تشکیل شعبه تخصصی رسیدگی به جرائم انتخاباتی/ 6 پرونده قضایی تشکیل شده است/ تبلیغات زودهنگام در صدر تخلفات

8:11 - 23 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۶۹۳۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: تاکنون چندین شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در مرحله دادسرا، دادگاه‌های بدوی، دادگاه تجدیدنظر و همچنین مواردی که در صلاحیت شورای حل اختلاف است تشکیل داده‌ایم.
احمد رحمانیاناحمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به اقدامات انجام شده در پیشگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی در کنار سایر دستگاه‌هایی که مسئول برگزاری انتخابات هستند در قانون دارای وظایفی است.

وی گفت: مهمترین وظیفه‌ای که برای دستگاه قضایی در ایت خصوص پیش بینی شده است رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در شعب ویژه به صورت فوق العاده و خارج از نوبت است.

این مقانم قضایی بیان کرد: دستگاه قضایی استان فارس بحمدالله در این زمینه تاکنون بسیار موفق عمل کرده است. ما اکنون چندین شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در مرحله دادسرا، دادگاه‌های بدوی، دادگاه تجدیدنظر و همچنین مواردی که در صلاحیت شورای حل اختلاف است را تشکیل داده‌ایم که اگر گزارشی از جرائم و تخلفات انتخاباتی از سوی ضابطین ارسال شود قضات ویژه ما به صورت خارج از نوبت و براساس موازین قانونی به این جرائم رسیدگی می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس ادامه داد: تاکنون با رصدی که توسط همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و دستگاه‌های مسئول در حوزه انتخابات انجام شده است شاهد کمترین میزان جزائم و تخلفات انتخاباتی بوده‌ایم.

رحمانیان به تذکرات داده شده به برخی از نامزدهای شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: در ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی سعی کردیم به برخی از کسانی که مرتکب جرائم و تخلفات انتخاباتی شده‌اند که عمدتاَ تبلیغ پیش از موعد بوده است تذکر دهیم و آن‌ها هم تمکین کرده‌اند. 

وی توضیح داد: البته برای آنهایی که به تذکرات توجه نکرده‌اند و تبلیغ‌های پیش از موعد داشته‌اند پرونده قضایی تشکیل شده است که تا به امروز ۶ پرونده قضایی در رابطه با جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است که مهمترین عناوین آن‌ها تبلیغ پیش از موعد بوده است که به نامزدهای شورای شهر مربوط می‌شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس گفت: همچنین برخی از اعضای شوراهای اسلامی و روستا‌ها در برخی از شهرستان‌ها از جایگاه و مقام و موقعیت خودشان برای تبلیغ استفاده کرده بودند که در این رابطه برای آن‌ها هم پرونده تشکیل شده است.

رحمانیان تصریح کرد: همچنین برخی از کارمندان و کارکنان دستگاه‌های دولتی از جایگاه و موقعیت خود استفاده کرده بودند برای تبلیغ به نفع برخی از نامزد‌ها که در این رابطه هم برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است.

این مقام قضایی به رصد فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی از چند روش رصد می‌شود. یک رصد توسط دبیرخانه ستاد پیشگیری از تخلفات است که در حوزه معاونت اجتماعی دادگستری استان فارس مستقر است. کارشناسان ما به صورت دقیق و هر روزه این فضا را رصد می‌کنند و تذکرات لازم را ارائه می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس ادامه داد: علاوه بر دبیرخانه، پلیس فتای استان فارس و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی که در این راستا مسئولیت دارند به صورت مستمر فضای مجازی را رصد کرده و آنهایی که وصف مجرمانه و جرم دارد را به دستگاه قضایی ارسال می‌کند.

این مقام قضایی به نحوه شکایت مردم اشاره کرد و گفت: به نظر ما بهترین ناظر مردم هستند که در این راستا می‌توانند کمک کنند؛ لذا اگر مردم شکایتی در این زمینه داشته باشند بایدشکایت‌های خود را اعلام کنند.

وی در پایان گفت: اگر مواردی را دیدند که در حقیقت نقض قوانین و مقررات است از جمله تبلیغ پیش از موعد، سوءاستفاده از جایگاه و موقعیت اداری، می‌توانند به مراجع انتظامی، پلیس فتا، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، فرماندهی انتظامی استان فارس، اداره کل اطلاعات و نیز دبیرخانه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی گزارش کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *