رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستاوردهای برجام در زنجیره تامین نهاده‌های کشاورزی

12:30 - 25 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۶۶۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بی تردید برجام یکی از بزرگترین پروژه های نظام بین الملل در نیم قرن گذشته بوده است که طرفین با ابزار دیپلماسی توانستند به نقطه مناسب مشترکی برسند.

به گزارش گروه اقتصاد ، به باور نگارنده این یادداشت برجام یک توافقنامه یک طرفه برای ایران یا غرب نبوده و اساسا چنین توقعی از هر توافقنامه دوجانبه انتظار ناصوابی است.

دولت یازدهم به منظور بهبود فرایند کسب و کار و کاهش تنش‌های موجود در روابط بین الملل، در آغاز دولت یازدهم به سرانجام رساندن برجام و تفاهم با نظام بین الملل در خصوص اختلافات با حفظ حقوق مسلم کشور را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم خویش در کنار برنامه هایی مانند طرح سلامت و بهبود امنیت غذایی و تبدیل رشد اقتصادی ۵٫۷ درصد به رشد مثبت و کنترل تورم ۳۵ درصد  قرار داد. با فضل پروردگار و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و تدبیر و درایت رییس جمهوری محترم و تیم مذاکره کننده، این مهم در دو مقطع تاریخی توافقنامه ژنو و امضای سند برجام و تصویب آن در شورای امنیت و برگشت پرونده ایران از شورای امنیت به شورای حکام آژانس به خوبی به پایان رسید.

بعد از این اقدام هرچند برخی تلاش می‌کنند با افزایش مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف از برجام از یک سو و نفی دستاوردها و نکات مثبت برجام، کارنامه حوزه دیپلماسی را در منظر عوام منفی جلوه دهند اما بر خود تکلیف دیدم برخی دستاوردهای عینی مثبت ناشی از برجام را به عنوان مدیر عامل شرکت فعال در عرصه تامین کود، سموم دفع آفات نباتی و بذور کشاورزی را با ذکر مصادیق آن ارایه کنم.

این دستاوردها شامل:

کاهش قیمت تمام شده محصولات به واسطه کاهش هزینه نقل و انتقال پول؛ برای نمونه، هزینه انتقال ارز جهت واردات تجهیزات سرمایه‌ای، واسطه‌ای و کالا از ۷درصد ارزش کالا به ۰٫۰۰۲ ارزش کالا کاهش یافت به طوریکه هزینه مالی انتقال ارز یک نوع کود برای نمونه از هر کیلوگرم ۱۶۰۰ریال به ۵۸ ریال کاهش یافت.
 

افزایش فضای رقابتی، افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در مناقصات بین المللی و افزایش رقابت و کاهش قیمت تمام شده کالای وارداتی؛ باز هم برای نمونه، تعداد شرکت کنندگان در مناقصات بین المللی تامین کودهای کشاورزی و سموم دفع آفات نباتی و تامین کنندگان بذور از تعداد چهار شرکت از سه کشور بلغارستان، لیتوانی و ازبکستان در سال ۱۳۹۳ ( قبل از برجام )  به ۳۴  شرکت از ۱۸ کشور آلمان، هلند،  بلغارستان، چین، تونس، هند، مراکش، اردن، لبنان، ترکیه، بلژیک، روسیه، فرانسه، استرالیا، آرژانیتن، اسپانیا، ایتالیا و انگلستان درسال ۱۳۹۵ افزایش یافت . این موضوع کاهش قیمت را در پی داشت به گونه ای که قیمت سولفات پتاسیم خریداری شده بعد از برجام، از ۷۰۰ یورو قبل از برجام  به ۴۸۰ یورو کاهش یافت.

به بیانی دیگر به ازای هر کیلوگرم، ۷۶۰۰ ریال قیمت تمام شده کود مصرفی کشاورزان و  یارانه پرداختی دولت کاهش یافت که با احتساب ۱۵۴۰ ریال هزینه نقل و انتقال پول، ۹۱۴۰ ریال صرفه جویی برای تامین هر کیلوگرم کود شیمیایی کشور به همراه داشت.


یزدان سیف - تحلیگر اقتصادی 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *