عید فطر در تاجیکستان

13:04 - 02 تير 1396
کد خبر: ۳۲۱۳۷۸
مردم تاجیکستان عید سعید فطر را با اجرای آیین‌های باشکوه مذهبی و سنت‌های ملی جشن می گیرند.
عید فطر در تاجیکستانبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، مردم تاجیکستان عید سعید فطر را با اجرای آیین‌های باشکوه مذهبی و سنت‌های ملی جشن می گیرند. مردم مسلمان تاجیکستان  با حضور در مساجد؛ نماز عید سعید فطر را به جای آوردند و به دعا و نیایش می پردازند.
 
زنان تاجیک که پیش از فرارسیدن عید سعید فطر خانه تکانی کرده بودند، با فرارسیدن عید با اماده کردن سفره عید و غذاهای محلی در خانه‌های خود از میهمانان پذیرایی می کنند.
 
مردم این کشور همچنین با حضور در مزار درگذشتگان با خواندن قرآن و فاتحه یاد اهل قبور را گرامی می دارند.
عید سعید فطر در تاجیکستان همچون اعیاد ملی جشن گرفته می‌شود به طوری که در این روز کودکان لباس‌های نو و رنگارنگ به تن کرده و با حضور در منازل بستگان و همسایگان عیدی می‌گیرند.
 
از دیگر سنت‌های مردم تاجیکستان در روز عید فطر عیادت از بیماران و سالمندان می‌باشد.
 
وجود طبیعت دل انگیز و برخوردار از فرهنگ غنی و باستانی به ویژه رواج شعر و ادب فارسی در این سرزمین، موجب شده تا تاجیک‌ها مردمانی باذوق و دارای طبع لطیف باشند و از این طریق به ارزش‌های دینی و فرهنگی خود عشق بورزند.
 
برگزاری جشن‌های عروسی در روز عید سعید فطر یکی دیگر از سنت‌های تاجیکان در این روز باشکوه است.
 
خانواده‌های تاجیک نام فرزندانی را که در روز عید فطر به دنیا می‌آیند، در صورتی که پسر باشد ˈرمضانˈ می‌گذارند و دختران را نیز ˈصومیهˈ نامگذاری می‌کنند.
 
ˈعبدالسلام شاکرفˈ از کارشناسان گمرک تاجیکستان در مورد اهمیت برگزاری عید سعید فطر در نزد مردم تاجیک و اجرای سنت‌های ملی و مذهبی در این روز گفت: در نخستین سال‌های پس از جنگ دوم جهانی که کودک بودم به یاد دارم در آستانه عید سعید فطر مادرم برای من و سه برادر دیگرم لباس نو می‌خرید و با وجود اینکه در آن دوران خانواده ما از اقشار متوسط جامعه بود، ولی مادرم در روز عید فطر ما را از خریدن لباس نو ناامید نمی‌کرد.
 
وی افزود: به رغم این که امروز بیشتر خانواده‌های تاجیک وضعیت مالی مناسبی ندارند، اما تلاش می‌کنند در روز عید برای فرزندان خود لباس خریداری کرده و سفره عید در خانه‌های خود را بیارایند.
تاجیکستان بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت دارد که ۹۸ درصد مردم آن مسلمان هستند.
 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *