افزایش مزاحمت‌های حشراتی نظیر سوسک و ساس با گرم شدن هوا/ خانواده‌ها به شرکت‌های سم پاشی بدون مجوز اعتماد نکنند

6:54 - 04 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۲۵۵۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
اطمینان به شرکت‌های غیر مجاز سم پاشی، تهدیدی برای سلامت فرد و محیط است و عواقب جبران ناپذیری را برای مردم به بار می‌آورد.
عواقب اطمینان به شرکت‌های سم پاشی غیرمجاز، دامن مردم را می‌گیرد
به گزارش خبرنگار جامعه ، حشرات و جانوران موذی یکی از ناقلان بیماری از حیوان به انسان هستند که با وجود پیشرفت‌های علمی و گسترش دانش بشری، همچنان روند تکثیر این جانوران ادامه دارد و به دغدغه بسیاری از شهروندان تبدیل شده است. تغییر فصل و آغاز گرمای هوا، بیش از همیشه روند رشد این موجودات در اماکن عمومی افزایش می‌دهد و تا منازل پیش می‌رود.

عدم رعایت آلودگی‌های محیطی و بی توجهی به دفع زباله‌ها در کلان شهرهایی، چون تهران، منجر به ایجاد دردسرهایی، چون تکثیر حشرات و حیوانات موذی در خیابان‌ها شده است و مهمانان ناخوانده را راهی خانه‌های اهالی تهران می‌کند.

در پس گرمای هوا، سر و کله حشرات و جانوران پیدا شده و هر کسی را به مقابله در قبال آن‌ها مجبور می‌کند. نصب توری، استفاده از اسپری‌های حشره کش و رعایت بهداشت محیط در خانواده ها، تا حدی در قبال این حشرات نتیجه بخش بوده است در حالی که با افزایش حجم مزاحمت‌های حشراتی، چون سوسک و ساس، سم پاشی به عنوان تن‌ها راه حل باقی مانده محسوب می‌شود.

 در این شرایط، بازار از سکه افتاده سم پاشی، رونق می‌گیرد و شرکت‌های مربوطه را با استقبال مردم مواجه می‌کند. بر این اساس کارشناس مسئول برنامه کنترل ناقلین مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تکثیر حشرات و جانوران موذی تحت تأثیر عوامل متعددی، چون تغییر فصول، بر زندگی شهروندان تاثیر گذاشته و مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

وی افزود: افزایش بیماری‌ها و آلودگی‌های محیطی در اماکن عمومی و منازل، بسیاری از شهروندان را به مسیر شرکت‌های سم پاشی کشانده است و این درحالی است که بسیاری از این شرکت‌های فاقد مجوز وزارت بهداشت بوده و سلامت مردم و محیط را به خطر می‌اندازد.

پیمان طالبی پور خاطر نشان کرد: مصرف برخی از سموم، عوارض جبران ناپذیری دارد و به مردم هشدار داده می‌شود که از اعتماد به همه شرکت‌های سم پاشی جدا خودداری کنند. 

وی عنوان کرد: ۲۹۰ شرکت خدماتی مبارزه با حشرات و جانوران موذی در اماکن عمومی و خانگی، دارای پروانه فعالیت بوده و تحت نظر وزارت بهداشت است که با وظیفه ارائه مشاوره به خانواده‌ها جهت استفاده از روش‌ها بهسازی محیط و شیوه‌های مبارزه تلفیقی فیزیکی و شیمیایی و بهسازی محیط را برعهده دارند.

 این کارشناس وزارت بهداشت مصرف بی رویه سموم را خطرناک دانست و گفت: مصرف سموم برسلامت فرد و محیط زیست، تأثیرات می‌گذارد و منجر به مقاومت گونه‌های ناقل بیماری می‌شود بنابراین تن‌ها در شرایط ضروری به مصرف آن توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به وب سایت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی حوزه معاونت بهداشت مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به شرکت‌های مجاز سم پاشی را کسب کنند.

علاوه بر سم پاشی محیط، رعایت موارد بهداشتی، دفع فاضلاب، جمع آوری و دفع زباله‌ها و پسماند از جمله موارد نکات مهم جهت دفع حشرات و جانوران موذی در محیط شهری است که باید نسبت به آن توجه کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *