خرید و فروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد

11:04 - 16 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۵۶۰۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس با خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده را ممنوع کردند.
مجلس به گزارش گروه سیاسی ، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 16 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده (8) این لایحه با 123  رأی موافق،  16 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع  215 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

براساس ماده 8 این لایحه خرید و فروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع شد.

در ماده 8 لایحه هوای پاک آمده است: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسوولیت خود را از این جهت نزد یکی از موسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده، بر اساس آیین‌نامه ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران می رسد.

حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید وفروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است جریمه می‌نماید.

تبصره1- دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند.

تبصره 2- دولت مکلف است در بودجه سالیانه ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد (4%) با بازپرداخت ده ساله تعیین کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *