آیت‌الله خامنه‌ای حسن باقری را کشف کرد و به مسئولین اطلاعاتی معرفی کرد

3:50 - 16 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۷۵۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
برنامه این هفته «روشن‌تر از ماه» با حضور مهدی امیریان (مدیرعامل مؤسسه شهید حسن باقری)، پژمان پورجباری (پژوهشگر دفاع مقدس) و با اجرای جواد تشکری برگزار شد.
حسن باقری
به گزارش گروه سیاسی ، برنامه این هفته «روشن‌تر از ماه» با حضور مهدی امیریان (مدیرعامل مؤسسه شهید حسن باقری)، پژمان پورجباری (پژوهشگر دفاع مقدس) و با اجرای جواد تشکری برگزار شد.
 
در ابتدا پورجباری در پاسخ به این سؤال که چرا شهید باقری امسال به عنوان شهید شاخص انقلاب انتخاب شد؟، بیان داشت: شهید باقری خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب بود و به خبرنگاری و مقاله‌نویسی می‌پرداخت. آیت‌الله خامنه‌ای که آن موقع در حزب جمهوری فعالیت می‌کرد وی را به عنوان یکی از استعدادها در محیط رسانه‌ای و خبری روزنامه جمهوری کشف و به مسئولین اطلاعاتی معرفی کرد و بعدها آقای رضایی با توانمندی‌های این جوان آشنا شد. در سالهای اولیه جنگ که به بن‌بست‌های مهمی رسیدیم امثال حسن باقری به عنوان مغزهای متفکر جنگ صحنه عمل و میدان را دیدند و ضعف‌ها و قوت‌ها را شناسایی کردند و بعد می‌بینیم در قامت فرمانده قرارگاه و سپس بعد از یکی دو عملیات به عنوان یکی از مهمترین ارکان جنگ که بخش اطلاعات و عملیات جنگ است ایفای نقش می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه جوانی ظرف کمتر از دوسال می‌تواند این مسیر رشد را طی کند و به جایی برسد که بعد از شهادت و بعد از این همه سال مقام معظم رهبری از او به عنوان معجزه انقلاب تعبیر می‌کند جای بحث دارد که آیا این تنها معجزه بود و یا معجزه‌های دیگر هم داشتیم؟ آیا در خصوص یک شخص حرف می‌زنیم یا یک جریان؟ آنچه امروز حسن باقری را به نسبت جوان‌های دیگر شاخص کرده مصداق استعدادی است که درست و به موقع کشف شد و فرصت و اختیارات و میدان در اختیارش قرار گرفت و توانست در بستر بسیارکوتاهی به جایی برسد که کمتر کسی می‌رسد.

بعد از سی سال نقطه شهادت حس باقری قطعی شد

امیریان نیز در پاسخ به همین سؤال با اشاره به نحوه شهادت این شهید اظهار داشت: حسن باقری و همراهانش در 9 بهمن 61 برای تکمیل مراحل شناسایی و پیدا کردن راهکاری مناسب برای عملیات والفجر مقدماتی اقدام به شناسایی در منطقه فکه شمالی می‌کنند، آنروز بیشتر فرمانده‌هان در تهران با حضرت امام(ره) دیدار داشتند اما شهید باقری می‌گوید هنوز درگیر راهکار مناسب عملیات هستم، بیایم به امام چه جوابی بدهم؟ و در محل دیده‌بانی به شهادت می‌رسد. بعد از سی سال و اندی موضوع شهادت حسن باقری برای تاریخ اسلامی و تاریخ انقلاب موردتوجه قرار گرفت و نقطه شهادت او قطعی شد.

گزارشات اولیه حسن باقری نقطه عطف ورودش به جنگ بود

وی با بیان این مطلب که نقطه عطف ورود حسن باقری به جنگ با اولین گزارش‌های او درباره جنگ بوده است، خاطرنشان کرد: حسن باقری در گزارشات اولیه خود می‌گوید جنگ را به دقت دیدم فرماندهان خوبی داریم، نیروهای شجاعی هم داریم، خوب هم می‌جنگیم امّا پیروز نمی‌شویم، علت در نوع خوب یا بد جنگیدن ما نیست، علت در نرسیدن اطلاعات درست به فرماندهان است. و بعد مثالی می‌زند و اسم شهری را می‌آورد و می‌گوید صبح می‌گویند بمباران شده، ظهر می‌گویند سقوط کرده و شب تکذیب می‌کنند، مگر می‌شود با این اطلاعات جنگید؟ و آنجا جمله معروف را می‌گوید که ما اطلاعات را برای عملیات می‌خواهیم. این شروع سنگ‌بنای حضور این جوان است که مصداق جوان مؤمن انقلابی است که تکلیف را می‌شناسد و می‌داند کجای تاریخ قرار دارد و از تمام ظرفیت‌های خود بهره می‌برد و با قلم خود وارد عرصه دفاع مقدس می‌شود.

یادبود و برنامه‌های مناسبتی برگزار می‌شود اما حق آن را ادا نکردیم

پورجباری بیان داشت: در سالهای گذشته در نامگذاری و برنامه‌های مناسبتی دچار کلیشه شدیم و یادبودی برگزار کردیم ولی حق آن را ادا نکردیم، امسال هم که این تصمیم‌گیری شد که شهید شاخص امسال شهید باقری معرفی شود این دغدغه را داشتیم که این یک کاربست عملی به عنوان یک الگو تبدیل شود تا در صحنه حوزه‌های مختلف امروز کشور را به نقطه متعالی خود برساند. مقام معظم رهبری رمز پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی را برخورداری از یک تجربه متراکم و طولانی تاریخی می‌دانند و حسن باقری‌ها بخش مهمی از این تجربه تاریخی ما محسوب می‌شوند که لازم است بازخوانی شود و تبدیل به الگوی عملی شود.

حسن باقری جوانیست که وقتی امامش به او تکلیف می‌کند بهانه برای انجام ندادن نمی‌آورد

امیریان در پاسخ به این سؤال که: «حسن باقری برای جوان امروز ما چه دارد؟» اظهار داشت: حسن باقری می‌توانست خبرنگار فعال و جوان باشد و کسی بیش از این توقع و انتظاری نداشت اما بنیانگذار اطلاعات عملیات در جنگ شد و برای آن زحمت زیادی کشید و خیلی ساختارها را ایجاد کرد. تفاوت ویژه او با بقیه سرداران ورود به این عرصه به عنوان اولین نفر است و تا قبل از ورود حسن باقری اتاق جنگ با این شاکله وجود نداشت. او بر سه چیز مسلط بود: خودی، دشمن و زمین. او مصداق جوانی است که وقتی در نقطه‌ای قرار می‌گیرد و امامش به او چیزی را تکلیف می‌کند منتظر نمی‌ایستد و بهانه برای انجام ندادن نمی‌آورد.

اعتماد به نفس جوانان کاهش یافته و مسئولین امروز حاضر نیستند به آنها اعتماد کنند

پورجباری درباره چگونگی استعدادیابی جوانان امروز اذعان داشت: جمله‌ای طلایی از شهید باقری داریم که می‌گوید باید به خود جرأت داد، استراتژی جنگ باید تغییر کند. از طرفی اعتماد به نفس شخص لزوم دارد و از طرف دیگر اعتماد به این فرد که ذیل اعتماد به مردم تعریف می‌کنیم. یکی از گمشده‌های امروزمان این است که هم جوان امروز اعتماد به نفسش کاهش پیدا کرده و از طرفی مسئولین حاضر نیستند به او اعتماد داشته باشند.

مجری برنامه سؤال کرد: «حسن باقری را چه کسی در جنگ کشف کرد؟»

پورجباری در پاسخ گفت: ابتدا باید بگویم یکی از ناگفته‌های تاریخی این است که حسن باقری در تسخیر لانه جاسوسی نقش کلیدی دارد، وقتی به الجزایر می‌رود در پوشش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در اجلاس حضور دارد و اطلاع‌رسانی دقیق درباره مذاکرات ایران و آمریکا حاشیه اجلاس الجزایر و شفاف‌سازی به موقع موجب می‌شود مرحله مهمی از انقلاب اسلامی رقم بخورد. پس حسن باقری کسی هست که در وقوع انقلاب دوم نقش‌آفرینی کرده و کاشفی مثل مقام معظم رهبری این استعداد را در او دید که توانسته نقش‌آفرینی کند و خود این نقش‌آفرینی آن شکوفایی را نشان می‌دهد که می‌تواند در صحنه‌های مهم انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کند.

مهم‌تر از حسن باقری‌ها کاشفان آنهایند که با هوشمندی آنها را در جای درست بگمارند

وی افزود: رهبری وقتی در مورد حسن باقری صحبت می‌کنند در دو سخنرانی خود تأکید بر بحث استعداد داشتند، در یکی وقتی ویژگی‌های شاخص حسن را مطرح می‌کنند می‌گویند کار بعضی‌ها از این هم بالاتر است و آن این است که اینها توانستند نیروهای مستعد را شناسایی کنند و استعدادها را ببینند و بفهمند و در جایی که لازم است بگمارند. یعنی مهم‌تر از حسن باقری‌ها کاشفان آنهاست که این هوشمندی و اعتماد را داشته باشند تا او را در جای درست قرار دهند.

از کارهای مهم حسن باقری کشف استعدادها و تربیت کادر بود

امیریان به ویژگی‌های خاص حسن باقری اشاره کرد و گفت: حسن باقری بیشتر به یک فرمانده استراتژیست معروف است و شاید کسی از او فضاهای معنوی و دعا و... را سراغ نداشته باشد ولی جایی می‌گوید توکل بر خدا و دعا را فراموش نکنیم و غیر از دعا و توکل هیچ راه دیگری نداریم. خود حسن باقری ید طولایی در کشف استعدادهای زیادی در جنگ دارد، مهدی زین‌الدین جزو کشف‌های باقری است اما موارد زیادی هست که گفته نشده است. یکی از کارهای حسن باقری تربیت کادر است، او هرچیزی که می‌دانست انتقال می‌داد و می‌گفت هر نیرویی خوب توجیه شود خوب می‌جنگد.

تلاشمان این است که این یادمان در نوع روایت با دیگر یادمان‌ها تفاوت داشته باشد

وی در پاسخ به این سؤال که یادمان امسال شهید باقری چه تفاوتی با یادمان‌های دیگر دارد؟، اظهار داشت: تلاشمان این است که شروع این یادمان تفاوتی در نوع روایت این یادمان داشته باشد تا محلی برای گفتمان‌سازی و طرح مباحث جدی انقلاب اسلامی باشد که امسال را با موضوع جهاد کبیر انتخاب کردیم.

اگر نتوانیم در تبیین مسئله درست عمل کنیم آینده قضاوت اشتباه خواهد داشت

پورجباری در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: حسن باقری در عبارتی می‌گوید پنجاه سال دیگر می‌گویند جنگی بین ایران و عراق رخ داد و اینها آنها را کشتند و آنها هم اینها را کشتند، یعنی می‌‌گوید اگر نتوانیم در تبیین مسئله درست عمل کنیم آینده اینطور در مورد ما قضاوت خواهد کرد. مقام معظم رهبری مطرح کردند که راهیان نور باید به سمت زیارت بامعرفت حرکت کند و فکر می‌کنیم شهید باقری و یادمان باقری یکی از نقاطی است که می‌تواند زیارت بامعرفت را به فضای راهیان نور برگرداند.
 
 
منبع: رادیو گفت وگو



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *