210 تعرفه در یک صندوق گم شده بودند/در یک صندوق برگه‌های رأی مهر نخورده بودند/ نباید کلیت انتخابات را زیر سوال برد

15:11 - 02 خرداد 1396
کد خبر: ۳۰۲۰۳۲
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: از١٤٠٠نفرمعترض به تاييدصلاحيت ها به هيات مركزي نزديك به ٧٠٠نفرتاييدصلاحيت شده و درانتخابات شركت كردند.
تجری
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، فرهاد تجری در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد گفت: تعداد  ١٢٤٠ حوزه شهری درانتخابات شورای شهروروستاحضورداشتند، در ١٤١ حوزه انتخابات الکترونیک داشتیم.

تجری تصریح کرد: نتایج انتخابات در ۳۸۰۰ روستا مشخص شده است و در ۱۲۴۰ حوزه شهری شاهد برگزاری انتخابات شهر وروستا بوده‌ایم، غیرازشهر اهواز که اختلالاتی در جمع بندی ایجاد شده بود تقریبا سرنوشت انتخابات بقیه شهر‌ها روشن شده است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک در ۱۴۱ حوزه انتخاباتی گفت: تقریبا ۹۹ درصد ازشرکت کنندگان از برگزاری انتخابات الکترونیکی یا مکانیزه اظهار رضایت کرده‌اند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر وروستا اظهار کرد: چون تعدادی از مردم نسبت به چگونگی کار با دستگاه‌های الکترونیکی آشنایی نداشته‌اند و اینکه احراز هویت رأی دهندگان نیز باید به صورت آنلاین انجام می‌شد این دو مورد باعث شد تا انتخابات الکترونیکی کمی زمانبر شود و امیدواریم این مشکل در انتخابات دوره‌های بعد برطرف شود.

تجری خاطر نشان کرد: دراین دوره از انتخابات شورای شهر وروستا ۱۳۰ هزار نفر ناظر داشتیم و ۶۲۰۰ نفر در هیئت‌های شهرستان‌ها حضور داشتند و ۴۰ نفر از همکاران ما نیز در قالب بازرس، انتخابات را رصد می‌کردند.

وی عنوان کرد: در تهران ۳۹۰۰ شعبه اخذ رأی داشتیم که ۵ هزار ناظر و ۱۰۰۰ نفر بازرس روی کار این شعب نظارت می‌کردند و اعضای هیئت‌های مرکزی تهران و شهرستان‌ها همگی ازلحظه شروع انتخابات هنگام تجمیع آراء وتنظیم صورت جلسات بر روند و چگونگی برگزاری صحیح انتخابات نظارت می‌کردند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر وروستا گفت: امروز تعدادی از صندوق‌ها را به صورت تصادفی انتخاب کردیم وآمار اخذ شده از آن‌ها را با آماری که وزارت کشور، هیئت مرکزی نظارت و نیز آماری که در صورت جلسه‌های دستی مرقوم شده بود مجددا چک کردیم. خوشبختانه حتی به یک مورد مشکل هم برنخوردیم.

تجری تاکید کرد: من به عنوان یکی از اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات بروز تخلف در انتخابات را نفی نمی‌کنم و شاید در مصادیقی تخلفاتی رخ داده باشد، اما نباید کلیت انتخابات را زیر سوال برد.

وی خاطر نشان کرد: تعداد آرای مأخوذه در انتخابات شورای شهر و روستا ۳۸ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۹ رأی بوده است که از این تعداد ۳۶ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۴۵ رأی صحیح داشته‌ایم و همچنین تعداد ۱ میلیون و ۹۱۴ هزارو ۷۲۴ رأی باطله داشته‌ایم و همچنین بیشترین آرای کسب شده متعلق به استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و مازندران بوده است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر وروستا یادآور شد: از تاریخ اعلام نتایج همه کاندیدا‌ها ۴۸ ساعت فرصت داشتند تا شکایات واعتراضات خود را به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها اعلام کنند.

تجری افزود: تاکنون ۱۱۳ مورد شکایت به هیئت مرکزی رسیده است که تعداد ۷۰ مورد مربوط به بازشماری آراء بوده است وافراد به مباحث خرید و فروش رأی و مباحث تخلفات درانتخابات اعتراض نداشته‌اند بلکه بیشتر به نحوه تجمیع و شمارش آراء و یا بازشماری آن‌ها اعتراض داشته‌اند که ما می‌توانیم درکمترین زمان به صورت انتخابات استقرایی و یا بازشماری کامل آراء واقعیت موضوع را روشن کنیم.

وی ادامه داد: از میان تخلفات اعلام شده ۴۳ مورد به خرید و فروش رأی و استفاده از شناسنامه غیر و تخلفات اینچنین تعلق داشته است که اگر این تخلفات برای ما وارد شود و مدارک و مستندات مستدلی برای آن‌ها ارائه شود حتما درمورد آن‌ها اعمال و اتخاذ تصمیم خواهیم کرد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر وروستا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر تخلف خرید و فروش رأی درحوزه‌ای برایتان اثبات شود درچه صورت است که آرای آن حوزه ابطال می‌شود، گفت: تخلفات موجود دریک حوزه را بازرسان و ناظران آن شعبه بایستی اعلام کنند ویکی ازمباحثی که بیشترین گزارش‌ها درمورد آن اعلام شده مربوط به خرید و فروش رأی‌ها بوده، اما تاکنون مستنداتی در این خصوص که بتواند این ادعا‌ها را ثابت کند ارائه نشده است و اگرشواهد موثر وقانونی ارائه کنند رای‌های مأخوذه در آن شعبه ابطال می‌شود وا گر تعداد رأی‌های باطله زیاد باشد و به نوعی درسرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد هیئت مرکزی وارد موضوع می‌شود و برای آن تصمیم مقتضی را اعمال می‌کند.

تجری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام می‌شود نمایندگانی از احزاب و لیست‌های در این دوره پای صندوقهای رای حضور نداشتند نظرتان در این مورد چیست، اظهار کرد: حضور نمایندگان جریان‌ها ولیست‌های مختلف پای صندوق‌های رأی یک حق قانونی است. کاش قبل از برگزاری انتخابات نماینده‌های جریان‌ها و لیست‌ها نمایندگانشان را به فرمانداری‌ها و هیئت‌های نظارت معرفی می‌کردند، اما هیچ گزارشی مبنی بر معرفی نماینده جریان‌های مختلف نداشته‌ایم.


وی در پاسخ به این سوال که شما در نشست خبری گذشته‌تان درباره اصلاح قانون انتخابات و واگذاری اجرای انتخابات شوراها به نهاد دیگری سخن گفته بودید، برای روشن شدن این موضوع توضیحاتی می‌دهید، بیان کرد: نظارت بر انتخابات یک وظیفه سنگین و مهم است و سپردنش به تشکیلات موقتی و غیر دائم امری پسندیده نیست وباعث تضییع حقوق عمومی مردم واشخاص حقیقی می شود لذا مرکزی مانند شورای نگهبان یا ساختاری متشکل ازسه قوه که دارای یک سامانه اطلاع رسانی قوی ودبیرخانه‌ای برای تشکیل پرونده افراد در انتخابات شوراها لازم است تا برگزاری انتخابات شوراها را در دست بگیرند. نماینده‌های مجلس دنبال کارهای حوزه انتخابیه و پیگیری منافع شخصی خودشان هستند و از سوی دیگر به موجب قانون مجلس تنها وظیفه تصویب قانون ونظارت بر اجرای آن را دارد. کجای قانون آمده که مجلس باید بر انتخابات شوراها نظارت کند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر وروستا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آرای انتخابات شورای شهر اهواز تاکنون اعلام نشده است، گفت: در شمارش آراء، نحوه انتخابات ونیز تعرفه‌هایی که در صندوق‌های رأی این شهرستان ریخته شده مباحثی مطرح شده که در حال بحث و بررسی درباره آنها هستیم و هیئت عالی نظارت در این شهرستان مستقر شده و صندوق به صندوق آراء را بررسی می‌کنند ونتایج ظرف 48 ساعت دیگر اعلام می شود. 

تجری در پاسخ به این سوال که آیا رئیس مجلس می‌تواند تلفنی از هیئت نظارت درخواست شمارش آراء کند و آیا این حق قانونی است؟ عنوان کرد: ریاست مجلس در این دوره از انتخابات کمترین دخالت و ورودی دراقدامات حوزه نظارت داشته‌اند اما اظهارنظرات افراد و جریانات مختلف که به شأن مجلس بر می‌خورد باعث شده تا رئیس مجلس پیگیر این مباحث مطروحه شود تا این مسائل بررسی و مورد رسیدگی قرار گیرد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر وروستا درباره سوال دیگری مبنی بر اینکه 52 نماینده به تخلفات هیئت مرکزی انتقاداتی داشته‌اند که بیشتر متوجه تأیید و رد صلاحیت‌های افراد بوده، گفت: نمایندگان حق اعتراض دارند و نظرشان نیز محترم است. ما نمی گوییم فرایند نظارت هیئت مرکزی بدون ضعف بوده اما باید قانون انتخابات وضعف‌هایش را مدنظر داشته باشیم.

تجری در پاسخ به سوال دیگری درباره شکایت چهره‌های ورزشی در عدم رأی آوریشان برای این دوره از انتخابات شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: تاکنون شکایتی از ورزشکاران به دست ما نرسیده است و علت این عدم رأی اوری را باید در حوزه‌های اجتماعی و مردمی جستجو کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت باطل اعلام شدن 1 میلیون و 900 هزار رأی بر چه عواملی بوده ، بیان کرد: بیشتر این رأی‌ها باطله به خاطر گزارش‌هایی بوده که از شهرستان‌ها به دست ما رسیده وبیشتر متعلق به بدخطی یا سفید بودن آراء و یا نگارش اسم افرادی بوده که در این دوره قانوناً کاندید انتخابات شوراها نبوده‌اند و همچنین در مواردی به خط خوردگی‌ها وناخوانا بودن اسامی نوشته شده تعلق داشته است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر وروستا در پایان در پاسخ به این سوال که مواردی داشته‌اید که برگه‌های رأی مهر نخورده باشند، گفت: بله 210 تعرفه در یک صندوق گم شده بودند و در یک صندوق هم برگه‌های رأی مهر نخورده بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *