ماجرای پرتنش و نفسگیر انتقال یک کبد/ مرور لحظه های نفس گیر پیوند کبد در اتاق عمل+ تصاویر

15:31 - 15 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۶۸۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
یکصدویازدهمین عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت ا... طالقانی با موفقیت انجام شد. لحظه های نفس گیر پیوند کبد در اتاق عمل و زنده ماندن بیمار در عمل،باعث شد تا رکورد جدیدی در پیوند کبد ثبت شود.
به گزارش گروه جامعه ،یکصدویازدهمین عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت ا... طالقانی با موفقیت انجام شد. لحظه های نفس گیر پیوند کبد در اتاق عمل و زنده ماندن بیمار در عمل،باعث شد تا رکورد جدیدی در پیوند کبد ثبت شود.
 
حدود ساعت 14در تماسی با سیدمحمدرضا نجات الهی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی کبد مجاری صفراوی و پیوند اعضا مطلع شدیم که برای برای انجام عمل کبد پیوندی از یک بیمار مرگ مغزی در مسیر بیمارستان سینا است.

عضو پیوندی متعلق به پسری 18 ساله بود که متاسفانه دچار مرگ مغزی شده بود.

حوالی ساعت 17 به محض ورود دکتر به بیمارستان آیت ا... طالقانی در بیمارستان حاضر شدیم. 

به گفته امیری مسوول هماهنگ کننده واحد پیوند کبد بیمارستان، قرار شد کبد به دختر 23 ساله ای که دچار بیماری هایپراگزالوری بود، پیوند زده شود. این بیماری در پی نقص ژنتیکی ایجاد می شود که در ساختن آنزیم هایی که کار متابولیزم را در کبد عهداه دار هستند رخ می دهد وباعث می شود کلسیم در بافت های مختلف بدن رسوب کند.

پیوند کبد

کبد اهدا شده در شرایط خاص برای  انتقال نگه داشته می‌شد. این عمل جراحی بزرگ ساعت 20 شب با حضور تیم جراحی با حضور دو متخصص بیهوشی،  دو تکنسین بیهوشی، دو جراح پیوند کبد و کلیه با همراهی چهار دستیار جراحی، تعداد زیادی  پرستار، پرستاران هماهنگ کننده، پرستار دستگاه crrt، هماهنگ کننده پیوند اعضا، هماهنگ کننده بخش پیوند کبد و دو نیروی خدماتی صورت گرفت. 

دکتر نجات الهی به همراه دو دستیار خود مشغول کار در اتاق  آماده سازی عضو پیوندی شدند. با رعایت فاصله چند متری از پزشک و تیم پیوند در حال نظاره این عمل پیوند شدیم.

زمانی که عمل تعویض دوکبد در حال انجام بود و کبد بیمار از بدن وی برداشته شد، طی مقایسه ای می شد از رنگ زرد کبد متوجه بیماری در این فرد شد.  

عمل جراحی بسیار خسته کننده و طاقت فرسا بود و هماهنگی و کار گروهی میان اعضای تیم بسیار بالا؛ از ابتدای عمل دکترنجات الهی هر سه تا چهار دقیقه یکبار اعمال حیاتی بیمار را با متخصص بیهوشی چک کرد. گویا بین 10 تا 18 ساعت بنا به شرایط بیمار این عمل به طول می‌انجامد. در هر حال پیوند کبد یک عمل جراحی ماژور ( بزرگ) است که درصد ریسک آن بسیار بالا است و تمامی جوانب این عمل طولانی باید  سنجیده شود از جمله پاهای بیمار، که به دلیل جلوگیری از لخته شدن خون و تورم با باند های کشی بسته می شود.

کبد

ساعت حدود  6صبح، عمل جراحی پیوند  با موفقیت کامل انجام گرفته و تمامی تیم پیوند با خوشحالی وصف ناشدنی بالای سر بیمار حاضر میشوند. جالب است که تیم اتاق عمل در آماده سازی اتاق بیمار در بخش بیماران پیوندی هم با دیگر پرسنل همکاری می کنند و گویا خستگی در این کار معنا ندارد. تیم بزرگ پیوند طی شب گذشته بصورت شیفتی شاید مجموعا چیزی حدود 10 تا15 دقیقه استراحت کردند.

پیوند کبد

پزشکان به رویاهای این دختر 23 و خانواده او  رنگ واقعیت بخشیدند. 
 
گزارش تصویری یکصد و یازدهمین عمل پیوند کبد در بیمارستان آیت الله طالقانی را اینجا مشاهده کنید.


 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *