از تعهد هندی و سد ترکیه‌ای تا غیرت خلیج‌فارسی و توصیه به یانکی‌ها

11:38 - 22 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۸۲۵۴
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: به وزیر خارجه آمریکا توصیه می‌کنم به کتابخانه کنگره آمریکا و مراکز اسناد و آرشیو وزارت خارجه کشورهای جهان مراجعه کند و بداند ملت ایران به نام خلیج‌فارس حساس است.
قاسمی خطاب به وزیر خارجه آمریکا: ملت ایران به نام خلیج فارس حساس است
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز با اشاره به حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران اظهار کرد: این  حادثه در ادامه اقدامات تروریستی‌ای بود که از دهه‌ها پیش در منطقه ما آغاز شده است و در جریان آن شاهد به شهادت رسیدن مردم بی گناه در ماه رمضان در نتیجه یک اقدام نپخته و بی ارزش از لحاظ عملیاتی بودیم.

قاسمی ادامه داد:  این حادثه به اثبات رساند که باید بیشتر در مقوله تروریسم تفکر کنیم و مجدداً جهان را برای مقابله با این پدیده شوم فرا بخوانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با قدردانی از مقامات و رؤسای جمهور کشورها و به ویژه پاپ که به صورت تلفنی ومکتوب با دولت و ملت ایران به واسطه حادثه تروریستی اخیر همدردی کردند، تصریح کرد: بیش از 80 کشور جهان تاکنون پیام‌های خود را در سطوح مختلف پیرامون حادثه تروریستیی اخیر برای دولت و ملت ایران ارسال کرده اند که این امر نشان دهنده حساسیت جامعه جهانی به اقدامات تروریستی است.
 
یک برجام
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مطرح شدن بحث برجام منطقه‌ای گفت: من یک برجام بیشتر نمی‌شناسم و  مفهوم برجام منطقه‌ای را نمی فهمم؛ مسائلی که میان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد یک مسائل مشخص با ویژگی‌های خاص خود است و تعبیر برجام منطقه‌ای حداقل برای من مفهوم نیست.
 
چالش منطقه
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تحولات اخیر منطقه‌ای و ایجاد تنش میان عربستان وحامیانش با قطر اظهار کرد: برگزاری نابهنگام و چیدمان غلط مدعوین اجلاس ریاض تبعات خود را در سیر اخیر تحولات منطقه نشان داد؛ کشورهای منطقه با توجه به چالش‌های پیش رو باید بتوانند مسائل فی ما بین خود را پشت میز مذاکره حل و فصل نمایند و ما آنها را به مذاکره و خویشتن داری دعوت می‌کنیم.

قاسمی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران ثبات منطقه‌ای و مقابله با تروریسم در اولویت قرار دارد و سایر دولت‌های منطقه را به اهتمام ورزیدن نسبت به این اولویت‌ها دعوت می‌کنیم.

زمان برای تروریست ها
سخنگوی وزارت امور خارجه درادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات مشکوک آمریکا در سوریه و حمایت‌های آشکار و نهان واشنگتن از تروریست‌های مستقر در این کشور گفت: آنچه که توسط دولت آمریکا و متحدان آن در سوریه اتفاق می‌افتد آن است که در بزنگاه‌های خاص که تروریست‌ها در وضعیت نامطلوب قرار می‌گیرند حضور آمریکایی‌‌ها مشهود می شود وآنها سعی می‌کنند برای تروریست‌ها زمان بخرند.

وی با بیان اینکه اقدامات آمریکا در سوریه با شک و تردید مواجه است، گفت: آمریکایی‌ها در سوریه اگر مدعی مبارزه با تروریسم هستند باید در نوع رفتار خود تجدید نظر کنند واجازه دهند ارتش و دولت سوریه در تحقق ثبات و دفاع از تمامیت ارضی این کشور اقدامات مقتضی را انجام دهد.
 
استقلال اقلیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اعلام مسئولان اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال، بیان داشت: طرح اینگونه مسائل در مقطع کنونی که منطقه با چالش‌هایی مواجه است اقدامی نسنجیده است و می‌تواند آثار مخربی را در مجموع مسائل ارضی عراق داشته باشد؛ موضع ما در این رابطه کاملا روشن است و اصل اساسی برای جمهوری اسلامی ایران، تمامیت ارضی عراق است.

استقرار پرچم
قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها عدم استقرار پرچم ایران در دیدار ظریف با رئیس جمهور قزاقستان را نوعی توهین قلمداد کرده‌اند، گفت: آنها که در فضای مجازی تصویری را منتشر کردند و کلام نادرستی را در زیر این تصویر درج کردند یا بسیار نادان هستند و یا اینکه غرضی داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به لحاظ پروتکل‌های تشریفاتی زمانی پرچم دو کشور در حال مذاکره بر روی میز قرار می ‌گیرد که دو مقام همسطح از آن دو کشور با هم دیدار داشته باشند و این یک امر کاملا روشن است که در امور دیپلماتیک در تهران هم رعایت می‌شود.
 
حساسیت ملت
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا واستفاده او از یک عبارت جعلی برای نام بردن از خلیج فارس تصریح کرد: سیاستمداران آمریکایی کاملا آگاه هستند که خلیج فارس نامی دیرینه است و جناب تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز با توجه به اینکه سابقا از مدیران نفتی بوده است حتما به این مهم توجه دارد؛ البته شاید وی از تاریخ و جغرافیا ناآگاه است که من در این صورت به وی توصیه می‌کنم در کنار مطالعات نفتی مطالعات تاریخی و جغرافیایی نیز داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: همچنین به وزیر خارجه آمریکا توصیه می‌کنم تا به کتابخانه کنگره این کشور و مراکز اسناد و آرشیو وزارت خارجه‌ کشورهای جهان مراجعه کند تا با واقعیت‌های تاریخی بیشتر آشنا شود.

قاسمی با بیان اینکه مردم ایران به نام خلیج فارس حساس هستند و این نام برای آنها مقدس است، گفت: یک بار دیگر تأکید می‌کنم که با دلار و معامله و تجارت و نفت نمی‌توان تاریخ و تمدن و فرهنگ را تغییر داد.
 
اظهارات سخیف
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی پیش از حادثه تروریستی تهران وتأکید این فرد در این رابطه که جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم، گفت: قبل از حادثه تروریستی در تهران اظهارات سخیف و مداخله جویانه‌ای در کلام برخی مقامات سعودی وجود داشت که تا حد زیادی شبهه برانگیز است و این موضوع توسط دستگاه‌های ذی ربط دردست بررسی قرار دارد و چنانچه آنها به جمع بندی لازم دست پیدا کنند موضوع را به اطلاع مردم ایران خواهند رساند.
 
عضویت شانگهای
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم عضویت ایران دراجلاس شانگهای گفت: ما عضو ناظر شانگهای هستیم وکشورهای مهمی با جمعیت و وسعت قابل توجهی در این سازمان عضویت دارند؛ در اجلاس‌های گذشته شانگهای سطح حضور ما در سطح معاون وزیر خارجه بود اما در اجلاس اخیر به دلایل مختلف و با توجه به اهداف متنوعی که وجود داشت آقای ظریف وزیر امور خارجه پس از سفر به ترکیه به آستانه قزاقستان عزیمت کردند و در اجلاس شانگهای شرکت کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: وزیر امور خارجه درحاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان با مقامات و مسئولان حدود 8 کشور دیدارها و رایزنی‌های مفیدی انجام داد؛ البته یک مقدار هم نیاز بود تا با دولت قزاقستان به عنوان یک کشور همسایه ودوست پیرامون موضوعات مورد علاقه رایزنی صورت گیرد و این امر در حضور وزیر خارجه کشورمان در اجلاس شانگهای در آستانه بی تأثیر نبود.

وی در خصوص عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای گفت: عضویت دائم ما در شانگهای پروسه مربوط به خود را دارد و ما در این رابطه ملاحظات خود را مد نظر قرار داده‌ایم؛ چیزی در حدود 30 سند مرتبط با شانگهای وجود دارد که باید آنها را با مقررات داخلی خود تطبیق دهیم و این فرآیند هم اکنون در حال طی شدن است و به نظر می‌رسد مقداری طولانی‌تر باشد.
 
مذاکرات آستانه
قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون چرایی تأخیر در آغاز مذاکرات آستانه پیرامون سوریه اظهار کرد: طی روزهای آینده اجلاس کارشناسی آستانه در مسکو برگزار می‌شود و چنانچه این نشست به تفاهمات لازم منجر شود هفته بعد از آن احتمالاً مذاکرات آستانه 5 برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سفر اخیر ظریف به ترکیه نیز در خصوص سوریه مباحث مفصلی مطرح شد و تفاهمات نسبی در این رابطه میان تهران و آنکارا تحقق پیدا کرد.
 
خودروهای لوکس
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر شایعه خرید خودروهای لوکس قاچاق توسط وزارت امور خارجه گفت: ما روز گذشته این خبر را تکذیب کردیم و در حال بررسی منشأ این خبر کذب هستیم و بار دیگر اعلام می‌کنیم که هیچگونه خرید خودروی لوکسی از جانب وزارت خارجه صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: البته ما برای سفارت‌خانه‌های خود باید از خودروهای مشخصی استفاده کنیم که این امر نیز سازوکارهای مخصوص به خود را دارد و کمپانی و کانال اینگونه خریدها نیز مشخص است.
 
رایزنی منطقه
قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های وزارت امور خارجه برای مدیریت صحنه تنش ایجاد شده میان کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار کرد: وزیر امور خارجه کشورمان پس از تحولات اخیر دیپلماسی فعال و رایزنی‌های زیادی را انجام داد و در یکی دو روز نخست آغاز تنش‌ها در حدود 15 تماس تلفنی با مقامات و مسئولان کشورهای منطقه‌ای و سایر کشورها داشت و در سفر به ترکیه نیز پیرامون مجموعه مسائل منطقه‌ای به بحث و رایزنی با مقامات ترکیه‌ای پرداخت و این دیپلماسی فعال استمرار خواهد داشت.

سد ترکیه
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر سدسازی توسط ترکیه در نقاط مرزی با ایران و خطراتی که در آینده از این ناحیه متوجه کشور خواهد بود گفت: ایران در خصوص مسائل مشترک مرزی با حساسیت تمام و جدیت موضوعات را دنبال می‌کند و وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها به رصد و پیگیری مسائل مرزی می‌پردازد و در صورت نیاز نیز به موضع‌گیری خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: بحث مطرح شده را فعلا به وزارت نیرو احاله می‌کنیم اما با اشراف و دقت و حساسیت مسائل مرزی را رصد و پیگیری می‌کنیم.

تحریم سنا
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر طرح تحریمی سنای امریکا و واکنش وزارت امور خارجه به آن اظهار کرد: هیئت حاکمه امریکا باید متوجه باشد که تحریم یک سیاست شکست‌خورده و ناکارآمد است و نوعی آب‌ در هاون کوبیدن و تلف کردن وقت محسوب می‌شود.

قاسمی ادامه داد: طرح تحریمی اخیر سنای امریکا در صورت تبدیل شدن به قانون نشان‌دهنده عدم حسن نیت امریکایی‌ها خواهد بود و بر خلاف روح برجام محسوب می‌شود و این موضوع در کمیسیون برجام که احتمالاً در تیرماه برگزار می‌شود از سوی ایران مطرح خواهد شد؛ همچنین در هیئت نظارت بر برجام نیز موضوع فوق‌الذکر پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: قطعاً اتخاذ چنین روندی جز تخریب روندهای قبلی و ایجاد مشکل برای خود امریکایی‌ها ارمغان دیگری نخواهد داشت.

تعهد هندی
وی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم تعهد هندی‌ها به طرح توسعه بند چابهار به سبب فشار امریکایی‌ها گفت: طرح چابهار یک طرح عزیم است که در توسعه اقتصادی و ثبات سیاسی منطقه بسیار مؤثر خواهد بود و قطعاً آنهایی که ثبات سیاسی و اقتصادی و امنیتی در منطقه ما را نمی‌خواهند در طرح‌های توسعه‌ منطقه‌ای نیز کارشکنی خواهند کرد. 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *