لزوم اجماع ملی مسئولین، نخبگان و صاحبنظران در موضوع حقوق بشر

14:32 - 28 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۱۰۴۴۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: از نخبگان، صاحبنظران، رسانه‌ها و مسئولان انتظار می‌رود که یک اجماع ملی در زمینه حقوق بشر ایجاد نمایند.
لزوم اجماع ملی مسئولین، نخبگان و صاحبنظران در موضوع حقوق بشردکتر کاظم غریب آبادی در گفت وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی اظهارکرد: از نخبگان، صاحبنظران، رسانه‌ها و مسئولان انتظار می‌رود که یک اجماع ملی در زمینه حقوق بشر ایجاد نمایند.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: امکان دارد در جامعه برخی‌ها انتقادات و گله‌هایی داشته باشند. ممکن است یک فرد به یکی از دستگاه‌های اجرائی مراجعه‌ای داشته باشد و از نوع رفتاری که با وی شده یا درخصوص موضوع کاری اش، گله‌ای داشته باشد. این اتفاق ممکن است برای هر کسی پیش آمده باشد. ما این موارد را نمی‌توانیم مرتبط کنیم به این موضوع که سیستم حقوق شهروندان خود را پایمال و نقض می‌کند. نظام دنبال حمایت و ارتقاء حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

وی افزود: اگر برخی جا‌ها نقصانی وجود دارد، اراده سیستمی نیست، چون اراده نظام بر رفع مشکلات است. ما از مردم شریف انتظار داریم که این موارد را تذکر دهند تا رفتارهای اشتباه اصلاح شود، یا به مکانیزم‌های نظارتی خود دستگاه مراجعه کنند و انتقاد یا شکایت خود را به آن مرجع اعلام کنند تا رسیدگی شود. این گونه قصور‌ها حاکی از نقض حقوق بشرنیست، بلکه ناشی از برخی کوتاهی‌ها در انجام وظایف قانونی است که قطعا با متخلف برخورد قانونی نیز به عمل خواهد آمد.

این مقام مسئول اظهار کرد: از سوی دیگر، ما کشوری هستیم که با تهاجمات سیاسی حقوق بشری مواجه هستیم. گزارشگر ویژه داریم، قطعنامه داریم که بر مبنای سیاسی و رویکردهای سیاسی است. درکنار ما، کشورهایی هستند که با وجود نقض گسترده حقوق بشر و استقرار رژیم‌های دیکتاتوری، هیچ مشکلی در زمینه حقوق بشر در عرصه بین المللی ندارند؛ نه گزارشگر دارند و نه قطعنامه‌ای علیه آن‌ها تصویب می‌شود.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: مگر همین آمریکا به چند کشور تهاجم نکرده است؟! هنوز که هنوز است، در اثر حملات پهبادهای این کشور، مردم مظلوم افغانستان کشته می‌شوند. آمریکا با این وضعیت شده است ناجی حقوق بشر؟! آمریکایی که می‌آید و راجع به وضعیت حقوق بشر ایران گزارش می‌دهد، آیا ما باید به این گزارش‌ها اعتمادکنیم؟ طبیعتاً کسی نمی‌تواند به این گزارش‌ها اعتماد کند.

غریب آبادی ابراز کرد: مبنای کار و رهیافت آن‌ها سیاسی است، برای همین ضرورت دارد که نخبگان، مسئولین، رسانه‌ها، دانشجویان و پژوهشگران و اساتید ما درک صحیحی از پدیده حقوق بشر داشته باشند.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: این درک صحیح باید بر دو پایه مبتنی باشد: اول اینکه حقوق بشر یک ابزار سیاسی است و برای استفاده و فشار علیه کشورهای مستقل و درحال توسعه به ویژه جمهوری اسلامی ایران از آن استفاده می‌شود. دوم این که اگر در برخی جا‌ها نواقصی وجود دارد، باید تلاش کنیم آن نقص را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: هر نظام اجرایی واداری در هر کشوری با برخی نواقص رو به رو است. این دو مبنا را باید از هم تفکیک کرد. اگر ما این دو مورد را از هم تفکیک کنیم و این درک صحیح را حاصل کنیم، می‌توانیم یک اجماع ملی نسبت به حقوق بشر و حقوق شهروندی ایجاد کنیم.

این مقام مسئول توضیح داد: آن موقع برخی از ما حرف‌هایی نمی‌زنیم و مصاحبه‌هایی نمی‌کنیم که بخواهد مورد سوءاستفاده دشمنان نظام قرار بگیرد. چون این درک صحیح را داریم که دشمنان علیه ما کمین کرده اند و از هر بهانه‌ای برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وقتی یک مقام مسئول یک حرف را درخصوص مباحث مرتبط با حقوق بشر مطرح می‌کند، این حرف برای دشمنان و مکانیزم‌های حقوق بشری حجت تلقی می‌شود و به عنوان یک سند مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. در این خصوص باید همه ما دقت کافی داشته باشیم.

در این راستا، نوع آموزشی که اساتید محترم ما در حوزه حقوق بشر به دانشجویان می‌دهند نیز بسیار مهم است.

غریب آبادی ادامه داد: باید مبانی حقوق بشر اسلامی در آموزش‌ها و دانشگاه‌ها تقویت شود. باید حقوق بشر غربی به مفهوم نوین آن نقد شود. ضروری است چالش‌هایی که حقوق بشر با آن مواجه است، تبیین شود.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ما نمی‌توانیم به دانشجویان صرفا تحلیل‌های یک سویه بدهیم. باید یک بسته جامع به دانشجویان ارائه شود. اگر این کار را انجام دادیم، زمانی که راجع به مباحث داخلی صحبت می‌کنیم، آن موقع است که می‌توانیم بگوییم نقد با ارائه راهکار صحیح انجام می‌دهیم. در غیر این صورت، آن نقد، نقد منصفانه‌ای نیست.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *