رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیست!

16:53 - 12 تير 1396
کد خبر: ۳۲۵۱۳۴
تولیت، یا مرکزی است که آقای رئیسی در آنجا به خدمت مشغول است یا مسئولیتی است که به عهده وی است؛ ولی خودش تولیت نیست! آقای رئیسی، «متولی آستان قدس رضوی» است.
آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیست!
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، تقی دژاکام با انتشار پستی در کانال تلگرامش با عنوان  آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیست!، نوشت: بله. درست خوانده‌اید. ایشان تولیت آستان قدس رضوی نیست همان طور که آقای روحانی هم ریاست جمهوری کشورمان نیست.
 
متأسفانه بی‌دقتی و ناآشنایی به زبان فارسی باعث شده که این غلط به صورت رایج و گسترده شود به گونه‌ای که این تیتر برای شما عجیب و نامأنوس به نظر بیاید.
 
تولیت، یا مرکزی است که آقای رئیسی در آنجا به خدمت مشغول است یا مسئولیتی است که به عهده وی است؛ ولی خودش تولیت نیست! آقای رئیسی، «متولی آستان قدس رضوی» است.
 
ریاستِ جمهوری، نهادی است که آقای روحانی در آنجا حضور دارد یا مسئولیتی است که به عهده وی گذاشته شده است؛ ولی خودش ریاستِ جمهوری نیست! آقای روحانی،‌ «رئیس جمهور»‌ یا «رئیس جمهوری» است.
 
حالا با همین توضیحات مشخص می‌شود که مقام معظم رهبری با معنیی که از آن اراده می‌کنیم و آن را معادل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به کار می‌بریم، غلط است.‌
 
توضیح اینکه مقام،‌ مسئولیتی است که رهبر عزیز انقلاب به عهده دارد. چطور می‌شود تصور کرد که مقام (و نه رهبر) نامه بنویسد، پیام بدهد، سخنرانی کند و ... این کارها را آن #مقام انجام نمی‌دهد بلکه #رهبر انجام می‌دهد.
 
درستش این است که به‌جای «مقام معظم رهبری»، بنویسیم و بگوییم: «رهبر معظم انقلاب». این رهبر است که اقدام می‌کند، عمل می‌کند، پیام می‌دهد، تقریظ می‌نویسد و ...
 
به همین نسبت، باید معلوم شده باشد که تعابیری چون «فرماندهی کل قوا در این مراسم به سردوشی اعطا کردند»، «مقام عالی وزارت ورزش طی حکمی ...»، «ریاست محترم دبیرستان فرزانه به استحضار می‌رساند...»، «ریاست قوه قضاییه طی سخنانی در اجلاس ...» و موارد مشابه دیگر، غلط است و باید به‌جای آنها از تعابیر «فرمانده کل قوا»، «وزیر ورزش»، «رئیس محترم دبیرستان»، «رئیس قوه قضاییه» استفاده کرد.
 
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *