آمریکا با افزایش نظامیان بیشتر در "افغانستان" به دنبال چیست؟

12:20 - 28 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۷۰۲
در حالی که توافق سیاسی با طالبان با حضور نظامیان آمریکایی غیرممکن به نظر می‌رسد، ترامپ باید توضیح دهد که چگونه افزایش پنج هزار نظامی بیشتر کاری را انجام می‌دهد که پیش از این آمریکا با ۱۰۰ هزار نظامی نتوانست.
آمریکا با افزایش نظامیان بیشتر در به گزارش سرویس بین الملل به نقل از وار آن راکس، سوالات زیادی درباره هدف اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی وجود دارد که کاخ سفید باید به آنها پاسخ دهد، از جمله اینکه آیا آمریکا در پی ایجاد راه حل سیاسی در افغانستان بوده و یا در پی حضور نظامی بلند مدت در این کشور است.  
 
گزارش‌ها حاکیست که ترامپ در حال بررسی اعزام 3000 تا 5000 نیروی بیشتر به افغانستان است. اگرچه شمار دقیق و ویژگی این نیروها هنوز در حال بررسی است، اما نشانه‌ها حاکی از آن است که این نیروها به طور مستقیم به عملیات ضد تروریستی ورود نخواهند کرد و  تنها برای تقویت نیروهای امنیتی افغان اعزام خواهند شد.
 
این در حالی است که  ترامپ در نوامبر سال 2013 در توییتر خود نوشته بود: «ما خون و هزینه بسیار زیادی در افغانستان صرف کرده‌ایم و حکومت افغانستان اصلا قدردان این زحمات نیست؛ بیایید از افغانستان خارج شویم.»
 
از سوی دیگر، با وجود حضور نظامیان آمریکایی توافق با طالبان محال به  نظر می‌رسد و همسایگان افغانستان نیز از توافقی که پایان و خروج نظامیان آمریکایی را در پی نداشته باشد حمایت نخواهند کرد.
 
نویسنده این یادداشت تصریح کرد: اگر هدف افزایش نیروها بهبود توانایی‌ها و ظرفیت‌های حکومت افغانستان برای شکست مخالفان است، دولت آمریکا باید توضیح دهد چگونه افزایش پنج هزار نفری موفق به انجام کاری خواهد شد که پیش از این  100 هزار نیرو موفق به آن نشده بودند؟
 
در انتهای این یادداشت نیز آمده است که بسیاری معتقدند که تعیین زمان برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان توسط اوباما پیامی به نیروهای مخالف مسلح دولت و حامیان آنها بود که تا زمان اعلام شده صبر کنند.
 
در حالی رسانه‌های غربی خواستار روشن شدن استراتژی دولت آمریکا درباره افغانستان شده‌اند که چندی قبل «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان، در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: ده‌ها کشور که در اشغال افغانستان دست داشتند برای شکست مقاومت این کشور به تلاش‌های سیاسی، نظامی و تبلیغاتی دست زدند اما نتوانستند این مقاومت را از بین ببرند.
 
در این نامه آمده بود که ملت افغانستان به معنای واقعی اراده پایان دادن به جنگ را دارند اما این را هم می‌دانند که عامل اساسی جنگ جاری وجود اشغالگران خارجی در این کشور است.
 
مجاهد اظهارداشت: افغانستان طولانی‌ترین تاریخ استقلال و آزادی را در سطح منطقه دارد و یکی از علت‌های این مسئله این است که استقلال، تمامیت ارضی، و دفاع از منافع ملی افغانستان متعلق به گروه‌ها، حکومت‌ها و افراد نیست بلکه متکی بر ملت است.
 
براساس نامه طالبان، در تاریخ افغانستان وجود ندارد که از این سرزمین ضد امنیت و منافع دیگران استفاده شده باشد و ملت افغانستان نه در گذشته اشغال شرقی را پذیرفت و نه امروز تجاوز غربی را می‌پذیرد.
 
سخنگوی طالبان اظهار داشت گروه طالبان برای هر اقدام خود دلیلی دارد و این سبب افزایش اعتبار سیاسی این گروه شده است و با کشورهای منطقه و جهان حتی سازمان ملل متحد روابط و تفاهم دارد.
 
وی خطاب به ترامپ گفته بود: جنگ افغانستان که توسط ارتش شما آغاز شد را کنترل کنید.
 
ذبیح‌الله مجاهد در پایان نامه به دولت جدید آمریکا هشدار داد: اگر نیروهای آمریکایی به اشغال افغانستان ادامه دهد جنگ حق مشروع این گروه است.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *