با حساسیت‌های فصل بهار چطور مقابله کنیم/میوه هایی که حساسیت بهاری را افزایش می دهد

14:12 - 03 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۴۱۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
با آغاز فصل بهار و گرده افشانی گیاهان حساسیت های زیادی در برخی افراد ایجاد می شود که برای مقابله با آن راه حل هایی پیشنهاد می شود.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، حساسیت های فصل بهار که بیشتر با  خارش چشم و آبریزش بینی همراه است در خیلی از افراد بروز می کند. 

اما برای درمان آن راهکار هایی وجود دارد که باید پیش از بروز آن با این بیماری مقابله کرد.

حساسیت فصلی بهار در بسیاری از افراد با عطسه و سرفه‌های مکرر، خارش چشم و آب ریزش بینی همراه است.

این افراد در بیشتر موارد برای پیشگیری از علائم حساسیت خود از رفتن به پارک و قدم‌زدن در آن پرهیز  و سعی می‌کنند کمتر از فضای سبز و طبیعت زیبای بهاری بهره ‌ببرند.

در واقع آلرژی یا حساسیت واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است که بر اثر عوامل مختلف از جمله زمینه‌های ژنتیک، نقص سیستم ایمنی و قرار گیری در معرض عوامل آلرژن یا حساسیت زا بروز می‌کند.

آلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده است و بی‌ضرر هستند، اما بدن نسبت به آن‌ها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد.

حسایست‌های فصل بهار تنها به گرده افشانی و فضای باز خلاصه نمی‌شود بلکه برخی میوه‌ها از جمله توت فرنگی در این فصل نیز می‌تواند در افرادی که زمینه بیماری‌های آلرژیک دارند موجب بروز علائم حساسیت شود که این علائم علاوه بر آب ریزش بینی یا قرمزی و خارش چشم با دل درد، بیرون روی و حتی تب نیز ممکن است همراه باشد.

از آنجایی که در حساسیت نیز مخاطات بدن دچار تغییر می‌شود و فرد عطسه و سرفه دارد عده‌ای آن را با سرما خوردگی اشتباه می‌گیرند و لازم به ذکر است به هیچ وجه در درمان آلرژی به آنتی بیوتیک نیاز نیست مگر اینکه همراه با حساسیت، بیمار به گلودرد چرکی یا درگیری ریه‌ها مبتلا شود.

نخستین قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی از طریق استفاده از آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات در رژیم غذایی است همچنین شناسایی مواد غذایی که موجب بروز علائم حساسیت می‌شود و پرهیز از مصرف آن در کاهش علائم حساسیت کمک بسیاری می‌کند.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،حساسیت‌ها تنها در فصل بهار بروز نمی‌کند اما آنچه حائز اهمیت است توجه به این نکته است که با شناسایی عامل حساسیت زا و حذف آن در زندگی روزمره می‌توان علائم حساسیت را به حداقل رسانید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *