جای خالی داوود رشیدی هرگز پر نخواهد شد/از مفتش شش انگشتی تا مختارنامه+عکس

14:00 - 10 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۸۴۶۹
سال 95 بسیاری از هنرمندان عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون چشم از دنیا فرو بستند که داوود رشیدی در میان آنها نامی بود که به سختی از یادها پاک می شود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سال 95 بسیاری از هنرمندان عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون چشم از دنیا فرو بستند که داود رشیدی در میان آن ها نامی بود که به سختی از یادها پاک می شود.
 
داوود رشیدی حائری در سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. وی تحصیلات متوسطه را به دلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد. 
 
 داود رشیدی 

وی فارغ التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر بوده و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو داشت.

رشیدی در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروه تئاتر امروز را پایه گذاری کرد، که هنرپیشگانی مانند: پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند. 

وی در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایشات و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریال‌ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار شد.

رشیدی از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی فرار از تله وارد عرصه بازیگری سینما گردید و علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر به تهیه کنندگی سینما نیز روی آورد.

رشیدی با احترام برومند، مجری برنامه‌های کودک در تلویزیون ازدواج کرد و لیلی رشیدی حاصل این ازدواج هنری بود. داود رشیدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در سال 1387 به عنوان یکی از چهره‌های هفتمین دوره چهره‌های ماندگار برگزیده شد.
 
 داود رشیدی 

رشیدی در سینما بازی در فیلم هایی همچون کندو، فرار از تله، تجاوز، گل های داوودی، خانه عنکبوت، کمال الملک، بازرش ویژه، راه افتخار، تکیه بر باد، پرچم های قلعه کاوه، تردید و اکباتان به ایفای نقش پرداخت.

این بازیگر کهنه کار اما برای اهالی تلویزیون شناخته شده تر از سینما است. 

بازی در مجموعه های هزاردستان، کوچک جنگلی، گرگ ها، عطر گل یاس، گل پامچال، آوای فاخته، تنهاترین سردار، بازگشت پرستوها، ولایت عشق، معصومیت از دست رفته، مختارنامه و کلاه پهلوی از رشیدی چهره ای مردمی ساخته است.

  داود رشیدی
 
وی تهیه‌کنندگی 3 فیلم صبحی دیگر، امتحان، قطعه ناتمام را نیز بر عهده داشته و در سریال‌های تلویزیونی نیز به ایفای نقش پرداخته که می‌توان به هزار دستان، گرگ‌ها، تنهاترین سردار اشاره کرد.

این هنرمند که در سال های اخیر از بیماری آلزایمر رنج می برد امروز صبح و در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.


 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *