رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پایبندی عربستان به تعهدات در تمتع امسال مسیر حج عمره را می‌گشاید

14:58 - 30 فروردين 1396
کد خبر: ۳۰۰۵۳۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو هیأت رئیسه مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس گفت: عربستان تأمین سلامت، عزت و امنیت زائران را در حج تمتع پذیرفته است.
رنجبرزاده
به گزارش گروه سیاسی ، اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز(چهارشنبه، 30 فروردین ماه) در جمع خبرنگاران به جلسه غیرعلنی امروز مجلس با وزیر ارشاد و نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت اشاره کرد و گفت: در این جلسه وزیر ارشاد و حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت گزارش کاملی درباره موضوع اعزام زائرین به حج ارائه کردند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه طبق روال معمول وزارت حج عربستان سعودی نامه‌ای را به ایران ارسال کرده که در موضوع اعزام زائران به حج در صورت آمادگی ایران، حاضر به پذیرایی از زائران شده است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی نیز در پاسخ مکتوب به این نامه اعلام کرده اعزام زائران همچنان برای ما مقدور نیست و ابتدا باید هیأتی برای مذاکراتی به این کشور اعزام شوند تا اقدامات لازم برای حفظ سلامت حجاج و عزت آنها در عربستان فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عربستان سعودی نیز ابتدا اعلام کرد که ایران مانند کشورهای دیگر در مراسم حج حضور یابد، اظهار داشت: با این حال ایران این موضوع را نپذیرفت و در نهایت عربستان سعودی شروط ایران برای اعزام حجاج را مورد پذیرش قرار داد.

رنجبرزاده یکی از شروط ایران برای اعزام زائران به حج تمتع را تأمین سلامت، عزت و حفظ امنیت زائران عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی بر این امر تأکید کرد که نباید هیچ گونه برخورد نامناسب و ناشایست با زائران ایرانی صورت گرفته و عربستان موظف است از بروز آن جلوگیری کند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس دهم ادامه داد: از آنجایی که ایران در عربستان سعودی سفارتخانه ندارد، بنابراین این کشور به لحاظ حقوقی و کتبی تأمین امنیت سلامت حجاج ایرانی از فرودگاه تا پایان مراسم حج را به صورت صددرصدی پذیرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها شرط عربستان سعودی برای پذیرایی از زائران ایرانی این بود که زائران انجام فریضه دعای کمیل را به دلیل مسائل امنیتی و به خصوص تهدیدات داعش لغو کنند، اظهار داشت: آنها از بروز مشکل برای زائران ایرانی در این مراسم ابراز نگرانی کردند از این رو قرار شده دعای کمیل را در فضاهای دربسته مانند سالن‌های تشریفات هتل‌ها انجام دهند اما سایر مراسم‌ها نظیر اعلام برائت از مشرکین، طبق گذشته و بدون وقفه انجام می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به وجوب فریضه حج و اینکه به دلیل شرعی نمی‌توان این فعل را ترک کرد، خاطرنشان ساخت: امسال حج تمتع برگزار می‌شود اما برگزاری عمره تنها در صورتی برگزار خواهد شد که عربستان به تعهدات خود در برگزاری حج تمتع پایبند باشد که این موضوع در جلسه غیرعلنی مجلس نیز تأکید شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *