وارد شدن آسیب های روحی به شهروندان در پی غفلت از مدیریت بحران/ توجه به مشکلات روانی افراد درگیر در سیل یک الزام است

21:50 - 27 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۹۳۳۰
یک روانشناس اجتماعی گفت: پیشگیری فرصتی برای حفظ جامعه است و در شرایطی که از مدیریت بحران غافل می شویم درمان سخت یا غیر ممکن می شود و بطن جامعه را دچار مشکل می کند.
سیل محمد پیروی خامنه روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص آسیب های روحی وارد شده به مردم سیل زده برخی از استان های کشور، گفت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است اما تنها  این شعار را شنیده‌ایم و هر روز شاهد اتفاقاتی مانند سیل هستیم که پیش بینی آن دور از ذهن نبوده است.

وی افزود: با بی توجهی مسئولان و تصمیمیات اشتباه دولتمردان در دهه اخیر، علاوه بر ضررهای مالی، آسیب های روحی بسیاری به جامعه وارد شده است.

پیروی خامنه با تاکید بر لزوم توجه به صدمات روحی وارد شده به افراد درگیر در سیل اظهارکرد: با وقوع حوادث طبیعی چون سیل، باید علاوه بر رسیدگی به صدمات مالی و جانی، سلامت و درمان روح و روان مردم را نیز در نظر گرفت. در شرایط وقوع حادثه، افراد آسیب دیده با وجود کمک های  امدادرسانی، از لحاظ روحی احساس تنهایی می کنند و هیچ چیزی جز حمایت، نمی تواند التیام بخش حالشان باشد. 

وی اذعان داشت: رابطه دولت و ملت، مبنای ایجاد احساس امنیت برای آسیب دیدگان در شرایط بحران است و می تواند انگیزه برگشت به زندگی را در شرایط روحی نامناسب به بازماندگان برگرداند. بر این اساس درمان، در دو حمایت مالی و روانی محقق می شود.

این روانشناس در پایان  عنوان کرد: روان شناسی، حمایت و درمان، یک مشارکت جمعی است و نباید فقط منوط به چند روز اول  یک حادثه باشد. در شرایطی که فرصت پیشگیری را از دست داده ایم باید آسیب ها را به حداقل برسانیم تا آسیب دیدگان زودتر به روال عادی زندگی برگردند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *