بهبود سطح رفتاری و اخلاقی شهروندان داشته باشد. خوشبختانه و انصافا دولت هم کمک کرد و همراهی و تعامل خوبی با ما داشت. البته امیدواریم و انتظار داریم این روند همچنان وجود داشته و افزایش یابد.

وی تصریح کرد: به هر حال این ستاد نوپا است و دستگاه‌های دولتی مهمی مثل وزارت آموزش و پروش، وزارت علوم و وزارت ارشاد باید بیش از پیش ما را یاری کنند. همچنین نهاد‌های دیگر مثل صداو سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و دیگر دستگاه‌های مرتبط برای تکثیر روحیه گذشت و صبر بسیار می‌توانند موثر باشند که بتوانیم صبر را به گفتمان مسلط در جامعه تبدیل کنیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: چیزی که ما در همایش ملی صبر به دنبال آن بودیم این بود که صبر به یک گفتمان غالب تبدیل شود. چون متاسفانه بعضا برخی از جا‌ها گفتمان غالب پرخاش و عصبانیت و نبخشیدن است.

محبی توضیح داد: مثلا بسیاری از دعاوی خانوادگی را وقتی مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که علت جدایی ابدا موضوع مهمی نبوده و کاملا موضوع ساده بوده است. اما در اثر یک گذشت نکردن و کوتاه نیامدن کار به طلاق کشیده است، در این گونه موارد حتی خانواده‌هایی که سابقه طولانی زندگی مشترک و بوده دارای فرزند هم هستند کارشان به متارکه انجامیده است.

دبیر ستاد ملی صبر ادامه داد: ما امیدواریم سلسله اقداماتی که در ستاد صبر تعریف کرده ایم بتواند موثر واقع شود. منتهی چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است ما در این ستاد بیش از پتانسیل خود به ظرفیت‌ها و کمک‌های دیگران مثل NGO‌ها نیاز داریم.

وی در ادامه به سایت جامع ستاد صبر اشاره کرد و گفت: ما یک سامانه را راه اندازی کردیم تحت عنوان سامانه صبر که با کمک انجمن‌های دیگر از جمله ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و همچنین سازمان زندان‌ها در حال فعالیت است.

دبیر ستاد ملی صبر اظهار کرد: در این سایت و سامانه کمپین‌ها و پویش‌های مختلفی راه اندازی کرده و از مردم خواسته‌ایم اخبار صلح و سازش محل زندگی را از طریق این سایت برای دیگران منعکس کنند. چون روزانه اخبار خشونت آمیز زیادی در جامعه منتشر و پخش می‌شود. اما ما گفتیم بیاییم و اخبار صلح و سازش و مهربانی را با تعامل و همکاری خود مردم در جامعه منتشر و پخش کنیم.

محبی گفت: بستر سایت ستاد ملی صبر تعاملی است. یعنی مردم به صورت دو سویه اخبار را دریافت و یا اخبار را به آن اضافه می‌کنند. در این سایت مردم می‌توانند اخبار بدهند، به کمپین‌ها اضافه شوند، عکس‌های مهربانی بگذارند و به عنوان چهره‌های مهم تحت عنوان همیاران صبر و سفیران صبر معرفی شوند.

این کارشناس ارشد ارتباطات به یکی از مهمترین قسمت‌های سامانه و سایت ستاد ملی صبر اشاره کرد و گفت: مهمتر از مواردی که ذکر شد ما در این سامانه آمده ایم اطلاعات محکومین و خانواده‌های آن‌ها را که نیازمند حمایت و مساعدت و مهربانی مردم هستند را با رعایت محرمانگی و حفظ آبرو و حرمت افراد بر روی سایت قرار داده ایم. چون این سایت به درگاه مشخصی وصل است که به سازمان زندان‌ها و نهاد‌های معین مثل ستاد دیه یا انجمن حمایت از زندانیان مربوط است.

این مقام مسئول درباره کاربرد این اطلاعات در سامانه ستاد ملی صبر گفت: در فاز جدید قرار است به سراغ جرائم عمدی برویم که افراد از ارتکاب آن متنبه شده اند، اما به خاطر مبالغ ناچیزی همچنان در زندان هستند. البته یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که ما در این کار صرفا به دنبال جمع آوری پول برای زندانیان نیستیم. طبیعتاً اگر این کار‌ها توسط نهاد‌های مردمی و خیریه انجام شود خیلی هم خوب است، اما در اینجا ما به دنبال این هستیم که به جای یک فرد خیر که ده میلیارد کمک کند تعداد یک میلیون خیر هزار تومنی داشته باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: باید دانست برخی‌ها هستند پولی برای کمک ندارند، اما از ماموریت و رسالت ما در ستاد ملی صبر حمایت می‌کنند. حتی با یک دعا از ما پشتیبانی می‌کنند و یا اینکه می‌گویند ما قول می‌دهیم که امروز حتی اگر شده یک بار از اشتباه فرد دیگری گذشت کنیم و اگر گذشت نمی‌کنیم پرخاش نکنیم و برخورد قانونی و انسانی توام با احترام و تکریم با اشتباه داشته باشیم. مثلا اگر فردی تصادف کرد سریع از کوره در نرود و در صورت امکان گذشته کرده و یا خیلی محترمانه منتظر مامور راهنمایی و رانندگی بماند.

وی گفت: بنابراین بیشتر ما به دنبال این هستیم که مردم را به کار به خیر دعوت کنیم و مردم در یک فرآیند بخشایش و گذشت مشارکت کنند.

محبی تصریح کرد: در این سامانه به دنبال این هستیم که شخص خیر و کمک کننده فرد مورد نظر خود برای کمک کردن را آگاهانه انتخاب و آگاهانه کمک کند. ما به مخاطبان خود نمی‌گوییم که فقط بیاید یک میلیون تومان برای آزادی یک زندانی پرداخت کنید بلکه می‌گوییم قبل از کمک بیاید بررسی کنید، تحقیق کنید و سپس کمک خود را اهدا کنید.

دبیر ستاد ملی صبر  توضیح داد: مثلا شاید فردی بخواهد از شهر و استان خود یک زندانی را آزاد کند. در این خصوص می‌گوییم به سایت مراجعه و زندانی همشهری خود را انتخاب کن تا بتوانی برای آزادی او کمک هزینه بپردازی.

محبی افزود: یکی دیگر از ویژگی این سامانه این است که داستان زندگی و اتفاق فرد مددجو را به مخاطب ارائه می‌دهد که فرد علاوه بر شخصیت مددجو با داستان زندگی و علت زندانی شدنش آشنا شود. مثلا برخی‌ها، چون خودشان تصادف کرده و دچار مشکل شده اند مایل هستند که فقط زندانیان تصادفات را آزاد کنند. البته این قبیل فیلتر‌های جستجو و امکانات در حال تکمیل شدن است که قدرت انتخاب مخاطب افزایش یابد و با آگاهی بیشتری زندانی مرود نظر خود را آزاد کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما با این کار به نوعی به کار خیر و شعور فرد احترام گذاشته ایم. چون می‌خواهیم فرد نیکوکار با خواندن داستان زندگی فرد زندانی با او همزاد پنداری کند. همانگونه که بیان شد هدف اول ما آزادی یک زندانی نیست. چون فکر و احساس می‌کنیم جامعه مهیای آزادی همه زندانیان نباشد. چرا که احساس می‌کنیم اگر هزاران نفر را آزاد کنیم و از آن طرف ده هزار نفر دیگر وارد زندان شوند کار چندان ارزشمندی انجام نداده ایم؛چرا که معتقدیم جامعه شرایط مطلوبی به لحاظ فرهنگی ندارد.

وی اظهار کرد: لذا ما تلاش داریم با این اقدامات در ابتدا خودمان و وضعیت رفتاری و ارتباطی خود را اصلاح کنیم و سپس به دنبال آزادی یک فرد مددجو باشیم. چون اگر فرد آزاد شود و دوباره به زندان بازگردد آمار خوبی را تولید نمی‌کند.

محبی گفت: نکته دیگر که لازم است بیان شود این است که ما به سراغ ظرفیت‌های فرهنگی رفته ایم. حتی از ابزار‌هایی که مورد اقبال مردم به ویژه نسل جوان است استفاده کرده‌ایم. مثلا در بهره مندی از ظرفیت موسیقی در سال گذشته که از موسیقی خود در همایش رونمایی و در آستانه عید نوروز آن را به عنوان عیدی ستاد ملی صبر به مردم تقدیم کردیم. این موسیقی یک موسیقی فاخر، غنی و اصیل است که مضمون شعر آن درباره صلح گذشت و بخشش بوده و مفاهیم مطلوب مدنظر خود را از طریق آن به مخاطب ارائه می‌دهیم.

دبیر ستاد ملی صبر ادامه داد: خوشبختانه استقبال خوبی توسط مردم از این موسیقی شد و قریب یک میلیون بار این موسیقی دانلود شد. به همین جهت که توانستیم صدای گذشت و بخشش را به یک میلیون انسان علاقه‌مند برسانیم و توفیق بسیار خوبی بوده است.

محبی در ادامه به نقش و تاثیر مجازات‌های جایگزین حبس در کاهش جمعیت زندان‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از انتظاراتی که ما از مجموعه همکاران خود در دستگاه قضایی داریم این است که در خصوص صدور آرای جایگزین حبس و توسعه آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. چون این موضوع هم مورد تاکید مقام معظم رهبری است و هم مورد عنایت ریاست محترم قوه قضائیه؛ لذا از همکاران قضایی استدعا داریم که با بهبود و ارتقاء همین روال و با دقت بیشتری نسبت به صدور آرای جایگزین حبس همت و اقدام کنند.

وی گفت: ما همچنین نیاز داریم که برنامه‌های تبلیغی با موضوع صبر و گذشت در لابلای برنامه‌های صداوسیما بیشتر گنجانده شود. همانطور که هنرمندان درباره علاقه مندی‌های متعدد خود در یک برنامه تلویزیونی حرف می‌زنند انتظار است که در کنار این موارد خاطرات گذشت کردن‌ها و گذشت دیدن‌های خود را هم تعریف کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این خصوص ما چند برنامه مشترک را با صدا وسیما شروع کردیم. مثلا در برنامه اخیر ماه عسل که در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) آشتی بین قبایل روی آنتن زنده اتفاق افتاد از آن دست اتفاقات خوبی است که اگر تکثیر شود در عمومی کردن فرهنگ گذشت و صبر بسیار موثر است.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که پس از ایجاد کمپین برای ما بسیار قابل توجه بود شمار میلیونی دنبال کنندگان کمپین بود. چون اعضای زیادی در کمپین عضو بوده و هستند، اما چیزی که برای ما ارزشمند است تعداد میلیونی افراد دنبال کننده بود.

محبی خاطرنشان کرد: همچنین کمک‌هایی که مردم از طریق درگاه پرداخت کمک به مددجویان پرداخت کردند بسیار جالب و ارزشمند بود. با این که این درگاه در اواسط ماه مبارک رمضان راه اندازی شد، اما استقبال بسیار مطلوب و عالی بود. یعنی آنقدر مراجعات به سایت فراوان بود که سایت برای دقایقی از دسترس خارج شد که با کمک تیم فنی مشکل برطرف شد.

دبیر ستاد ملی صبر  عنوان کرد: همین اکنون هم مراجعات و تماس‌های زیادی از سوی مردم صورت می‌گیرد که قصد کمک دارند. خوب است بدانید که همه کمک‌های دریافتی مالی نیست بلکه کمک‌های فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ای و از این دست حمایت‌ها بسیار به ما پیشنهاد می‌شود که ما هم از پیشنهاد‌های مطرح شده در حد توان و امکان استقبال کرده و استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول حمایت‌های مردمی را عالی توصیف کرد و گفت: در خصوص مشارکت‌های مردمی باید گفت که مشارکت بسیارعالی و فراتر از حد انتظار بوده است و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند. مردم ثابت کرده‌اند اگر کاری صادقانه و با اخلاص و حسن نیت شروع شود حتماً آن‌ها پای کار خواهند بود. در این خصوص به نظر می‌رسد که ما هستیم که باید خودمان را به مردم برسانیم و باید کار‌هایی در شأن و منزلت آن‌ها انجام دهیم. چون مردم همیشه در همه صحنه‌ها جلوتر از ما بوده و ثابت کرده‌اند که تمام قد پای میدان هستند.

محبی به حمایت‌های فراوان مردم از این ستاد و اعتماد آن‌ها اشاره کرد و گفت: در این خصوص بار دیگر برای ما احراز و اثبات شد که مردم به دستگاه قضایی اعتماد دارند. مردم به دستگاه قضایی به عنوان یک دستگاهی که هم حافظ منافع آن‌ها است و هم مدافع حقوق آن‌ها است اعتماد دارند. دلیل این حرف من این است که سایت ما زیر نظر قوه قضائیه است و آدرس ستاد را هم ساختمان مرکزی قوه قضائیه اعلام کرده‌ایم، با این اوصاف مردم به شدت ارتباط و تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که این هزینه برای کمک رسانی در اختیار شما باشد که ما هم می‌گوییم به این شیوه نمی‌توانیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: علی رغم این موضوع مردم اصرار دارند که ما به شما اعتماد داریم و خود شما بگویید که چه کسی مستحق‌تر است. ما به آن‌ها تاکید می‌کنیم که انتخاب اینکه به چه کسی و به چه میزان کمکی کنید با خود شماست. بروید داستان فرد را بخوانید، زندگی خانواده‌اش را بدانید، موضوع محکومیت واین قبیل اطلاعات را کسب کنید سپس اقدام به کمک کنید.

محبی به اولویت‌های اجرایی ستاد ملی صبر در سال جاری اشاره کرد و گفت: ما برای ستاد ملی صبر برنامه‌های مختلفی را شناسایی، برنامه ریزی و اولویت بندی کرده‌ایم. به عنوان مثال پیاده سازی سایت به طور جامع و کامل یکی از اهداف اولیه ما است که بتوانیم تمام موضوعات ونیاز‌ها واهداف خود را در آن پیاده کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین در برنامه‌های سال جاری ستاد ملی صبر این موضوع مطرح دارد که یک گره مهم در دستگاه قضایی وجود دارد که مربوط به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و زندانیان جرائم عمد است که امیدواریم بتوانیم با تلاش مضاعف و همکاری دستگاه‌های ذیربط بتوانیم این گره را باز کنیم. البته در این خصوص تعاملات و جلسات خوبی با سازمان زندان‌ها داشته‌ایم و امیدواریم با همکاری آن‌ها بتوانیم در این زمینه کار‌های مثبتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: در زمینه علمی هم در سال گذشته و هم در سال جاری با مراکز دانشگاهی ارتباطات خوبی برقرار کرده‌ایم تا با پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی بتوانیم به اهداف خود برسیم. همچنین برای ریشه یابی و هم کمک به ارتقاء آستانه صبر مردم هدف گذاری داریم که بر اساس یک برنامه به دنبال افزایش صبر در بین مردم هستیم.

محبی بیان کرد: موضوع دیگری که لازم است به آن اشاره شود موضوع آسیب‌های اجتماعی وفرهنگی است که بی نهایت مورد تاکید مقام معظم رهبری است. در سال گذشته رهبر معظم انقلاب ۴ جلسه را با حضور مسئولین عالی کشور برگزار کردند که شخصا این جلسات با مدیریت ایشان برگزار شد. موضوعات این جلسات رسیدگی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی بود؛ لذا این ستاد به نوعی پاسخ و اهتمام دستگاه قضایی برای محقق شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است. در واقع ما این ستاد را با این دغدغه برای برطرف کردن این نگرانی مسئولان عالی کشوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در در یکی از این جلسات بیان فرمودند که به دنبال کار‌های فراوظیفه‌ای و فرامتعارف باشید. کاری که به صورت روتین اداری صبح می‌آیید و عصر می‌روید که وظیفه‌تان است. به دنبال کار‌های خلاقانه، فراوظیفه‌ای، کار جهادی باشید. خودتان برای خودتان کار تعریف کنید. منتظر نباشید که کار و مطلبی به شما ابلاغ شود. منتظر نمانید و نگویید که دستورالعمل و یا نامه آن نیامده است.

دبیر ستاد ملی صبر افزود: لذا ما در ستاد ملی صبر با این نگاه، عزم، اراده، انگیزه و علاقه وارد میدان شده‌ایم که بتوانیم به‌طور جدی به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: تعامل با صداوسیما از دیگر برنامه‌ها و امورات ما در ستاد است. ادامه پویش‌های فضای مجازی از جمله دیگر برنامه‌های سال جاری است که با کمک خدمت به مردم و با حمایت نخبگان فضای مجازی باید توسعه پیدا کند.

محبی اظهار کرد: همچنین قصد داریم در سال جاری و آینده یک سلسله اقدامات را برای همیاران صبر به‌طور مشخص تعریف کنیم که بتوانند امور محوله را مشخصاً انجام دهند. حتی در نظر داریم برای این افراد کارت عضویت صادر کرده که تشکیلات منسجم و خوبی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دستورالعمل ستاد ملی صبر تصویب شده و در آستانه ابلاغ به استان‌ها است. ان شاالله در سال جاری این ستاد در استان‌ها هم شکل بگیرد و فعالیت‌های آن‌ها ابلاغ شود که هم تشکیل ستاد و هم فعالیت‌های ستاد در استان‌ها هم عملیاتی شود. به نظر می‌رسد که سال ۹۶ سال شکوفایی ستاد ملی باشد. امیدواریم که این برنامه‌ها هم در درون قوه قضائیه و هم در درون دستگاه‌های دیگر و حتی خود در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

 محبی عنوان کرد: ما به دنبال راه اندازی آن جریان و موج گذشت و مهربانی در کشور هستیم و مهمتر از آن به تصویر کشیدن این وجوه رحمانی نظام، مجموعه قوه قضائیه و مردم خوب ایران هستیم.

وی ادامه داد: همایشی که در اسفند ماه برگزار شد یک پیام خوب و بازتاب بین المللی عالی داشت. به طوری که اکثر خبرگزاری‌های معتبر دنیا همایش صبر را پوشش داده و آن را با عنوان این که دستگاه قضایی، دولت و کل نظام ایران به فکر و در تلاش برای آزادی زندانیان خود و نیز ترویج صلح و گذشت و کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع موانع توسعه فرهنگ هستند مخابره کردند.

وی توضیح داد: نکته حائز اهمیت این است که یک NGO متولی این تفکر نبود. هر چند که سازمان‌های مردم‌نهاد زیادی به ما کمک کردند که قابل تقدیر است؛ اما این که خود مجموعه حاکمیت به دنبال ترویج گذشت و مهربانی است قابل توجه است.

دبیر ستاد ملی صبر خاطرنشان کرد: ما در همایش خود همگرایی بین قوا و بین اقوام‌های مختلف کشور را مدنظر قرار دادیم. در این همایش کسانی که در مسیر صلح و سازش در منطقه و ولایت خود بودند آمدند و به ما کمک کردند.

این کارشناس علوم ارتباطات ادامه داد: به‌عنوان مثال از قضاتی که بیش‌ترین صلح و سازش را داشته و یا بیش‌ترین احکام جایگزین حبس و یا جذاب‌ترین آرای فرهنگی و مذهبی صادر کرده بودند تجلیل کردیم، همچنین عزیزانی که کریمانه و با بزرگواری از خون عزیزانشان یا سایر حقوق شان بدون چشم‌داشت مالی و اخذ دیه گذشت کردند، تندیس صبر دادیم و بخش دیگر خیرین و بانیان حوزه صبر و صلح بود، مثلا فردی داشتیم که ده‌ها پرونده قصاص را با پیگیری شخصی خود به صلح و سازش منجر کرده بود. حتی ما فردی را داشتیم که چند هزار پرونده را به صلح و سازش منجر کرده بود، از آشتی بین زن و شوهر گرفته تا دعوا‌های حقوقی و کیفری. این فرد فعالیت‌های خیرخواهانه داشت و به اندازه یک دادگاه در مختومه کردن دعاوی و اختلافات فعالیت داشته است.

محبی تصریح کرد: این فرد بدون اینکه نیرو و کارمند قوه قضائیه باشد یا حتی از جایی حقوق بگیرد و  بدون هیچگونه انتظار از ما این کار‌ها را کرده است. درست همان تفکری که ما در ستاد به دنبال آن هستیم. ما امیدواریم آن فرهنگ ریش سفیدی که در گذشته بین مردم و طوایف وجود داشت دوباره احیا شود. چون احساس می‌کنیم این ویژگی به قدری دچار تنزل شده است؛ لذا اگر این ویژگی دوباره رشد کند این قدر مشکلات ساده در دستگاه قضایی به پرونده قضایی تبدیل نخواهد شد.

 دبیر ستاد ملی صبر با تشکر از حمایت ها و همراهی های معاون اول قوه قضاییه و توجه ایشان به ترویج فرهنگ صلح و صبر افزود: وقتی مسئولان عالی و تراز اول دستگاه قضایی اهتمام ویژه به موضوعات صلح داشته باشند ما هم انگیزه و دلگرمی بیشتری خواهیم داشت و از این بابت از معاون اول محترم قوه که همواره ستاد ملی صبر را مورد لطف قرار داده اند، تشکر می کنم. امیدوارم همانطور که ایشان در همایش ملی صبر اشاره کردند از حجم انبوه پرونده‌های قوه قضاییه کاسته شود، تا دستگاه قضایی بتواند به وظایف اصلی، مهم و کلان خود بهتر و دقیق تر عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین جا دارد به طور خاص و ویژه از  حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادقی معاون محترم فرهنگی قوه قضاییه که با جدیت و حمایت همه جانبه خود در بنیان نهادن شاکله ستاد و ایجاد آن همت گماشته و در همه مراحل و اقدامات ستاد شخصاً راهنمایی، هدایت و حمایت می‌نمایند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.

محبی در پایان ابراز امیدواری کرد ستاد ملی صبر با کمک همه عزیزان به ویژه رسانه‌ها و مسئولان برای تحقق این مهم نیز موثر باشد.

گفت‌وگو: سید هادی مظلوم

 انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *