رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آزادی فضای مجازی تا کجا

23:15 - 21 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۲۵۱
برای آزادی در فضای مجازی مانند فضای حقیقی حد قائل شویم.
آزادی فضای مجازی تا کجابه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، این روز‌ها تب استفاده از شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است به طوری که بیشتر افراد جامعه از جمله کودکان حتی در سنین پایین تا افراد سالخورده در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آنان امری واجب و ضروری به حساب می‌آید.

در فضا‌های مجازی از جمله شبکه‌های اجتماعی هر کاربری به راحتی می‌تواند مطالب فراوانی را در موضوع‌های مختلف علمی، مذهبی، هنری و ... با هر نوع ایده، سلیقه و علاقه‌ای منتشر کند. به طوری که این تبادل اطلاعات توانسته است تا سرحد جهانی، پیش برود.

البته در کنار این ضرورت، میزان آزادی افراد در این گونه فضاها، در نوع خود حائز اهمیت است.

ولی حد این آزادی تا چه حد است؟ این آزادی تا جایی پیش می‌رود که مانع آزادی‌های دیگران نشود. پس آزادی حد دارد و حد آن را قانون و قواعد و هنجار‌های جامعه مشخص می‌کند.

در دنیای حقیقی و دنیایی که به طور واقعی در آن رفت و آمد، داد و ستد و زندگی می‌کنیم، قانون و قواعد جامعه حد آزادی افراد را مشخص می‌کند. این قواعد به مرور زمان تکمیل شده و معایب و نواقص آن بر طرف شده است و تا جایی این تکامل پیش رفته است که الان به راحتی در کنار یکدیگر و در اجتماع حاضر می‌شویم و به فعالیت می‌پردازیم و در این نظم و انضباط، به سعادت و شکوفایی تمام استعداد‌های خود نزدیک می‌شویم و هر فردی پاسخگوی اعمال خود در مخالفت با ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه است.

اما قواعد حاکم در فضای مجازی چیست؟ و در آن دنیا تا حد آزادیم؟

در دنیای مجازی کاربران می‌توانند با افراد آشنا و نا آشنا، فضایی خصوصی تری را برای خود فراهم سازند و از طرفی در زمان ارتباط با دیگران واکنش‌های دیگران را ملاحظه نمی‌کنند و پاسخگوی باید و نباید‌های دیگران و جامعه هم نیستند، از آزادی با وسعت بیشتری برخوردار شده اند و فضای خلوت تری را برای خود آماده کرده اند. حتی این خلوت خصوصی تا جایی پیش می‌رود که آزادی او با ارزش‌ها و اعتقادات ذهنی خود کاربر در دنیای واقعی هم در تضاد است.

کاربران به صرف اینکه پاسخگوی کسی نیستند؛ سرگرمی‌ای بیش نیست؛ استفاده از فضای مجازی، جنبه تفریحی دارد. صیانت از روح و روان خود را فراموش می‌کنند.

پرونده‌هایی که در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی و یا دوایر اجتماعی کلانتری تشکیل می‌شود. حاکی از اضطراب و تشویش روحی و روانی انسان‌هایی است که خلوت بیشتری را با سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی مهیا ساخته اند و در این فضا‌ها وسعت حریم خصوصی و خلوت شخصی برد بیشتری، به خود اختصاص داده است. از شوخی‌های ساده تا معنادار و یا بارگذاری عکس و تبادل اطلاعات شخصی و افشای دارایی و اموال گرفته تا شماره حساب بانک و رمز‌های مربوط به آن، همه اکنون وسیله‌ای شده که هر روز بیشتر از روز قبل موجب برهم زدن امنیت خصوصی افراد گشته است.

شهروندان باید بدانند در فضای مجازی هم باید همان قواعد موجود در فضای حقیقی را رعایت کنند. همان طور که با والدین و اطرافیان خود در گفتگو‌های روزمره، رعایتِ شأن و جایگاه و موقعیت اجتماعی خود و دیگران را می‌کنند، همین عمل را باید در فضای مجازی جاری سازند.

این مقام انتظامی بیان نمود: فقط با مشارکت و همکاری شهروندان می‌توان برای تمام افراد جامعه امنیت و آسایش هم در بعد خصوصی و هم در بعد عمومی فراهم ساخت.
 
سردار حمید هداوند
معاون هماهنگ کننده پلیس تهران
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *