تشکیل 18 پرونده تخلفات و جرایم انتخاباتی در آذربایجان‌شرقی

15:41 - 22 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۸۲۱۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت‎الاسلام والمسلمین مظفری رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی از تشکیل 18 پرونده تخلفات و جرایم انتخاباتی برای این دوره از انتخابات در استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی قضایی ، حجت الاسلام والمسلمین مظفری در نشست خبری با اصحاب رسانه، انتخابات را جلوه‌ای از اقتدار ملی عنوان کرد و گفت: حضور میلیونی مردم فهیم ، ولایت مدار و موقعیت شناس در ۲۹ اردیبهشت ماه خود را نشان خواهد داد؛ حضور کلیه افراد واجد شرایط در انتخابات بسیار اهمیت دارد زیرا با این حضور، نظام بیمه می شود. مردم باید علاوه بر حضور در پای صندوق رای از انتخاب افراد اصلح غافل نشوند.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به تشکیل ستادهای پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی و تخصیص 42 شعبه ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در سطح استان اعلام کرد: تا امروز در آذربایجان شرقی 45 جلسه ستاد پیشگیری برگزار شده است؛ 207 مصوبه حاصل کار جلسات ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم انتخاباتی است.

وی با بیان اینکه سیاست قوه قضائیه، پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم انتخاباتی است ابراز داشت: تعداد دعوت‌ها و تذکرات ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی استان از کاندیداها، ستادهای انتخاباتی، هواداران و مدیران اجرایی صورت گرفته، 106 مورد است و 18 پرونده قضایی نیز تشکیل شده و در حال رسیدگی و ارسال به دادگاه است.

حکمتعلی مظفری با بیان اینکه دادگستری استان بیش از 14 هزار استعلام مراجع قانونی برای تأیید صلاحیت دو انتخابات میان‌دوره‌ای و شوراهای شهر و روستا را پاسخ داده است خاطر نشان کرد: قبل از آغاز ثبت‌نام‌ها، دادگستری بعنوان یکی از مراکز چهارگانه استعلامات، سوابق افرادی که احتمال کاندیدا شدنشان می رفت، استخراج کرد و پاسخ استعلام آن به سرعت به ستاد انتخابات اعلام شد تا فرصت سوزی نشود.

رئیس تشکیلات قضایی استان با ذکر ماده 16 سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع انتخابات، بر ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان تأکید کرد.

وی همچنین ماده ۷۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری را یادآور شده و گفت: مقامات‌ اجرایی‌ و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ‌ یك‌ از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت. تخلف از این قانون جرم محسوب می‌شود؛ طبق ماده 60 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اعضای هیأت های اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یك از داوطلبان انتخاباتی را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری اختلال در مراسم سخنرانی‌ هایی که مجوّز لازم را اخذ کرده اند، راه اندازی کاروان‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگوهای سیّار خارج از محل سخنرانی، دیوارنویسی، استفاده از صدا و سیما و نیز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد، استفاده از امکانات دولتی، فعالیت تبلیغات مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو مأموریت خود، الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی بر روی علائم و تابلوی راهنمایی و رانندگی و سایر تابلوی ادارات، ارسال پیامک های تخریبی، خرید و فروش آراء، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معیّن در ورقه رأی، ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان و فعالیت تبلیغاتی کارکنان دولتی در ساعات اداری را از جمله تخلفات و جرایم انتخاباتی عنوان کرد.

وی بر برگزاری انتخابات سالم تأکید و ابراز امیدواری کرد: در هر دوره از انتخابات شاهد تقویت فرهنگ قانون مداری در بین مردم و احزاب باشیم.

 رئیس کل دادگستری استان در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه بیشترین تعداد پرونده قضایی در رابطه با انتخابات برای کدام شهرها ست، گفت: چهار پرونده در هریس، سه پرونده در میانه، یک پرونده در اسکو و ۱۰ پرونده در تبریز است که تاکنون رأی قطعی صادر نشده ولی پرونده ها در جریان بوده و ظرف یک هفته رأی صادر خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *