تحریم ها شفافیت اقتصادی را از بین برده بود/ اثرات برجام در حوزه های اقتصادی مشهود است

11:54 - 26 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۸۸۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر امور خارجه در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: در زمینه تولید نفت به بیش از ٤.٥ بشکه در روز و صادرات آن از کمتر از یک و نیم بشکه افزایش چشمگیری داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد جواد ظریف در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بیان کرد: در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی فراتر از ٨ درصد در کشور بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: در زمینه تولید نفت به بیش از ٤.٥ بشکه در روز و صادرات آن از کمتر از یک و نیم بشکه افزایش چشمگیری داشته است.

وزیر امور خارجه از آغاز حماسه اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی گفت: مردم ایران فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند، اما زیر بار زور نمی‌روند.

ظریف تصریح کرد: قرار داد خرید هواپیما روال عادی خود را طی می‌کند اگر چه برای خرید چند فروند هواپیمای پیشرفته هیجان زده نیستیم ولی این همکاری با شرکت‌های بزرگ هواپیمایی موجب شده تا پیام تجارت با ایران به گوش جهانیان برسد.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها از یک سو با از کار انداختن نظام مالی کشور و از سوی دیگر هزینه تأمین مالی را تا حد زیادی افزایش دادند و در دولت گذشته شفافیت در اقتصاد ایران از بین رفت که از جمله ان می‌توان به گم شدن دکل نفتی و هدر رفتن میلیاردها دلار اشاره کرد.

وزير امور خارجه اظهار كرد: علیرغم پیش بینی از دید برخی بلند پروازانه رشد اقتصادی سال گذشته کشور، بین ۳ تا ۴ درصد، سال قبل به همت فعالان اقتصادی و با تلاش مردم، شاهد رشد اقتصادی فراتر از هشت درصد بودیم و اثرات برجام در چشم انداز اقتصادی کشور را می توان در سه حوزه کلیدی که هدف اصلی تحریم های ظالمانه و بین المللی و فرامرزی بود دسته بندی کرد که یکی از این حوزه ها، نفت و گاز است.

ظريف تصريح كرد:جذب سرمایه گذاری خارجی که در رونق اقتصادی حائز اهمیت است، به بیش از ۱۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ۱۲ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال رسیده است، همچنین در کنار جذب سرمایه های خارجی، عضویت در نهادهای بین المللی بازار سرمایه مانند سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و امضای تفاهم نامه های متعدد با سایر کشورها نیز در سایه دستاوردهای برجام حاصل شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *