اقتصاد مقاومتی باز کردن لایه‌های انحصاری و رقابتی کردن اقتصاد است

2:35 - 16 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۵۱۰۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
فرج‌الله رجبی اقتصاد مقاومتی را رقابتی کردن اقتصاد و به تبع آن آزاد کردن لایه‌های انحصاری اقتصاد دانست و بیان کرد: باید در بخش‌های مختلف اقتصادی به این مساله نیز ورود پیدا کرده و آن لایه‌های انحصاری در اقتصاد را به تدریج آزاد و رقابتی کنیم.
رجبی
به گزارش گروه سیاسی ، فرج‌الله رجبی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد تمرکز روی دو مساله‌ای است که کشور ما به آن مبتلاست. در بحث تولید با یک مساله به نام توزیع روبه‌رو هستیم و معمولا ضعف‌های اقتصادی را بر تولید متمرکز می‌کنیم اما این تولید که باید به بازار عرضه شود و حلقه واسطه تولید و بازار که خدمات است باید مدنظر قرار دهیم و به آن توجه کنیم که بحث بسیار مهمی در اقتصاد ماست.

وی افزود: در مبحث تولید و افزایش آن طبیعی است که باید تکلیف خودمان را با بعضی صنایع داخلی روشن کنیم. در حال حاضر در برخی صنایع تولید می‌کنیم اما هزینه‌های زیادی را بر مصرف کننده تحمیل می‌کنیم در حالی که باید با حمایت ملی به این صنایع یک فرجه و زمانی بدهیم تا این صنایع به کیفیت مطلوب و در حد قابل باور حداقل در عرصه منطقه‌ای برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بخش تولید بزرگ‌ترین مشکلی که پیش روی تولیدکنندگان ماست، بدهکاری بانکی است و سودهای مضاعفی که در واقع می‌توان گفت امپراطوری بانکی ما از بخش تولید می‌گیرد و بسیاری از تولیدکنندگان را در بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه می‌کند. باید برای این مشکل یک فکر اساسی اندیشید.

به نقل از رادیو گفت و گو، رجبی بیان کرد: در یک بررسی اجمالی به این برآیند رسیدیم که بسیاری از تولیدکنندگان ما که نتوانستند در تولید به موفقیتی دست پیدا کنند و در میانه راه معطل ماندند و حتی برخی ضرر دادند و ورشکست شدند، کسانی بودند که از سیستم بانکی وام گرفته بودند. متوقف شدن تولیدکنندگان در میانه راه به دلیل نپرداختن وام به بانک یکی از مسائل شایع در حوزه تولید است.

وی افزود: بنابراین یکی از مسائل بخش تولید، مدنظر قرار دادن وام‌های بانکی است. یکی از راه حل‌هایی که در نظر گرفته شد، بخشیدن جرایم تاخیر در پرداخت اقساط وام‌های بانکی بود، اما به نظرم این مساله چندان سودی به حال صنایع کوچک ما نداشته است. از این رو باید رویکرد خاصی در بازپرداخت وام‌های بانکی داشته باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر مساله قاچاق کالاست که مقام معظم رهبری نیز در سخنانشان به این موضوع اشاره کردند. به نظرم در اقتصاد مقاومتی اساس و عاملی که باعث می‌شود، تحقق پیدا کند، رقابتی شدن و آزاد کردن لایه‌هایی از اقتصاد ماست که انحصاری است. ما باید در بخش‌های مختلف اقتصادی به این مساله نیز ورود پیدا کرده و آن لایه‌های انحصاری در اقتصاد را به تدریج آزاد و رقابتی کنیم.   

رجبی اظهار کرد: شفافیت بحث دیگری است که در اقتصاد مقاومتی تاثیر دارد، رونق و ارتقا و حفظ تولید در گرو ارتقا فناوری است، تصور می‌کنم اینها مسائلی است که باید کنار هم دیده شود. از طرفی دو مساله مبارزه با قاچاق و جلوگیری از ورود کالای کم‌کیفیتی که بازار داخلی را زمین می‌زند، بعد باز کردن و تعیین تکلیف لایه‌های انحصاری اقتصاد (چه در حوزه واردات و چه صادرات) باید به صورت اساسی مدنظر داشته باشیم، زیرا از مسائلی است که می‌تواند بخش تولید را سرپا نگه دارد.

وی افزود: همچنین در بحث اشتغال باید در پروژه‌های کوتاه مدت اولویت را به این مساله بدهیم و دولت باید به این مساله توجه اساسی داشته باشد. در طرح‌های ملی گاهی اوقات پروژه‌ها گاه یک رقم اعتباری دارند که وقتی پیشرفت فیزیکی را با رقم اعتباری مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم پیشرفت‌ها وراد 70 یا 80 درصد شده اما اگر پروژه بخواهد به بهره‌برداری برسد باید به آن تجهیزات تکمیلی نیز اضافه کند و در واقع یک اعتبار مجددی نیاز دارد، اما در بعضی از پروژه‌ها می‌توانید با راه‌اندازی آنها ظرفیت اشتغال مملکت را بالا ببرید و این مساله را حل کنید. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *