تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا خشم مقامات عالیرتبه آنکارا را به دنبال داشت

0:18 - 18 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۷۹۳
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران در آنکارا اعلام کرد که این تصمیم، بی مورد و بی اعتبار است و از نظر آنکارا مهم نیست.
به گزارش گروه بین‌الملل ، رجب طیب اردوغان در سفر به هامبورگ جهت حضور در اجلاس سران گروه 20 و در مصاحبه با خبرنگاران، در واکنش به تصمیم اخیر پارلمان اروپا گفت: این تصمیم پارلمان اروپا فاقد ارزش حقوقی از نظر ترکیه بوده و این موضوع در دستور کار آنکارا قرار ندارد.
 
وزارت امورخارجه ترکیه نیز در همین رابطه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم بر ادعاها و اعترافات بدون سند استوار است و ارزش و اعتبار این سازمان را لگد مال کرده و فاقد ارزش و اعتبار است.
 
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران در آنکارا اعلام کرد که این تصمیم، بی مورد و بی اعتبار است و از نظر آنکارا مهم نیست.
 
وی بیان کرد: این مساله در موضع ترکیه در مورد عضویت در اتحادیه اروپا تغییری ایجاد نمی کند چرا که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا بایستی صادقانه باشد و اتحادیه اروپا باید نگاه آینده خود را تعیین کرده و تصمیم بگیرد که آیا در راهی مشترک با ترکیه قدم برخواهد داشت یا خیر؟
وی ادامه داد: آنچه که برای ترکیه مهم است، اراده رهبران عالی اتحادیه اروپاست و اراده آنها برای آنکارا تعیین کننده است و ترکیه نیز با توجه به تصمیمات آنها، تصمیم و موضع خود را مشخص می کند.
 
نخست وزیر ترکیه ضمن اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در مورد موضوعات مختلف به جای انتقاد از ترکیه بایستی در رفتارهای خود تجدید نظر بکند، افزود: این کشورها باید به ما بگویند که چرا فعالیت های سازمان تروریستی پ.ک.ک در کشورهای اروپایی تا این اندازه توسعه یافته و یا چرا در قبال فعالیت های تشکیلات کودتاگر فتح الله گولن تا این اندازه بی تفاوت هستند؟ وی ادامه داد: ترکیه همواره گزینه های مختلفی داشته و هر وقت بخواهد می تواند راه جدیدی را برای خود انتخاب کند و اگر عضویت در اتحادیه اروپا برای ترکیه منافعی در پی داشته باشد، دو برابر آن عاید اتحادیه اروپا خواهد شد.
 
یلدریم اضافه کرد: نبایستی فراموش کرد که امنیت اتحادیه اروپا از ترکیه آغاز می شود و با توجه به این واقعیات، همگان بایستی مسئولانه رفتار کنند و انتظار داریم که مطابق آن عمل کنند.
 
همچنین عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپای ترکیه نیز در مصاحبه ای مطبوعاتی به تصمیم پارلمان اروپا واکنش نشان داده و اعلام کرد که گزارش پارلمان اروپا غیرقابل قبول است.
 
چلیک با اشاره به اینکه پارلمان اروپا یک تصمیم سیاسی اتخاذ کرده است، گفت: این گزارش که بی طرفانه تهیه نشده، هیچ جنبه متعهد کننده ندارد.
 
وی افزود: این گزارش یک طرفه را که تلاش ها و رویکردهای ترکیه تا به امروز را نادیده گرفته و برخورد جهت گیرانه ای دارد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و ما از پارلمان اروپا انتظار داریم تا گزارشی تهیه کند که با آن بتوان پل های جدیدی با همکاریهای جدی تاسیس کرد.
 
وی گزارش و بیانیه پارلمان اروپا را یک گزارش خرابکارانه دانست و گفت: گزارش پارلمان اروپا را مانند گزارش های دو سال پیش بی ارزش می دانیم و این گزارش بدون بررسی به پارلمان اروپا اعاده خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: آنچه که در این گزارش آمده، در مقابل اراده مردم ترکیه است و پارلمان اروپا چنین حقی ندارد چرا که موضع این تشکیلات ضد دموکراتیک است و پارلمان اروپا می خواهیم که به اراده ملت ترکیه احترام بگذارد.
 
وزیر دادگستری ترکیه نیز در واکنش به این تصمیم پارلمان اروپا گفت: این تصمیم پارلمان اروپا از نظر ما قبل احترام نبوده و تهمت های مطرح شده در آن علیه ترکیه در شان خود آنهاست.
 
وی افزود: تهیه کنندگان این گزارش که منجر به تصمیم تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد، همدست گروههای تروریستی و کودتاگر از جمله پ.ک.ک و گولن هستند.
 
طرح توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی این اتحادیه در شهر استرازبورگ فرانسه پیشنهاد شده بود، روز پنجشنبه با 64 رای منفی، 477 رای مثبت و 97 رای ممتنع از مجموع 638 عضو پارلمان اروپا به تصویب رسید.
 
درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا که بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام یافت، در 14 آوریل 1987 ارائه شد و ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه شناخته شده مذاکرات برای الحاق ترکیه از 3 اکتبر سال 2005 آغاز شد.
 
برخی کارشناسان عقیده دارند که سیاست های دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و جاه طلبی های برخی از مسوولان آنکارا و نقض آزادی عقیده و بیان موجب سردی مناسبات این کشور با اتحادیه اروپا و مانع پیوستن ترکیه به این اتحادیه شده است.
 
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *