تایید صلاحیت 236 نفر برای انتخابات میان دوره مجلس دهم/ رد صلاحیت شدگان طی 4 روز شکایت خود را اعلام کنند

18:16 - 25 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۰۸۲۴
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه دستور آغاز انتخابات با بخشنامه وزیر کشور به فرمانداران و بخشداران سراسر کشور ابلاغ شده است، گفت: از 30 اسفند به مدت 7 روز فرمانداری ها و بخشداری ها آمادگی دارند تا از داوطلبان شوراهای شهر وروستا ثبت نام کنند.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ علی اصغر احمدی عصر چهارشنبه در نشست خبری با رسانه ها که در ستاد انتخابات کشور برگزار شد، اظهارداشت: کسانی که رد صلاحیت شده اند ظرف مدت 4 روز از 26 تا 29 اسفند مهلت دارند تا شکایت خود را به هیات مرکزی نظارت استان ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: نام نویسی انتخابات میان دوره ای مجلس از تاریخ 8 اسفندماه آغازشد که پس از پایان ثبت نام وروند بررسی ها، روز 24 اسفندماه کار بررسی صلاحیت ها به پایان رسید.

احمدی آمار ثبت نام شدگان انتخابات میان دوره مجلس دهم را تعداد 287 نفرعنوان کرد و گفت: این تعداد در4 حوزه انتخابیه ثبت نام کرده اند و پس انجام استعلام مراجع 4 گانه، مستندات در خصوص 60 نفر دراختیار وزارت کشور قرار گرفت که ما آن مستندات را برای هیات های اجرایی ارسال کردیم .

احمدی در توضیح شرایط این 60 نفر ادامه داد: سوابق 29 نفر از سوی نیروی انتظامی ، 28 نفر از وزارت اطلاعات و 3 نفر از دادستانی برای وزارت کشور ارسال شد که ما نیز برای هیات های اجرایی ارسال کردیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تشریح آمار داوطلبان انتخابات مجلس اعلام کرد: در حوزه انتخابیه شهرستان اهر و هریس 45 نفر مرد و 1 نفر زن نام نویسی کردند که در مجموع 43 نفر تایید شدند و 3 نفر نیز به استناد قانون رد صلاحیت شدند.
وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر در آذربایجان شرقی 59 نفر ثبت نام کردند که 57 نفر مردو 3 زن نام نویسی کردند که در مجموع 56 نفر تایید شدند و یک نفر نیز انصراف داد و 2 نفر نیز رد صلاحیت شدند.

احمدی آمار ثبت نام شدگان حوزه انتخابیه استان اصفهان را 131 نفر اعلام کرد و گفت: از مجموع این تعداد 122 نفر مرد و 9 زن نام نویسی کردند که 96 نفر تایید شدند و 23 نفر رد صلاحیت و 12 نفر هم انصراف دادند.

وی گفت: در حوزه انتخابیه بندر لنگه هم 49 مرد و 2 نفر ثبت نام کردند که 41 نفر تایید و 6 نفررد صلاحیت شدند و 4 نفر از ثبت نام انصراف دادند.

احمدی درباره رد صلاحیت شدگان انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: بر اساس قانون؛ کسانی که صلاحیت رد شده اند می توانند به هیات نظارت استان شکایت کنند و هیات نظارت استان با کسب نظر هیات مرکزی شواری نگهبان بررسی مجدد صلاحیت را در دستور کار قرار خواهد داد و نتایج را به آنان اعلام خواهد کرد . 

وی گفت: اگر هیات مرکزی استان کسی را رد صلاحیت کرده باشد داوطلبان می توانند مجددا به شورای نگهبان شکایت کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: در حال حاضر 33 نفر برای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده اند 18، نفر انصراف داده اند و 236 نفر تایید شده اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: علت رد صلاحیت داوطلبان بطور قطع از سوی هیات های اجرایی و به استناد بندهای قانونی که پیش بینی شده است به آنان اعلام خواهد شد چرا که داوطلب رد صلاحیت شده باید بداند بر چه اساس صلاحیتش رد شده تا بتواند شکایت و اعتراض خود را دنبال کند.

وی در پاسخ به این سوال که در چند شعبه انتخابات بصورت الکترونیکی برگزار می شود؛ گفت: تجهیزات سخت افزاری که در اختیار وزارت کشور است تکاپوی همه شعب اخذ رای را نخواهد داد و هر چند هیات های اجرایی تعداد شعب را پس از جمع بندی به ما اعلام خواهند کرد اما با رشد ملایمی که از انتخابات 94 تا اسفند 96 پیش بینی می کنیم 54 تا 55 هزار شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت و 65 هزار شعبه اخذ رای برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا . این در حالی است که امکانات الکترونیکی که در اختیار داریم متناسب 35 هزار صندوق رای است که بخشی از آن رزو باقی می ماند. 

رئیس ستاد انتنخابات کشور ادامه داد: از آنجاییکه که ممکن است در یک شعبه از یک تا 3 صندوق نیاز باشد و از طرفی در انتخابات شوراها هر چه به کلانشهرها نزدیک شویم به تعداد نامزدها بیشتر خواهد بود احتمال ازدحام و شلوغی شعبه را خواهیم داشت. به همین دلیل با هیات نظارت مجلس توافقی داریم که فقط در شهرهایی که اعضای آنها بین 7 تا 9 نفر باشد از صندوق الکترونیکی استفاده کنیم. درروستاها ضرورت نمی بینیم و فقط شهرهای با 7 تا 9 نفر عضو را جامعه هدف خود قرار داده ایم .



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *