ناگفته هایی از خواص شگفت انگیز نبات

23:22 - 28 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۱۵۰۷
خاصیت قند و شکر با خاصیت نبات متفاوت است ونبات طبیعت گرم‌تری نسبت به قند و شکر دارد. از این رو نبات در مشکل‌هایی مانند دل‌درد، نفخ و… استفاده می‌شود.
به گزارش گروه فضای مجازی، نبات نوعی قند است که از نیشکر به دست می آید. برای تهیه آن ابتدا شکر را در آب جوش حل می کنند تا محلول درست شود، سپس نخی در آب آویزان کرده و اجازه می دهند تا خنک شده و بلوری تشکیل شود.

نسل قدیم آبنبات های امروزی است. یکی از پرمصرف ترین انواع نبات، نبات چوبی و نبات شاخه است. اغلب از شاخه نبات برای تزیین سفره های عقد و هفت سین و از نوع چوب دار برای شیرین کردن چای و نوشیدنی های گیاهی استفاده می شود.

تهیه نبات

نبات، از محلول اشباع قند ساکارز یا همان شکر در آب به وجود می آید که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال های زیبا شکل می گیرد. برای تهیه نباتها ابتدا شکر را در آب جوش حل می کنند تا محلول سیرشده درست شود. سپس نخی در آب آویزان کرده و می گذراند تا خنک شود و بلور تشکیل شود.

خواص درمانی

نباتها دارای خواص زیادی هستند که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

-بسیار مقوی، نشاط آور، ضد نفخ، ملین و مدر است.

– از بین برنده سفیدی، نرمی و سردی پوست بدن است .

– نباتی که از نیشکر تهیه شده، از دیر هضم شدن غذا جلوگیری می کند.

– در گذشته برای افرادی که به علت کهولت سن دچار کم حواسی می شدند،چای و آب جوش نبات داغ توصیه می شده است.

 -نبات زعفرانی تسکین دردمعده و دردهای ناشی از انقباض ماهیچه هاست.

-نبات داغ در تسکین درد پشت،کمر، ناحیه شکم و پا درد بسیار موثر است.

– از آنجا که از نشانه های بلغم، نقرس، فلج شدن قسمتی از بدن، پیسی، لقوه و رعشه است،مصرف مرتب نبات،چای نبات،آب جوش نبات و نبات داغ جهت رفع بلغم پیشنهاد می شود.

– برای درمان تنگی نفس، تپش قلب و کرم های کدو  یا کرمک در انتهای روده بزرگ نیز شکل های متفاوت مصرف این ماده توصیه می شود.

– کسانی که تکرر ادرار دارند یا مثانه ی آن ها ضعیف شده و اصطلاحا به ضعف مثانه دچار شده اند، در روز مقداری نبات در دهان خود قرار داده و کم کم آب ان را فرو برند،این روش در طب سنتی بسیار تاکید شده است.

– ماده ی اولیه نبات، با قند و شکر یکسان و از نوع ساکاروز است، به همین دلیل خاصیت ملین و ضدنفخ بالایی دارد.

با توجه به خواص ذکر شده، بد نیست که در طول سفر خود در ایام نوروز مقداری از آن با خود همراه داشته باشید.

نکاتی در رابطه با انتخاب نبات

۱ـ هنگام تهیه نباتهای چوب دار، ترجیحا انواعی را که از نی های چوبی تهیه شده اند انتخاب کنید. نی های پلاستیکی اغلب غیربهداشتی بوده و هنگام تماس با نوشیدنی های داغ سمومی از آن خارج می شود که می تواند برای سلامت مصرف کننده مخاطره آمیز باشد. عوارض این سموم همچون سموم موجود در ترکیبات ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است.

۲ـنبات را در بسته بندی های بهداشتی تهیه و به تاریخ تولید و مجوز بهداشت آن توجه کنید.نبات هایی که این روزها در بازار به صورت فله ای و روباز در شرایط بد محیطی عرضه می شوند به صورت غیربهداشتی تولید و اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات حشرات موذی هستند. همچنین این نباتها به دلیل آن که به مدت طولانی در انبار های غیربهداشتی نگهداری می شوند می توانند آلوده به فضله یا ادرار موش نیز باشند. از طرف دیگر نبات های زعفرانی فله ای اغلب حاوی رنگ های شیمیایی و غیرمجازی هستند که مصرف آن برای سلامت خطرناک خواهد بود.

۳ـنبات به دلیل رطوبت بسیار اندک، بافت سخت تری داشته و در مقایسه با قند که تردتر بوده و قسمتی از حجم آن را هوا تشکیل داده شیرین تر است. بنابراین در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید. مصرف این محصول برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف دارد.

۴ـ بهترین مشخصه برای انتخاب نبات ممتاز و اعلا، شفافیت بلورهای آن است.

۵_نبات دارای طعم شیرین و به رنگ سفید یا زعفرانی، دارای نگین های درشت و شفاف و فاقد جوهر قند و از نظر ضخامت دارای قطر کمی می باشد. بهترین مشخصه برای نبات اعلاء شفافیت بلور آن می باشد.

تفاوت قند و نبات

خاصیت قند و شکر با خاصیت نبات متفاوت است ونبات طبیعت گرم‌تری نسبت به قند و شکر دارد. از این رو نبات در مشکل‌هایی مانند دل‌درد، نفخ و… استفاده می‌شود.

گاهی اوقات قند یا نبات را حرارت داده و آن را به اصطلاح می‌سوزانند. در این صورت خاصیت قند و نبات تغییر می‌کند. قند یک ماده هیدروکربن است و ترکیبی است از هیدروژن، کربن و اکسیژن. وقتی قند می‌سوزد کاراملیزه می‌شود و جالب است بدانید که بسیاری از رنگ‌های قهوه‌ای از جمله موادی که در نوشابه‌ها به کار می‌برند از حرارت دادن شکر و قند به دست آمده است.

به این ماده قهوه‌ای حاصل از حرارت دادن، کارامل گفته می‌شود که از نظر شیمیایی، ظاهر فیزیکی و حتی مزه با قند و شکر متفاوت است.

نبات سوخته هم دقیقا همین‌طور است. کریستال‌های ان می‌سوزند و یک جسم قهوه‌ای مایل به سیاه و با مزه‌ای بین تلخ و شیرینی تولید می‌شود که خاصیت قابض داشته و یکی از مهم‌ترین استفاده‌های آن در طب سنتی برای خوراندن به کودکان مبتلا به اسهال است.

پرهیز از مصرف بیش از حد

افراد نباید بیش از مقدار معمول از نباتها استفاده کنند زیرا مصرف بیش از حد هر ماده‌ای برای بدن زیان‌آور است. حتی اگر آن ماده ویتامین باشد. پس مصرف قند و شکر و نبات هم به میزان زیاد مضر است و تفاوتی بین آنها وجود ندارد به خصوص در کسانی که مشکل افزایش قندخون دارند.
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
 
 

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *