رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معدن یورت گلستان در کش و قوس مسئولان / کارگران چشم انتظار برقراری ایمنی

8:30 - 23 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۸۴۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
در حالی ساعت دوازده روز 13 اردیبهشت انفجار در معدن زغال سنگ یورت گلستان آسمان شهر، آزادشهر را سیاه کرد که این انفجار 43 کشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشت اما چیزی که در این حادثه جالب است اخبار ضد و نقیضی برخی از مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت در رابطه با مشغول به کار شدن کارگران است.
معدن یورت گلستان در کش و قوس مسئولان / کارگران چشم انتظار برقراری ایمنیبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، انفجار در معدن یورت را بعد از حادثه پلاسکو می‌توان یکی از دردناک ترین حوادث کشور خواند که به کشته و زخمی شدن جمعی از هموطنان زحمت کش در حوزه پیشبرد اقتصاد کشور انجامید.

البته که این معدن جزو معادنی بوده که دارای گزارش نظام مهندسی مبنی بر ایمن بودن و مورد تایید بودن آن ذکر شده و نمره قبولی در بین معادن کشور دریافت کرده است. 

حال بعد از گذشت حدود 40 روز از این حادثه غم انگیز اخبار ضد و نقیضی از مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت  در ارتباط با بازگشت کارگران به این معدن رسانه‌ای می‌شود و همچنان خبری از اعلام علت حادثه توسط کمیته حقیقت یاب به گوش نمی‌رسد.

با این تفاسیر از یک سو رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی میزان از شروع به کار مجدد برخی از تونل‌های معدن یورت در آینده نزدیک خبر می دهد و تاکید می‌کند، این معدن دارای تونل‌های مختلفی بوده و تنها بخشی از تونل‌های آن آسیب دیده است.

وی همچنین گفت: با توجه به برقراری ایمنی در بخش‌های زیرین و برخی تونل‌های این معدن احتمالا از اواخر خرداد ماه فعالیت کارگران این معدن از سر گرفته خواهد شد.

این در حالی است که جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ميزان با بیان این که همچنان ایمنی معدن یورت تامین نشده و تنها کمیته حقیقت یاب اجازه ورود به این محیط را دارد، گفت: ايمنى در معدن يورت همچنان برقرار نشده و گروه حقيقت ياب با خاكبردارى كه انجام شده در حال بررسى بيشتر علت حادثه در این معدن بوده و تنها افراد حاضر در این معدن عوامل خاک برداری و افراد عضو کمیته حقیقت یاب هستند.

وی افزود: تا زمان اعلام نظر كارگروه حقيقت ياب و برقرارى ايمنى در اين معدن، هيچ گونه فعاليتى در آن انجام نخواهد شد و كارگران تا وقتى كه دوباره براى كار به معدن بازنگشته اند مستمرى خود را دريافت خواهند کرد.

گفتی است محمد رضا بهرامن رئيس خانه معدن ايران در گفت‌وگو با میزان از تعطيل بودن معدن يورت گلستان تا زمان تاييد شدن ايمنى اين معدن خبر داد.

بر اساس این گزارش معدن یورت گلستان ،جزو معادنی بوده که دارای گزارش نظام مهندسی مبنی بر ایمنی و مورد تایید بودن آن بوده و نمره قبولی در بین معادن کشور دریافت کرده است.

حال با این اوصاف باید دید تا چه زمانی کارگران باید چشم امیدشان به مستمری که به آنها پرداخت می‌شود داشته باشند و ایمنی این معدن چه روزی تامین خواهد شد، البته که مسئولان باید تمام تلاش خود را برای بازگردانی این معدن به چرخه تولید و اشتغال دوباره کارگران این معدن بکار گیرند زیرا این افراد علاوه بر غم از دست دادن همکاران خود، همچنان بیکار هستند.
 
 
گزارش از محمد فکوری




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *