زعفران افغانی رقیب طلای سرخ ایران/ صادرات مجدد زعفران با برندهای اسپانیایی

11:04 - 28 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۹۵۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران اعلام کرد: حدود 85 درصد از زعفران کشور به صورت فله و بی نام و نشان به کشورهای مختلف جهان از جمله اسپانیا صادر و با بسته بندی مناسب به دیگر نقاط جهان فرستاده می‌شود.
افغانستان رغیب ایران جدی ایران در تولید زعفران/ بی توجهی به بازار جهانی زعفران
 محسن احتشام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد درخصوص وضعیت زعفران در بازارهای جهانی اظهار کرد: درحال حاضر حدود 96 درصد از زعفران جهان در ایران تولید شده و حجم بالایی به صورت بی نام و نشان به کشورهای مختلف صادر شده و با برندهای خارجی به کشورهای دیگر مجددا صادر می‌شود.

احتشام با بیان قیمت زعفران در بازارهای جهانی خاطر نشان کرد: هرکیلو زعفران با قیمت حدود 1300 دلار به کشورهای مختلف از جمله اسپانیا صادر می‌شود و با دوبرابر قیمت به دیگر نقاط مختلف جهان با برندهای اسپانیایی فرستاده می‌شود.

وی در ادامه گفت: اسپانیا با سرمایه‌گذاری در بحث زعفران توانسته است در جهان برای خود برندسازی کند و درحال حاضر با توجه به اینکه تولید زعفران در این کشور کاهش پیدا کرده اما زعفران را از ایران وارد کرده و در بسته بندی مناسب به نقاط دیگر صادر می‌کند.

انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران میزان صادرات زعفران به کشور اسپانیا را حدود 40 تن اعلام کرد و گفت: با مدیریت و برنامه ریزی می‌توان زعفران را در بسته بندی‌های مخصوص مانند کشور اسپانیا به دیگر نقاط مختلف جهان صادر و سود دوبرابری را نصیب کشور کرد.

احتشام با بیان ضعف‌های موجود در تجارت این گیاه دارویی پرطرفدار، خاطرنشان کرد: سالهاست که زعفران به صورت فله و خام به کشورهای مختلف صادر و سود حاصل از بسته بندی و خرده فروشی نصیب دیگر کشورها می‌شود.

وی افزود: حدود 85 درصد از زعفران کشور بدون نام و نشان صادر می‌شود که با بی‌توجهی به بحث برندسازی ممکن است بازار جهانی زعفران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران در ادامه به یکی دیگر از تهدیدات جدی بازار جهانی زعفران اشاره کرد و گفت: افغانستان از لحاظ آب و هوا برای کشت زعفران همانند ایران بوده و زعفران تولیدشده در این کشور کیفیت مطلوبی دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با قاچاق پیاز زعفران به افغانستان، این کشور توانسته زعفران در حجم بالا و با کیفیت مناسب تولید کند و باتوجه به اینکه هزینه کارگر در این کشور پایین بوده، امکان اینکه با قیمت پایین‌‌تر به دیگر کشورها صادر شود زیاد است.

احتشام به تولید زعفران در کشور چین نیز اشاره کرد و گفت: چندسالی است که چین کشت گلخانه ای زعفران را آغاز کرده و به بار نشستن زعفران چینی تهدید جدی برای کشور محسوب نمی‌شود.

انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه زعفران چینی تنها کفاف نیاز بازار چین را می‌دهد گفت: چینی ها به خواص دارویی زعفران آشنا بوده و مصرف بالایی دارند از این رو به بار نشستن زعفران چینی تهدیدی برای بازار زعفران ایران نخواهد داشت.

وی افزود: مردم جهان به دنبال زعفران باکیفیت هستند و زعفران چینی اگر به بار بنشیند به پای زعفران ایرانی نخواهد رسید.

احتشام به قیمت زعفران در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: هر کیلو زعفران در بازار با توجه به درجه بندی حدودا بین 4 میلیون و 500 تا 6 میلیون و 500 تومان قیمت دارد که نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی نداشته است.

انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران در انتها خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 150 تن زعفران در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال 94 حدود 15 درصد رشد داشته است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *