رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اروپایی ها اعلام می کنند به برجام متعهد هستند اما بانک هایشان با ایران کار نمی کنند/ نمی گذارند از برجام سودی ببریم

11:54 - 14 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۴۷۹۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:دولت جدید آمریکا با همفکری متحدان غربی خود وقتی از موضع پاره کردن برجام عقب نشینی کردند موضع جدیدی را دنبال کردند و این بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس یکی از بخش های پازل جدید آمریکا و متحدان غربی آنها در مقابله با ایران است.
نقوی حسینی
سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی درباره بیانیه اخیر وزارت خارجه انگلیس در خصوص شرکتهای خواستار تعامل تجاری با ایران، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در خلال مذاکرات و بعد از توافق بویژه در کمیسیون ویژه برجام مطرح می شد این بود که طرف مقابل مصمم برای همکاری با ایران نیست و حتی پایبند به همین متن توافق برجام هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: زیرا نوع ضمانت هایی که در برجام مطرح است نشان می دهد که ما داریم وعده های نقدی به آنها می دهیم و آنها وعده های نسیه ای به ما می دهند، بنابر این ما اعتقاد داریم که همان متن برجام را هم اینها مصمم به اجرا و انجام تعهدات در آن را ندارند.

نماینده مردم ورامین در مجلس یادآور شد: در اجرایی شدن برجام هم شاهد هستیم که به انحاء مختلف آمریکایی ها و متحدان غربی شان تلاش کردند جلو انتفاع ملت ایران از برجام را بگیرند.

نقوی حسینی تأکید کرد: وقتی آنها تلاش می کنند تا جلوی انتفاع ملت ایران از برجام را بگیرند معنایش این است که برجام دارد یکطرفه اجرا می شود یعنی ما تعهدات مان را عمل می کنیم اما طرف مقابل به شکل های مختلف نقض برجام می کند و عهد شکنی می کند و اجازه نمی دهد که آن قسمت های برجام که به نفع ملت است انجام شود.

  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این شرایط تا روی کار آمدن دولت ترامپ بر روابط ایران و 1+5 حاکم بود. وقتی که دولت جدید آمریکا روی کار آمد، ابتدا این دولت موضع تندی گرفت و صحبت از پاره کردن برجام کرد که خب با موضع قاطع ایران رو به رو شد به طوری که رهبری فرمودند اگر شما برجام را پاره کنید ما آن را آتش می زنیم.

وی افزود: به همین جهت دولت جدید آمریکا با همفکری متحدان غربی خود از موضع پاره کردن برجام عقب نشینی کردند اما موضع جدیدی را دنبال کردند، بیانیه اخیر وزارت امور خارجه انگلیس یکی از بخش های پازل جدید آمریکا و متحدان غربی آنها در مقابله با ایران است.

نقوی  حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: آن پازل جدید عبارت از این بود که پس ما برجام را پاره نمی کنیم بلکه اجرای سخت گیرانه آن را دنبال می کنیم و منظور از اینگونه اجرا این است که ایران تعهداتش را یکطرفه انجام دهد و ما هم تعهدات مان را انجام نمی دهیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اما بخش دوم این پازل این است که با برجام دیگر کاری نداریم و اجازه نمی دهیم ملت ایران سودی از آن ببرند اما با تحریم های غیر هسته ای و اعمال ایران هراسی و طرح ناامن بودن ایران به لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی همان تحریم های فلج کننده گذشته را احیا می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید به بیانیه هاو اظهار نظرهای متحدان اروپایی توجه کرد، تصریح کرد: اروپایی ها می گویند که به برجام متعهد هستند، اما سوال اینجاست که هم اکنون کدام بانک اروپایی با ایران کار می کند؟ مگر بانک های اروپایی آمریکایی هستند؟‌ لذا آنها هم در عمل با ایران کار نمی کنند.

وی بیان داشت: بنا براین پازل جدید غربی ها این است که اولا برجام را سختگیرانه اجرا می کنیم و معنای سخت گیرانه این است که ایران انتفاعی نبرد و فقط یکطرفه به تعهداتش عمل کند و دوم اینکه با تحریم های غیر هسته ای(به نام حقوق بشر، عنصر ناامنی منطقه، حمایت از تروریسم و ....) همان تحریم های فلج کننده هسته ای را احیا می کنیم.

نقوی حسینی اذعان داشت: بیانیه اخیر وزارت خارجه انگلیس قطعه کوچکی از همان پازل است و می گویند: "مطابق برجام تجار می توانند با ایران مراوده کنند و در این زمینه مشکلی نیست، اما  ایران کشور ناامنی است و نمی توان با آن مراوده اقتصادی کرد"، یعنی طوری حرکت می کنند که تحریم ها عمل شود و در عین حال برجام هم حفظ شود.

براساس گزارش میزان، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، با صدور بیانیه‌ای «فهرست ایران» ‌را پس از برداشته شدن برخی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در پی دست یابی به توافق هسته‌ای سال 2015 به روز کرد. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *