درخشنده: ارائه محدودیت سنی باید بر اساس آموزه‌های اسلام صورت گیرد/لاجوردی: با ابتذال موجود در فیلم‌ها هیچ‌وقت فرزندم را به سینما نمی‌برم+عکس

11:00 - 19 تير 1396
کد خبر: ۳۲۷۰۶۴
بسیاری از خانواده‌ها با توجه به تبلیغات گسترده محیطی و مجازی فیلم‌ها به دیدن آثار رفته اما پس از آنکه از مضمون و محتوای اثر با خبر می‌شوند در میانه‌های فیلم به ناچار سالن سینما را ترک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، این روزها فیلم‌های مختلفی با مضامین و ژانرهای متفاوت در سینمای ایران روی پرده رفته و خانواده‌ها از قشرهای مختلف به تماشای این آثار می‌نشینند.

آنچه در حال حاضر و با وجود اکران برخی از آثار مبتذل و سخیف بیش از پیش ملموس بوده و باعث اعتراض برخی خانواده‌ها و همچنین هنرمندان عرصه سینما شده، نبود و عدم رعایت درست محدودیت گروه سنی برای تماشای این آثار است.

پرونده ویژه میزان

این موضوع تا آنجا پیش می‌رود که بسیاری از خانواده‌ها با توجه به تبلیغات گسترده محیطی و مجازی فیلم‌ها به دیدن آثار رفته اما پس از آنکه از مضمون و محتوای اثر با خبر می‌شوند در میانه‌های فیلم به ناچار سالن سینما را ترک می‌کنند. بی شک این پدیده و نداشتن برچسب محدودیت سنی برای اکثر فیلم‌های روی پرده بیش از هرچیز اعتماد خانواده‌ها نسبت به این عرصه را از بین برده و باعث قهر دوباره مردم با سینما خواهد شد.

پرونده ویژه میزان

برای برخی فیلم‌های نامناسب حداقل کار ممکن رعایت محدودیت سنی است

پوران درخشنده کارگردان نامی زن سینمای ایران که این روزها فیلم "زیر سقف دودی" را روی پرده دارد با ابراز گلایه از وضعیت نامناسب اکران در گفت‌وگو با خبرنگار میزان درخصوص عدم رعایت محدودیت سنی برای فیلم‌های نامناسب گفت: بدون شک باید برای برخی از آثار محدودیت سنی اعمال شود. به نظر من بعضی از فیلم‌ها به آگاه‌سازی مخاطب کمکی نمی‌کنند و حتی در بسیاری مواقع مخرب هستند. برای چنین فیلم‌هایی حداقل کار ممکن رعایت محدودیت گروه سنی برای رده‌های مختلف جامعه است.

وی با اشاره به مضامین آثار خود و تاکید بر سینمای اخلاق محور افزود: فیلم‌های من اکثراً فیلم‌های خانوادگی هستند و خوب است که خانواده‌ها بعضی از مسائل را در کنار بچه‌ها ببینند زیرا فکر می‌کنم در برخی موارد باید برای آموزش درست بچه‌ها آنها را به سینما آورد. کودکان و نوجوان در جامعه ما و مخصوصاً آینده کشور بی‌نهایت تاثیرگذار هستند پس باید درباره خوراک فرهنگی که به آنها داده می‌شود با دقت عمل کرد. دقتی که متاسفانه این روزها هیچ خبری از آن نیست.

کارگردان فیلم "هیس دخترها فریاد نمی‌زنند" با اشاره به اکران کمدی‌های سخیف و فروش میلیاردی آنها در سینماها تصریح کرد: فیلم‌های کمدی سخیف، دیالوگ‌های مبتذل و آثاری که الفاظ و حرکات زشت به کار می برند این روزها گیشه را در دست دارند. این آثار حداقل باید باید تفکیک سنی شوند زیرا کودکان به محض شنیدن این گونه الفاظ به سرعت آنها تکرار کرده و یاد می‌گیرند.

ارائه محدودیت سنی باید بر اساس آموزه‌های اسلام صورت گیرد

وی با اشاره به لزوم ایجاد رده‌بندی سنی متناسب با اسلام و کشور تاکید کرد: رد‌ه بندی سنی برای فیلم‌ها باید برای کشور خودمان و بر اساس هنجارها و آموزه‌های اسلام و ایران صورت گرفته و کپی‌برداری از جایی نباشد. فیلم و سینما عرصه انسان‌سازی است و هر آنچه باعث شود انسان به تعالی برسد در این عرصه شایسته است. در دین اسلام جایگاه اصلی و اساسی انسان تعریف می‌شود و لذا باید تمامی حرکات و رفتارها بر اساس و منطبق با آموزه‌های اسلام باشد.

پرونده ویژه میزان

فیلم‌‌های ارزشی و اخلاقی مصداق امر به معروف و نهی از منکر هنرمندانه است

این کارگردان مطرح سینما افزود: همواره جایگاه فیلم‌های دینی و مذهبی بسیار خالی است. این نوع فیلم‌ها امر به نوعی معروف و نهی از منکر هنرمندانه است. ما باید بیش از پیش در ساخته‌هایمان به رسالتی که بر دوش داریم و بر اخلاق‌گرایی تکیه کنیم.

وی با ابراز گلایه نسبت به برخی جوسازی‌ها در قبال آثار خود ادامه داد: متاسفانه  بعضی وقت‌ها فیلم‌هایی مثل فیلم‌های من که بر همین مبنای اخلاق اسلامی هستند را متهم به شعارزدگی کرده و با تمام قدرت در طرد آنها تلاش می‌کنند که از نظر من جدا از کیفیت آثار این راه راه درستی در مسیر فیلم‌سازی اخلاق‌گرا نیست.

ما نمی‌توانیم برای برخی از فیلم‌های سخیف نسخه صادر کنیم زیرا سازندگان آین آثار باید به خودشان بیایند

کارگردان فیلم "بچه‌های ابدی" ساخت فیلم‌های مناسب برای جامعه را وظیفه هنرمند دانست و اضافه کرد: هنرمند باید آزاده باشد و آژادگی را قبول داشته باشد و آن چیزی را دیده و تولید کند که جایگاه والای انسان را نشان دهد. این حرف‌ها چیزی نیست که نسخه بنویسیم. ما نمی‌توانیم برای برخی از فیلم‌های سخیف نسخه صادر کنیم زیرا سازندگان آین آثار باید به خودشان بیایند. برای شخص من این چنین دغدغه‌هایی دارای اهمیت بوده و مردم مهم هستند. اگر بتوانم با فیلمم چهار نفر را به سمت خانواده و بستر آن برگردانم کار خودم را کرده ام.

درخشنده با اشاره به سلطه سینمای کمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها همه سینماها در اختیار سینمای کمدی است و همه سالن‌ها را از فیلمهای ژانرهای دیگر گرفته‌اند. سینمای کمدی بد نیست و شادی مردم لازم است اما این به بهای قربانی کردن بسیاری از فیلمها اتفاق می‌افتد. کمدی‌های سخیف خوراک مسموم به جامعه تزریق می کنند و با روندی که سالن در اختیار آنها گذاشته در این کار پیش می‌روند.

پرونده ویژه میزان

در شرایط حاضر ترجیح می‌دهم که فرزندم را به سینما نبرم

عباس لاجوردی کارگردان ارزشی و انقلابی سینمای ایران که به تازگی فیلم "جشن تولد" را روی پرده داشته با تاکید بر لزوم رعایت محدودیت سنی برای تمامی فیلم‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: متاسفانه این روزها خیلی از فیلم‌ها بدون ارائه محدودیت سنی روی پرده می‌روند و اکثر خانواده‌ها به اجبار با توجه به زننده بودن فیلم‌ها سالن را ترک می‌کنند. این قضیه اعتماد مردم را سلب کرده و باعث می‌شود به کل سینما بدبین شوند. خود من به شخصه در شرایط حاضر ترجیح می‌دهم که کودکانم را به سینما نبرم.

وی افزود: در این مورد در اولین گام باید سازمان سینمایی اقدامات سریع و درستی را انجام دهد و اگر نه پخش‌کنندگان کاملاً به دنبال منافع شخصی خودشان هستند. با این روند هم فیلمسازان و هنرمندان و هم مردم بهای سنگینی را پرداخت می‌کنند.

کارگردان فیلم "جشن تولد" وضعیت حال حاضر سینمای ایران را برگشت به عقب خواند ادامه داد: ما با اکران این آثار به زمانی بر‌می‌گردیم که خانواده‌ها به سینما می‌رفتند و با فحش و الفاظ رکیک فراوان بازیگران روبرو می‌شدند. آن دوران هم استفاده از این الفاظ در آثار رایج بود و گاهاً اینها را دلیلی بر کیفیت اثر می‌دانستند. این روند باعث فاصله بیش از پیش مردم با سینما خواهد شد.

کار به جایی رسیده که باید بگردیم که کدام فیلم را می‌شود دید

وی سینمای ایران و تولیدات سینمایی را نامناسب خواند و تصریح کرد: قبلاً می‌گفتیم آن فیلم بد است و نباید آن را ببینیم ولی الان کار به جایی رسیده که باید بگردیم که کدام فیلم را می‌شود دید. تبلیغات و فضای مجازی هم فیلم‌های مبتذل و سخیف را تبلیغ می‌کنند. مسئولین می‌توانند با کمک به تبلیغات و دادن تیزر رایگان به آثار ارزشی در معرفی این آثار گام مثبتی بردارند تا مردم با فیلمهایی روبرو شوند که ارزش دیدن دارد.

این کارگردان سینما اکران یکباره فیلم‌های توقیفی را اتفاقی غلط دانست و اضافه کرد: این فیلم‌ها یا از همان ابتدا مشکل داشتند و توقیف شدند و یا اینکه نداشتند. اگر مشکل نداشتند که توقیفشان اشتباه بوده و اگر توقیف شده‌اند حالا اکرانشان اشتباه بزرگی است. برخی آثار هستند که با ممیزی موردی  و حذف بعضی سکانس‌ها برای پخش ایرادی ندارند اما برخی فیلم‌ها از پایه برای اکران نامناسب بوده و با اکران آنها به بدنه فرهنگ جامعه ضربه سهمگینی وارد می‌شود. با این وجود اگر مسئولین می‌خواهند هر فیلمی نشان دهند که بروند فیلم‌های هالیوودی اکران کنند.

پرونده ویژه میزان

دستگاه قضایی باید با فیلمسازان آثار سخیف برخورد کند

وی در همین راستا ادامه داد: برخی از فیلم‌ها فقط ستاره دارند و برای فرهنگ و فرهنگ‌سازی نه تنها چیزی ندارند بلکه خطرناک هم هستند. به نظر من در این ورطه حساس دستگاه قضایی کشور می‌تواند وارد شده و از مجرای قانونی با این نوع از هجوم فرهنگی برخورد کند. در سینما باندهایی وجود دارد که از بررسی و نظارت درست روی این آثار جلوگیری می‌کنند و دستگاه قضا می‌تواند به خوبی با این معضل برخورد کند. اگر در خیابان کسی عملی خطا انجام دهد پلیس با او برخورد می‌کند، حالا فیلمساز آمده و در سطح کشور خطایی بزرگ انجام می‌دهد پس ورود قوه قضائیه به این مبحث بسیار کاربردی و به جا است.

لاجوردی با اشاره مستقیم به رعایت درست گروه‌بندی سنی خاطرنشان کرد: اینجا این اتفاق یعنی رده‌بندی سنی به درستی انجام نمی‌شود. برخی از آثار با این کار حتی به فروش بیشتر خودشان فکر می‌کنند و مثلاً با برچسب بالای 18 سال مخاطب را برای مشاهده فیلم تهیج می‌کنند. این روند و این سازگار نادرست باید توسط مسئولین سینمایی به درستی بررسی و از بنیاد متحول شود و اگر نه آینده روشنی در انتظار سینمای ایران نیست.

حال باید دید روند اکران بدون نظارت و بررسی فیلم‌های ایرانی تا چه زمانی پیش رفته و مخاطبان تا چه وقت می‌توانند با این بی‌برنامگی درخصوص عدم رعایت محدودیت گروه سنی در سینماها کنار بیایند. پدیده‌ای که با اکران فیلم‌های مبتذل، سخیف و در حال حاضر بسیاری از فیلم‌های توقیفی شدت بیشتری گرفته است.

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *