رشد 50 درصدی صادرات سنگ تزئینی / نادیده گرفتن پتانسیل معادن سنگ کشور

13:02 - 18 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۹۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نایب رئیس انجمن سنگ ایران از افزایش 50 درصدی صادرات سنگ تزئینی در سال گذشته خبر داد و گفت: مجموع صادرات سنگ تزئینی را در سال 1394 به وزن 259 هزار تن و ارزش 87 میلیون دلار بوده است.
بهرشد 50 درصدی صادرات سنگ تزئینی / نادیده گرفتن پتانسیل معادن سنگ کشور گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، احمد شریفی در نشست خبری صبح امروز با رسانه‌ها با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ تزئینی،معدن، ماشین آلات و تجهیزات وابسته، اظهار کرد: شرایط برگزاری نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده و صنعتگرانی از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و آلمان در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

دبیر انجمن سنگ ایران  افزود: مهمترین دستاورد برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی حضور کشورهای پیشرفته و انتقال دانش و فناوری در زمینه‌های مختلف بوده و همچنین با حضور فعالان اقتصادی کشورهای هدف، دستاوردهای مناسبی برای کشورمان در حوزه صادرات به ارمغان میاید.

 وی گفت: با توجه به پتانسیل خوبی که کشورمان در حوزه سنگ‌های تزئینی دارد در این زمینه نشست‌های مشترکی با فعالان این حوزه در روزهای آینده خواهد شد.

همچنین در این نشست مالک رحمتی نایب رئیس انجمن سنگ ایران یا بیان این که ایران سومین تولید کننده سنگ تزئینی جهان است، خاطر نشان کرد:  مجموع صادرات سنگ تزئینی را در سال 1394 به وزن 259 هزار تن و ارزش 87 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته حدود  50 درصد رشد داشته است.

وی افزود: صادرات سنگ خام نیز در سال 94  508 هزار تن بود که این میزان در سال گذشته به 750 هزار تن رسیده است.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: شورای سیاستگذاری سنگ کشورهدف نهایی برای یک دوره پنج ساله صادرات سنگ تزئینی و نما را 2 میلیارد دلار اعلام کرده است که علاوه برآن باید در مدت پنج سال ظرفیت مجموع پروانه های بهره برداری این بخش از رقم 13 میلیون تن فعلی به 27 میلیون تن برسد .

رحمتی اضافه کرد: ایران اکنون پس از کشورهای چین و ایتالیا از نظر تنوع و تولید سنگ تزئینی و نما در مقام سوم جهان قرار دارد و رشد صادرات سنگ کارشده و نشده در مقایسه با سال 1394 نشانه حرکت رو به جلو در این بخش است .

وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد شمار معادن سنگ کشور اکنون به یک هزار و 555 معدن رسیده که تعداد یک هزار و 165 معدن فعال و بقیه در حال تجهیز است.

  همچنین و بنابراین باید سهمی از منابع را به آن اختصاص داد تا زمینه ساز رشد اقتصادی پیش بینی شده در قالب برنامه ششم توسعه باشد.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: صنعت سنگ کشور پتانسیل زیادی برای اشتغال زایی و اثرگذاری بر تولید ناخالص داخلی((GDP دارد و تنها با در نظر گرفتن منابع محدود می‌توانیم رشد قابل توجهی در این شاخص را مشاهده کنیم همچنین از نظر سرمایه گذاری خارجی باید گفت که معادن کشور محل خوبی برای جذب سرمایه بوده اما به علت مشکلات داخلی و نبود ثبات در قوانین ایران این امر میسر نخواهد شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *