کشمکش عربستان و متحدانش با قطر منجر به جنگ چهارم خلیج فارس می‌شود

0:44 - 23 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۸۵۶۸
سعودی ها به شدت از تاسیسات نفت و گاز قطر انتقام خواهند گرفت و نیروی هوایی عربستان و امارات سناریوی بمباران هوایی یمن را این بار در قطر تکرار خواهند کرد
به گزارش گروه بین‌الملل ،به نقل از روزنامه رای الیوم، کشمکش عربستان و متحدانش با قطر از ابتدا تا کنون سیر صعودی داشته است و شاخص های موجود حاکی از در راه بودن جنگ است؛ جنگ چهارم خلیج فارس.

بی تردید قطری ها که شاهد صف کشی دشمنان خود در چارچوب احتمال اقدام نظامی علیه این کشور به منظور سرنگونی نظامی حاکم آن هستند، ساکت نمی نشینند چرا که شاهدند این تحرکات با هیجان امارات و مصر و خواست عربستان مبنی بر نابودی خاندان حاکم قطر و محو موجودیت سیاسی آن و ملحق کردن آن به عربستان همراه است.

قطر برای حمایت از خاک خود به متحدانش متوسل می شود

قطر ارتش بزرگ در اختیار ندارد که بتواند سعودی ها و متحدانش را به صرف نظر از فکر جنگ متقاعد کند از همین رو به نزدیک ترین متحدان و دوستانش یا همان ترکیه و ایران متوسل خواهد شد که از او حمایت کنند که این اقدام موجه است به ویژه اینکه عربستان و امارات نیز از آمریکا و فرانسه برای حمایت از خاک خود کمک می گیرند.

عربستان در کمین انتقام جویی از تاسیسات نفت و گاز قطر

سعودی ها به شدت از تاسیسات نفت و گاز قطر انتقام خواهند گرفت و نیروی هوایی عربستان و امارات سناریوی بمباران هوایی یمن را این بار در قطر تکرار خواهند کرد تا این تاسیسات و مواضع حساس این کشور را نابود کنند و به این ترتیب اوضاع داخلی آن را متزلزل ساخته و ارتش و ملت قطر را به تسلیم فوری و خودداری از مقاومت متقاعد کنند و از این راه  موفقیت نقشه جنگ و یورش به قطر را تضمین کنند.

تکرار شرایط جنگ جهانی اول این بار در منطقه خلیج فارس

به هر حال اوضاع کنونی منطقه به سمت جنگ در حرکت است و شبیه وضعیتی است که اروپا پیش از جنگ جهانی اول با آن روبه رو بود و گرفتار دسته بندی دو جبهه شده بود که منتظر یک حادثه یا همان ترور ولیعهد اتریش بودند تا آتش جنگ را شعله ور سازند؛ جنگی که دهها میلیون کشته بر جا گذاشت و بسیاری از نقشه های جغرافیایی جهان را ازجمله منطقه عربی را تغییر داد.

محرک عربستان برای جنگ علیه قطر چیست؟

برخی عوامل مشوق جنگ عربستان و متحدانش علیه قطر هستند از جمله ضعف ارتش این کشور که بی تردید موجب می شود دوحه خاک خود را به روی نیروهای متحدان از جمله ترکیه و جنبش حماس بگشاید.

رسیدن اختلاف عربستان و متحدانش به این حد از شدت با قطر بیانگر تلاش عربستان برای یکه تازی در رهبری نظام سیاسی حاشیه خلیج فارس و سایر عرب ها است و در این راه از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض به نفع خود بهره برداری می کند.

در این میان هشدار دوحه به عربستان در خصوص نزدیک شدن کشتی های جنگی سعودی و اماراتی به سواحل خود مهری تاییدی بر این است که قطر اطمینان دارد، عربستان و متحدانش عزم خود را برای جنگ علیه آن جزم کرده اند اما به برخی میانجی گری ها از جمله وساطت ترامپ برای جلوگیری از شعله ور شدن جنگ چهارم در منطقه امیدوار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *