از پاداش بازنشستگان و حواشی یارانه تا موسسات‌ غیرمجاز و اشتغال‌‌ جوانان

11:00 - 23 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۸۶۷۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت درباه سند 2030 گفت: دولت خود را موظف به رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری می‌داند و نظر معظم‌له برای دولت فصل‌الخطاب است.
/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری با اشاره به عملکرد بودجه سال 95 اظهار کرد: منابع عمومی در قانون بودجه سال 95 بالغ بر 294 هزار میلیارد تومان بود که از این رقم 283 هزار میلیارد تومان یعنی 96درصد تحقق یافت.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته همیشه میزان تحقق بودجه بین 90 الی 92 درصد بود اما برای نخستین بار در سال گذشته شاهد تحقق 96 درصدی بودجه بودیم.
 
بالانس بودجه
نوبخت تصریح کرد: در سال 95 بدون کسری بودجه منابع و مصارف بودجه را بالانس کردیم، بدین معنا که همان 283 هزار میلیارد تومان که منابع تحقق یافته بودجه بود سهم مصارف جاری و عمرانی شد و سهم مصارف بودجه بیش از سهم منابع تحقق‌یافته بودجه نبود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با مقایسه عملکرد بودجه در سال‌های 94 و 95 گفت: عملکرد بودجه در سال 94، 202 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال 95 به 283 هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد 40 درصدی تحقق و عملکرد بودجه است.

نوبخت افزود: در سال 95 نسبت به سال 94 بودجه جاری کشور 20درصد رشد داشت و بودجه عمرانی نیز رشد 68 درصدی داشت.

سخنگوی دولت بیان داشت: در سال 95 به منظور اصلاح نظام بانکی سیزده هزار میلیارد و دویست میلیون تومان از بدهی دولت به نظام بانکی کاسته شد، همچنین 8 هزار و 500میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران نیز پرداخت شد.
 
پاداش بازنشستگان
وی با اشاره به پرداخت 2 هزار و 500 میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شهرداری ها در سال 95 تصریح کرد: در سال گذشته هزار میلیارد تومان صرف کمک به مسکن مهر شد. همچنین 2هزار میلیارد تومان نیز به پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی و 2 هزار میلیارد تومان دیگر به پرداخت سایر بدهی‌های آموزش و پرورش اختصاص یافت.

نوبخت اظهار کرد: عملکرد دولت در بودجه سال 95 که آخرین بودجه دولت یازدهم محسوب می‌شود، یک عملکرد قابل دفاع است و افرادی که انتقاد می‌کنند غالباً اعداد و ارقام را به‌صورت کلی بیان می‌کنند.

رشد اقتصادی
وی با اشاره به گزارشات مرکز آمار پیرامون رشد اقتصادی و نرخ تورم گفت: رشد اقتصادی که در سال 94 یک درصد بود در سال 95 به 8.3 درصد رسید. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم که در سال 94 ،  11.3 بود در سال 95 به 6.8 رسید.

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: تا تاریخ 22 خرداد 96 یعنی دیروز به 25 هزار و 306 واحد تولیدی   17 هزار و 799  میلیارد تومان پرداخت شد.
 
حواشی یارانه
نوبخت در ادامه با اشاره به موضوع پرداخت یارانه‌ها گفت: دولت در اردیبهشت ماه قصد داشت تا یارانه عده‌ای را که قطع شده بود مجدداً وصل کند که در این رابطه یک‌سری حواشی ایجاد شد و درنتیجه دولت این موضوع را متوقف کرد.

وی ادامه داد: مجلس بر روی موضوع پرداخت یارانه‌ها درخواست تحقیق و تفحص مطرح کرده است و برقراری هرنوع یارانه مجدد طبق ابلاغی که در 21 خرداد صورت گرفت منوط به رسیدگی نهایی به پرونده تحقیق و تفحص است.

خرید گندم
سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به خرید تضمینی گندم از جانب دولت گفت: دولت از اول فروردین 96 تا 23 خرداد 96 در 20 استان کشور 2 میلیون و 818 هزار و 800  تن گندم خریداری کرد که ارزش این گندم خریداری شده 3 هزار و 692  میلیارد تومان بود و  هزار و 798  میلیارد تومان آن تا این لحظه به کشاورزان پرداخت شده است.
 
 تحریم سنا
نوبخت در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سؤالی پیرامون مصوبه تحریمی سنای امریکا علیه ایران و اینکه آیا این مصوبه نقض برجام محسوب می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: در این رابطه یک کمیسیون خاص در داخل تشکیل شده است که این کمیسیون بر چگونگی اجرای برجام نظارت می‌کند و این غیر از شورای عالی امنیت ملی است که هرچند جلسه یک بار برجام را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این کمیسیون نتایج بررسی خود را پیرامون فرایند اجرای برجام و اقدامات طرف مقابل اعلام می‌کند و چنانچه جمع‌بندی کمیسیون مزبور این باشد که تخلف و نقضی توسط امریکا یا سایر کشورها در برجام به‌وجود آمده از مکانیزم‌های پیش‌بینی شده در خود برجام استفاده می‌کند و طبق یک روال مشخص طرف ناقض تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

کابینه با نشاط
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی با توجه به دلخوری رئیس جمهور از تعدادی از وزرا و استانداران از احتمال تغییر 50 درصدی کابینه در دولت دوازدهم خبر می‌دهند گفت: فارغ از این نوع درصد گفتن‌ها که همه آنها گمانه‌زنی است آنچه مسلم است این است که کابینه دوازدهم نسبت به کابینه یازدهم هماهنگ‌تر و بانشاط‌تر خواهد بود.

آتش به اختیار
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از فرمایش اخیر مقام معظم رهبری پیرامون آتش به اختیار بودن افسران جنگ نرم، علیه دولت بهره‌گیری سیاسی می‌کنند تصریح کرد: قطعاً اینکه عده‌ای از بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت مقاصد سیاسی خود سوء استفاده کنند ظلم به ایشان است.

وی ادامه داد: قطعاً مقام معظم رهبری ارتقاء فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه‌های رسمی فرهنگی نمی‌دانند و از منظر ایشان همه مسئولند و باید در امر ارتقاء فرهنگ دخالت کنند.

احیا رودخانه ها
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های دولت برای رفع خشکسالی و احیای رودخانه‌ها گفت: موضوع آب و محیط زیست جزو اولویت‌های برنامه ششم بود که از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شد و در بودجه 96 برای اجرای این اولویت 10000 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت سالانه 2 میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی هزینه می‌کند. همچنین 300 میلیون دلار نیز برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار اختصاص یافته است.

سند 2030
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون مسائل مطرح شده در خصوص سند 2030 و کارگروهی که در این زمینه در دولت تشکیل شده است گفت: دولت در رابطه با اجرایی کردن کلیات مصوبه یونسکو مبنی بر فراگیری آموزش در داخل یک کارگروه ایجاد کرد که آن کارگروه موظف است مفاد مصوبه یونسکو و سند 2030 را از آن جهت که مغایر با ارزش‌های دینی ما و اسناد بالادستی کشور نباشد مورد بررسی قرار دهد.

نوبخت تصریح کرد:‌قطعاً سند 2030 مادامی قابل قبول است که در چارچوب اسناد فرادستی فرهنگی و آموزشی کشور باشد و ما این موضوع را به اطلاع مسئولان یونسکو نیز رسانده‌ایم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: اسناد فرادستی ما در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی اسناد کاملی است و لزومی ندارد که در فرهنگ و آموزش از دیگران دستور بگیریم.

وی با بیان اینکه در این رابطه برای دولت نظر مقام معظم رهبری فصل الخطاب است خاطرنشان کرد: این اطمینان را به مقام معظم رهبری و همه متدینین خواهیم داد که دولت به اسلام و هنجارهای اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی کشور متعهد است و اگر رهبری نسبت به موضوعی دغدغه داشته باشند دولت خود را موظف می‌داند که این دغدغه هارا رفع کند.

موسسات غیرمجاز
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز و برگرداندند سپرده‌های مردم که در نزد این موسسات است گفت: در جلسه شب گذشته ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در رابطه با مؤسسات مالی غیرمجاز مباحث زیادی مطرح شد و طبق تصمیم‌گیری انجام شده در رابطه با تمام موارد مرتبط با مؤسسات مالی غیرمجاز احقاق حق صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون موضع دولت در قبال تنش‌های ایجاد شده میان عربستان و قطر بیان داشت: ما برای ثبات و آرامش منطقه همه طرف‌ها را دعوت به گفت وگو و مذاکره می‌کنیم و در این راستا هر کمکی که لازم باشد را انجام می‌دهیم.

سند2030
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر موضع دولت در قبال افزایش فشارها در خصوص سند 2030، گفت: در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون این سند بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت؛ اما آنچه که باید در این رابطه مطرح کنم آن است که دولت در خصوص سند 2030 کار پنهانی صورت نداد.

نوبخت ادامه داد: ما هنوز سند 2030 را در داخل اجرایی نکرده‌ایم و در حال تدوین سند ملی مصوبه یونسکو هستیم که این سند نیز باید در داخل تأیید شود و همه می‌توانند پیرامون آن نظر دهند اما اینکه بدون جهت دولت دین‌مدار را متهم کنند غیرقابل قبول است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در ایام انتخابات از برخی تریبون‌های مقدس دولت را در رابطه با سند 2030 خائن تلقی کردند که این در زمره تخلفات انتخاباتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
تفکیک وزارتخانه ها
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون تفکیک برخی وزارت‌خانه‌ها اظهار کرد: دولت در چهار سال گذشته عملاً عدم چابک بودن وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت را احساس کرد بنابراین برای کارآمدی دولت دوازدهم باید ساختارها را تغییر داد و دولت نظرش این است که اگر وزارت بازرگانی از این مجموعه جدا شود شاهد عملکرد مطلوب‌تری خواهیم بود.
 
پول پترو شیمی
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون مشکلاتی که در انتقال پول فروش پتروشیمی به چین ایجاد شده است گفت: وزارت امور اقتصاد و دارایی در حال یک سلسله‌مذاکرات با طرف‌های خارجی است تا همه موانع را که فراروی روابط بانکی و صادرات و واردات ما است مرتفع گرداند.
 
نظارت بر برجام
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون زمان جلسات هیئت عالی نظارت بر برجام بیان داشت: هیئت عالی نظارت بر برجام متشکل از برخی اعضای شورای عالی امنیت ملی است که جلسات مستمری دارد و این هیئت دارای سخنگو است و بسیار قاطع و جدی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری فرایند اجرای برجام را نظارت می‌کند و گزارشات لازم را ارائه می‌دهد.

وی در این رابطه تصریح کرد: ما به هیچ‌وجه از حقوق مصرح خود در برجام کوتاه نمی‌آییم و همه موارد و رویدادها در این رابطه را به دقت رصد و پیگیری می‌کنیم.

سهم خواهی اصلاح طلبان
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر فشار و سهم‌خواهی برخی اصلاح‌طلبان برای چینش ترکیب کابینه دوازدهم گفت: با توجه به شناختی که از روحیات آقای روحانی دارم، می‌دانم که وی انسان نفوذناپذیری است و با فشار نمی‌توان رئیس جمهور را از هدف وی که پاسخ به مطالبات مردم است منصرف گرداند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهور فارغ از فشارها کابینه دوازدهم را انتخاب خواهد کرد بیان داشت: البته مسئولیت در برخی بخش‌های دولتی خیلی سنگین بود و حتماً باید به فکر آن مسئولی که در این بخش‌ها فعالیت داشت بود و توجه داشت که وی چقدر می‌تواند برای 4 سال دیگر فشارها را تحمل کند.
 
نرخ اشتغال
وی در پایان با اشاره به نرخ اشتغال باتوجه به گزارش مرکز آمار خاطرنشان کرد از بهار 95 تا بهار 96، نهصد و بیست هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد هفتصد و سه هزار و هشتصد و سی و سه نفر شغل پیدا کردند و دویست هزار نفر هم موفق به یافتن شغل نشدند. 
 


برچسب ها: سخنگو نوبخت خبری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *