انسان مؤمن باید در برابر معصیت و گناه استقامت بورزد

16:00 - 21 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۷۴۲۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به این که صبر راس ایمان است گفت: انسان مؤمن باید در برابر معصیت و گناه استقامت بورزد
حجت الاسلام هادی صادقیبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: امیر مؤمنان، دریای بیکران معنویت هستند و در ظرفیت جن و انس نیست که بتوانند فضائل ایشان را بنویسند اما اگر بتوانیم خودمان را تشنه معرفت علوی کنیم آن وقت آمادگی پیدا می‌کنیم به قدر ظرفیت مان از این معرفت بهره ببریم.

وی با بیان اینکه محبت به امام علی(ع) باید همراه با معرفت باشد، گفت: معرفت آن است که بدانیم اندیشه‌های امام چیست، با آن انس بگیریم و به آن عمل کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) در خصوص ارکان ایمان گفت: از امیر المومنین(ع) درباره ایمان سوال شد و ایشان صبر، یقین، عدل و جهاد را چهار رکن ایمان دانستند.

وی با بیان اینکه صبر راس ایمان است، افزود: انسان مؤمن باید در برابر معصیت و گناه استقامت بورزد و اگر محرماتی پیش آمد از آن اجتناب کند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: صبر یعنی انسان در برابر آنچه خداوند تکلیف کرده مطیع باشد و لذات زودگذر دنیوی را بر لذات جاودانی ترجیح ندهد.

وی یقین را یکی دیگر از ارکان ایمان برشمرد و گفت: یقین یعنی اینکه انسان بصیر و حکیم باشد و به عمق حکمت برسد، عبرت بیاموزد و از کارهای گذشتگان درس بگیرد و به سنت انسان های فرهیخته مثل پیامبر(ص) عمل کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه انسان در دنیا همیشه در معرض قضاوت است، به رکن سوم ایمان یعنی عدل اشاره کرد و گفت: انسانی عادل است که بتواند فهم امور پیچیده را داشته باشد و با قدرت استنباط، حق را از باطل تشخیص دهد و به فهم سطحی و اولیه بسنده نکند و به فهم عمیق برسد.

وی امر به معروف، نهی از منکر، حضور به موقع در میدان و ایستادن در برابر پیمان شکنان را چهار شاخه اصلی جهاد به عنوان یکی دیگر از ارکان ایمان برشمرد و افزود: یک فرد مومن باید این ویژگی ها را داشته باشد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر موجب تقویت مومنین می‌شود، گفت: نهی از منکر موجب ذلت منافقین است و تضعیف این فریضه الهی در جامعه باعث شده که افراد منافق، احکام اسلامی را زیر سوال ببرند.

وی تصریح کرد: امروز به اسم روشنفکری می‌گویند که دنیا عوض شده و باید خودمان را با دنیا وفق بدهیم و مدرن زندگی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: آیا این حرف‌ها به این معنا نیست که باید از اصول دینی و اخلاقی خود دست برداریم!؟ 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *