"جنگ افغانستان" ریشه در رقابت‌ قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد

17:30 - 16 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۶۰۹۷
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که این کشور قربانی یک جنگ اعلام‌نشده است و جنگ جاری افغانستان در رقابت‌های برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای دارد.
به گزارش سرویس بین الملل سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان در نشستی در کابل درباره اوضاع جاری این کشور و نشست روند کابل به خبرنگاران پاسخ گفتند.
 
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان اظهار داشت: در سه سال گذشته تلاش کردیم که با پنج حلقه سیاست خارجی مورد نظر رئیس‌جمهور افغانستان روابط سازنده دولت‌محور با دیگر کشورها داشته باشیم.
 
وی افزود: فردا نشست مهم «روند کابل»  برای هماهنگی بیشتر در راستای مبارزه با تروریسم و تامین صلح در پایتخت افغانستان برگزار خواهد شد.
 
مرتضوی درباره نحوه برگزاری نشست روز آینده و اهمیت حمایت از این روند نیز گفت: در نشست فردا ما رهبری افغان‌ها را در روند صلح شاهد هستیم و در این وضعیت رسانه‌ها و سیاسیون با دولت همکاری کنند.
 
وی در ادامه با اشاره به «حمایت برخی کشورهای منطقه از تروریسم» تاکید کرد: حکومت افغانستان هیچگاه از تروریسم به عنوان ابزار علیه کشورهای دیگر استفاده نکرده است.
 
سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان همچنین درباره مشارکت کشورها در «روند کابل» اعلام کرد نمایندگان کشورها در سطح معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه در «روند کابل» حضور خواهند یافت.
 
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز درباره نشست «روند کابل» گفت: در این نشست بیش از 20 کشور و سازمان جهانی دعوت شده‌اند.
 
 وی افزود: در بین کشورهای دعوت‌شده می‌توان از ایران، چین، آمریکا، هند، عربستان، پاکستان، ژاپن، انگلیس، روسیه، امارات متحده عربی، قطر، کانادا، استرالیا، ترکیه، آلمان، فرانسه و سازمان ناتو و اتحادیه اروپا نام برد.
 
مستغنی در ادامه با اشاره به ناامنی‌های اخیر افغانستان اظهار داشت: افغانستان قربانی یک جنگ اعلام‌نشده است که در آن از بازیگران غیردولتی استفاده می‌شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان با بیان اینکه جنگ افغانستان مسئله داخلی نیست نیز تاکید کرد: بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان حضور دارند و اکثر اعضای آن از خارج از این کشور وارد افغانستان می‌شوند.
 
وی همچنین در ادامه با اشاره به حوادث تروریستی اخیر و حادثه تروریستی منچستر اظهار کرد: تهدید تروریسم متوجه کشورهای منطقه و فرا منطقه است.
 
مستغنی ادامه داد: فقدان درک واقعی و تفاهم مشترک از پدیده تروریسم باعث شده تا برخی کشورها از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده کنند.
 
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان تصریح کرد: جنگ افغانستان ریشه در رقابت و فقدان اجماع کلی قدرت‌های منطقه و فرا منطقه‌ای در قبال افغانستان دارد.
 
وی همچنین درباره محورهای «روند کابل» نیز گفت: امنیت و مبارزه با تروریسم و صلح و دیدگاه افغانستان برای صلح از جمله مباحث این نشست بین‌المللی است.
 
مستغنی تاکید کرد که صلح و ثبات در منطقه در گرو حفظ صلح و ثبات در افغانستان است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *