رفتار دردناک پلیس با راننده سیاهپوستی که سکته کرده بود

12:00 - 12 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۹۴۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
به تازگی ویدئویی منتشر شد که نشان می داد یک افسر پلیس در شهر "فردریسکبرنگ" ایالت ویرجینیا، در شرایطی که یک راننده سیاهپوست دچار سکته شده است به وی مظنون شده و او را با شوکر الکتریکی هدف قرار می دهد.
وضعیت حقوق بشر در آمریکابه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر موضوعی است که صرفا بهانه ای شده برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر، در واکنش به انتشار گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار کرد: آمریکا کشور ذیصلاحی نیست که بخواهد در حوزه حقوق بشر حرف بزند و کشورهایی مثل ایران را که خود قربانی نقض حقوق بشر در اثر اقدامات این کشور و همپیمانان آن هستند، متهم به نقض حقوق بشر کند.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: آمریکا با نقض سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج از قلمرو خود مواجه است و انتشار چنین گزارشاتی در مورد کشورهای دیگر را با هدف انحراف افکار عمومی از مشکلات حقوق بشری این کشور می‌توان ارزیابی کرد.

وی فقدان دادرسی عادلانه، شکنجه، خشونت، قتل، ناپدیدشدگی اجباری، تبعیض، نژادپرستی، اسلام ستیزی، نسل کشی، نقض گسترده حقوق زنان و کودکان و کارگران، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر سر راه آزادی های مدنی و اجتماعی را بخشی از زنجیره نقض حقوق بشر از سوی آمریکا خواند که توجه جدی مکانیسم‌های بین المللی حقوق بشری را به خود می طلبد.

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار رسمی سازمانها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این اخبار  قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این اخبار منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

نقض حقوق بومیان وسیاهپوستان

سوء مدیریت شورای قبایل آمریکا وگم شدن میلیون‌ها دلار (دیده بان حقوق بشر – 22/10/93)

دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی از "ناپدید شدن" میلیون ها دلار بودجه اختصاص داده شده به بهبود وضعیت معیشت اهالی قبایل بومی "داکوتای جنوبی" به علت سوءمدیریت و فساد اعضای شورای قبایل آمریکا خبر داد. 

در این گزارش به بودجه اختصاصی یک میلیون و دویست هزار دلاری تامین آب شرب و همچنین بودجه دو میلیون و ششصد هزار دلاربی برنامه های آموزشی و اجتماعی جهت تقویت نظام مدارس این قبایل و برخی موارد دیگر اشاره شده و اضافه شده است که از زمان تخصیص این بودجه هیچ گونه سندی درخصوص وضعیت هزینه کرد آن منتشر نشده است.

این قضیه پس از خرید سهام شرکت ورشکسته "وال استریت" که حدود بیست میلیون دلار ( از طریق وام حمایتی فدرال) بابت آن پرداخت گردید، تبدیل به یک رسوایی شد؛ چرا که در میان این آشفتگی مالی، منابع مالی شورای قبایل نیز دیده می شد.

اعتراف پلیس به تبعیض نژادی در اعتراضات فرگوسن ( تایم – 12/12/93)

مقامات پلیس آمریکا اعلام کردند که نتایج صورت گرفته حاکی از رفتار نژاد پرستانه پلیس در وقایع اخیر شهر فرگوسن بوده است. نتایج این تحقیقات نشان داد که 88درصد از افرادی که در وقایع شهر فرگوسن مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند افراد سیاهپوست بوده اند. همچنین درصد سیاهپوستانی که توسط قاضی پرونده مورد عفو قرار گرفته اند، بسیار پایین تر از سایر افراد می باشد.

انتشار تصاویر قتل یک زن باردار بومی به دست پلیس( گاکر- 15/1/94)

روزنامه "گاکر" با انتشار نوار ویدئویی در فضای مجازی، لحظات بسیار تلخ قتل یک زن باردار بومی توسط پلیس شهر آیداهو را نشان داد. این زن که از بیماری ناتوانی ذهنی رنج می برد پس ازمراجعه به بیمارستان به همراه پسرش جهت مداوا ناگهان کنترل خود را از دست داده و با چاقو تهدید به خودکشی می کند که ماموران پلیس فورا با شلیک چند گلوله، به طرز دردناکی وی را به قتل می رسانند. 

چند هفته بعد در حالی که خانواده مقتول منتظر محکوم نمودن دو افسر پلیس توسط دادگاه بودند در کمال ناباوری با تبرئه دوافسر پلیس مواجه شدند و هیچ گونه غرامتی نیز از سوی دولت دریافت نکردند.

این حکم درحالی صادر شد که 14 ساعت پس از این ماجرا و 45 کیلومتر دورتر، یک افسر پلیس با شلیک به سگ یک سفید پوست نه تنها محکوم، بلکه موظف به پرداخت 80 هزار دلار غرامت به صاحب سگ گردید. این گونه تبعیضات گسترده در نظام قضایی آمریکا، سبب برانگیختن انتقادات فراوان از سوی نهادهای حقوق بشری شده است.

سرکوب شدید مردم بالتیمور توسط ارتش و تبدیل این شهر به میدان جنگ (سی . بی . سی – 8/2/94)

به دنبال قتل یک سیاهپوست در بازداشت توسط پلیس آمریکا، تظاهرات در برخی شهرهای این کشور به ویژه بالتیمور بالا گرفت. 

به دلیل حضور بی شمار و گسترده مردم در اعتراضات و عدم توانایی نیروهای امنیتی و پلیس این شهر در سرکوب مردم، مقامات بالتیمور از ارتش درخواست کمک کردند که تاکنون چند هزار سرباز به همراه ادوات و تجهیزات گسترده نظامی به این شهر اعزام و در خیابان ها مستقر شده اند.

چهره این شهر کاملا به یک شهر جنگ زده و نظامی تبدیل شده و در رفت و آمد و تجمعات، محدودیت های بسیار شدیدی اعمال شده است. صدها تن در جریان این اعتراضات بازداشت و ده ها نفر دیگر نیز زخمی شدند. دفترشهردار بالتیمور آمارافراد بازداشت شده را 200 نفراعلام کرد اما آمار واقعی بسیار بالاتر می باشد. اعتراضات اززمان انتشار این خبر که پلیس فرد کشته شده را از خدمات پزشکی نیز محروم کرده بود گسترده تر شد.

اذعان رئیس جمهور آمریکا به وجود تبعیض نژادی ( سی. بی. اس – 15/2/94)

رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد فرصت های برابر برای جوامع اقلیت و رنگین بوستان دراین کشور وجود داشته است. باراک اوباما در گفتگو با شکبه سی بی اس گفت: تأثیرات بلند مدت نژادپرستی، طی زمان انباشته شده و نابرابری ایجاد کرده است. 

وی همچنین اظهارداشت: کاتالیزور و محرک اعتراضات و تظاهرات اخیر مرگ تاسف بار افراد جوان و وجود این حس بود که قانون همیشه به صورت برابر در این کشور به اجرا در نمی آید. مکان های زیادی در این کشور هستند که پسران و مردان سیاه پوست و پسران و مردان لاتین شاهد هستند که ماموران پلیس با آنها برخورد متفاوتی می کنند.

این برخورد متفاوت در بازرسی ها، بازداشت ها و اتهامات و حبس ها دیده می شود. اوباما همچنین ازنحوه پوشش رسانه ای اعتراضات ضد نژادپرستی مردم بالتیمور انتقاد کرد.

رفتار دردناک پلیس با راننده سیاهپوستی که سکته کرده بود (ایندیپندنت- 4/3/94)

به تازگی ویدئویی منتشر شد که نشان می داد یک افسر پلیس در شهر "فردریسکبرنگ" ایالت ویرجینیا، در شرایطی که یک راننده سیاهپوست دچار سکته شده است به وی مظنون شده و او را با شوکر الکتریکی هدف قرار می دهد.

اما پس از این اقدام از آنجا که مطمئن نبود شوکر مؤثر بوده است به مدت 8 ثانیه راننده بیچاره را هدف اسپری فلفل قرار می دهد و علی رغم مشاهده هیچ گونه واکنش و اینکه وی بیهوش است او را به روی زمین می کشد. این تصاویر که اوج بی ر حمی و وحشیگری پلیس آمریکا را نشان می دهد با انتقاد بسیار شدید کاربران فضای مجازی همراه شده است.

اعتراض به خشونت پلیس با جوانان سیاهپوست (یونایتدپرس – 19/3/94)

بعد از انتشار یک فایل ویدئویی که در آن یک افسر پلیس در مکی کینی تگزاس، یک دختر نوجوان سیاهپوست را بر روی زمین انداخته و با بیرون کشیدن اسلحه خود تلاش داشت تا مراسم جشن و مهمانی عده ای نوجوان سیاهپوست را به هم ریخته و متوقف کند، تجمعی اعتراضی با حضور صدها شهروند معترض دراین منطقه برگزار شد.

حدود 500 معترض از اداره پلیس محلی مک کینی درتگزاس خواستند تا این افسر را اخراج کنند. " دریک گولدن" یکی از معترضان دراین مراسم به یونایتدپرس گفت:" این شهر ما است. موضوعی که ما در " مک کینی" با آن مواجه هستیم تنها یک موضوعی نژادی نیست بلکه یک موضوع اختلاف طبقاتی نیز هست.

قتل یک بی خانمان سیاهپوست در برابر چشمان کودکان ( راشاتودی- 22/3/94)

پلیس میامی به یک فرد مظنون به رفتارهای خشن که صرفاَ یک میله فلزی در دست داشت پنج گلوله شلیک کرد و وی را به قتل رساند. ده ها نفر در زمان وقوع این اقدام خشونت بار در پارک "گیبسون" حضور داشتند که تعداد زیادی از آنان را کودکان تشکیل می دادند.

این کودکان شاهد کشته شدن این مرد سیاهپوست به دست پلیس میامی بودند. رئیس پلیس میامی گفت: از همه می خواهم تا منتظر حقایق این پرونده باشند و قضاوت و برداشت خود را مطرح نکنند. 

پلیس میامی اعلام کرد که این فرد سیاهپوست یک میله بزرگ فلزی در دست داشته و پس از آنکه حاضر به کنارگذاشتن آن نشده است مامور پلیس میامی 5 گلوله به سوی وی شلیک کرده است.

این فرد سیاهپوست سپس به یک بیمارستان نزدیک محل حادثه منتقل شد ولی براثر شدت جراحات جان باخت. این مرد سیاهپوست 46 ساله "فریتزسو" نام داشت. 

یک شاهد عینی در این باره گفت: این مرد سیاهپوست گر چه حاضر به کنارگذاشتن میله فلزی نشد ولی ماموران پلیس را نیزتهدید نکرده بود. یک شاهد دیگر نیز گفت: از شنیدن صدای گلوله شوکه شدم و بعداَ فهمیدم که پلیس به سوی یک مرد بی خانمان شلیک کرده است.

اعتراف به تبعیض گسترده نژادی ( آی . بی نیوز- 5/4/94)

سناتور ایالت فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراف کرد آمریکا باید به پیشینیه دردناک خود در زمینه تبعیض نژادی اذعان کند. "مارکو روبیو"، سناتور ایالت فلوریدا و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا گفت: آمریکا باید به پیشینه ای "دردناک" از تبعیض نژادی اذعان کند که هنوز بسیاری از اقلیت ها را تحت  تاثیر قرار می دهد.

وی در ادامه افزود: فقدان فرصت های اقتصادی و روابط نامناسب بین جوامع اقلیت و نیروهای مجری قانون، از بزرگ ترین مشکلاتی است که اقلیت ها درآمریکا با آن مواجه هستند. روبی خاطر نشان کرد دولت فدرال آمریکا باید با ایجاد شرایط اقتصادی بهتر و فرصت های آموزشی، این مشکلات را مورد توجه قرار دهد. 

اظهارات این سناتور آمریکایی در شرایطی مطرح می شود که آمارها و گزارش های دولتی حاکی از تشدید اقدامات تبعیض نژادی علیه رنگین پوستان و سیاهپوستان در آمریکا است.

 
مرگ مشکوک سومین سیاهپوست در بازداشتگاه پلیس ظرف یک هفته"اسپاتنیک  "94/5/7" 

رالکینا جونز ۳۷ ساله، زن سیاهپوست آمریکایی که یک دختر ۱۱ ساله دارد، در ۲۴ جولای ۲۰۱۵ "۲ مرداد ۱۳۹۴" توسط پلیس آمریکا بازداشت و به زندان "کلیولند هایت سیتی" در اوهایو منتقل شد و تا دو روز بعد که جسد بیجان وی پیدا شد، در این زندان نگهداری می شد. 

عصر روز سوم مرداد ۱۳۹۴، مأموران پلیس اعلام کردند که جونز در وضعیت بی حالی به سر می برد و ۲ ساعت پس از انجام معاینات پزشکی، بار دیگر به زندان بازگردانده شد. 

خواهر جونز در این باره ضمن انتقاد شدید از وضعیت بازداشتگاههای آمریکا اظهار داشت: "چگونه ممکن است کسی را ۲ ساعت پس از انجام معاینات پزشکی به زندان بازگردانند؟ 

اگر خواهرم اشتباهی مرتکب شده یا تصمیم نادرستی گرفته است، مستحق این نبود که نادیده گرفته شود، با وجود این که پلیس میدانسته خواهرم مشکلاتی در سلامتیاش داشته است". در ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه ظهر یکشنبه چهارم مرداد ساعت و ۴۵ دقیقه بعد جسد وی در زندان پیدا شد. 

این سومین مرگ مشکوک سیاهپوستان در زندانهای آمریکا در کمتر از یک هفته گذشته به شمار میرود. "کیندرا چاپمن" 9 "ساندرا بلاند"، دو زرن سیاهپوست دیگری هستند که جسدشان یک هفته قبل از این ماجرا در زندان پیدا شد. 

افزایش نارضایتی از رفتار با سیاهپوستان "گالوپ -94/5/14"

نظرسنجی مؤسه گالوپ در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که تعداد آمریکایی هایی که از نوع رفتار با سیاهپوستان این کشور ناراضی هستند، به طور چشمگیری افزایش یافته است. 

میزان رضایت عمومی شهروندان آمریکایی نسبت به روش رفتار و برخورد با سیاهپوستان به کمتر از ۴۹ درصد رسیده که این پایین ترین سطح در ۱۵ سال گذشته به شمار میرود. این رقم نسبت به رضایت ۶۲ درصدی دو سال قبلی، با افت شدیدی روبهرو شده است. 

حدود ۳۳ درصد سیاهپوستان در این نظرسنجی اعلام کردند که از روشی برخورد با سیاهپوستان در آمریکا راضی هستندکه این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۱۴ درصد کاهش داشته است. 

در عین حال، ۵۳ درصد سفیدپوستان نیز رضایت خود را از نحوه رفتار با سیاهپوستان اعلام کردهاند. این رقم نیز در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۶۷ درصد بود. 

افشای اسنادی دیگر از نقض حقوق سیاهپوستان"گاردین – 94/5/16"

تحقیقات نشان می دهد که پلیس آمریکا، هزاران آمریکایی را از سال ۲۰۰۴ در یک انبار در شیکاگو زندانی کرده است. این اسناد که توسط روزنامه گاردین منتشر شد، نشان می دهد حداقل ۳۵۰۰ آمریکایی که بیشتر آنها سیاهپوست هستند، در یک انبار زندانی شده اند. 

براساسی این گزارشی، اتهام بیشتر این اشخاص حمل موادمخدر بوده و برخی نیز جرایم جزئی داشته اند. کارشناسان مسائل حقوقی با اشاره به اینکه اکثر بازداشت شدگان سیاهپوست هستند، اظهار داشتند که امریکا در طول تاریخ از موضوع تبعیض نژادی و نژادپرستی رنج می برده است. 

قتل دردناک یک جوان سیاهپوست"ان. بی. سی 94/7/22"

رفتار پلیسی آمریکا با استفاده از شوک الکتریکی، منجر به مرگ یک جوان دیگر سیاهپوست شد. ویدئویی که  در سایت شبکه ان بی سی منتشر شد، مورد تازهای از رفتار بی رحمانه پلیس آمریکا با یک سیاهپوست مبتلا به اختلالات روانی را نشان میدهد. 

در این ویدئو، پلیس آمریکا«ماتیو آجیباده«، جوان سیاهپوست ۲۲ ساله را با استفاده از شوک الکتریکی مورد ضرب و شتم قرار می دهد که به مرگ او منجر می شود. افسران پلیسی آمریکا در این فیلم برای دستگیری«اجی باده« که به گفته خانواده اش مبتلا به اختلال «شیدایی - افسردگی« یا «اختلال دوقطبی« بوده است، به زور مفرط متوسل شده اند. 

این فیلم که در ژانویه ۲۰۱۵ توسط دوربین شوکر الکتریکی پلیس ضبط شده است، در 1394/7/17 در دادگاه نمایش داده شد و پس از آن، در اختیار ان.بی. سی قرار گرفت. 

اعتراض دانشجویان به تبعیض نژادی در دانشگاه‌ها "تودی نیوز -94/8/22"

 صدها دانشجو در کالج«ایتاکای» نیویورک، در اعتراض به تبعیض نژادی حاکم در برخورد مسئولین دانشگاه با دانشجویان، تظاهرات کردند. دانشجویان کالج «ایتاکای» نیویورک در اعتراضی به رفتار و گفته های توهین آمیز مسئولان ارشد دانشگاه، در جمع دانشجویان علیه سیاهپوستان تظاهرات کردند. 

گفته‌های مسئولان ارشد دانشگاه در جمع دانشجویان و به کاربردن الفاظ نامناسبی همچون«برده» و«وحشی» برای توضیف رنگین پوستان، یکی از نمونه‌های جدید برخوردهای تبعیض آمیز در این کالج است. "تام رو چون"، رئیس کالج ایتاکای نیویورک، به دلیل اعمال برخوردهای تبعیضی امیز در سطح دانشگاه با انتقادات گسترده مواجه شده است. 

تظاهرات و اعتراضات دانشجویان با فراخوان در شبکه اجتماعی فیس بوک و با هدف استعفای رئیس کالج ایتاکای نیویورک اغاز شد. اعتراضات دانشجویی همچنین در روزهای اخیر منجر به استعفای«تیم ولف»، رئیس نژادپرست دانشگاه میسوری شد.
 
بی توجهی مسئولان به سوءاستفاده مأمور پلیس "اسپاتنیک نیوز – 94/9/4" 

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد مقامات پلیس آمریکا به سوء سابقه مأمور پلیس عامل قتل نوجوان سیاهپوست در شیکاگو بی توجه بوده‌اند. 

اطلاعاتی که یک پایگاه اینترنتی مستقل در آمریکا جمع آوری کرده است، نشان می‌دهد که "جیسون وان دیک"، مأمور پلیس سفید پوست آمریکایی که با شلیک گلوله "لاکو ان مک دونالد" نوجوان سیاهپوست کشته و به قتل متهم شده است، در گذشته بیش از بیست بار به علت رفتار خشونت بار خود موجب اعتراضی شهروندان بود اما هیچگاه تحت پیگرد قرار نگرفته است. 

بر اساسی اطلاعاتی که پایگاه اینترنتی مستقل "طرح اطلاع رسانی شهروندان" درباره پلیسی ارائه کرده است، از سال ۲۰۱۱ بیش از بیست بار شهروندان آمریکایی رفتار خشونت بار این مآمور پلیس به مقامات گزارشی داده‌اند، اما همه این گزارشی‌ها بایگانی شده و هیچ گاه این مأمور تحت پیگرد قرار نگرفته است. 





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *