ملیت، قومیت و مذهب در شناسنامه های الکترونیکی "افغانستانی ها" درج می شود

22:24 - 15 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۱۷۱
پس از گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت وحدت ملی افغانستان، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور طرح توزیع شناسنامه های الکترونیکی را که در کابینه تصویب شده بود، توشیح کرد تا جمعیت افغانستان مطابق آن سرشماری شود و قومیت و مذهب هر یک از شهروندان مشخص گردد.
ملیت، قومیت و مذهب در شناسنامه های الکترونیکی
به گزارش سرویس بین الملل بر اساس این طرح در صفحه نخست شناسنامه های الکترونیکی، واژه افغان برای تمامی شهروندان افغانستان درج خواهد شد و در کنار آن، مذهب و قومیت آنان ثبت می شود تا بعد از دهه ها ابهام در جمعیت و اقوام این کشور، تصویر روشنی از این دو پدیده در این کشور بتوان به دست آورد.
 
شماری از پشتون ها واژه افغان را مترادف پشتون می دانند و از درج نام افغان به عنوان ملیت شهروندان افغانستان ناراضی بودند، اما تصمیم کمیته قوانین کابینه و توشیح رئیس جمهوری یک گام مهم برای ایجاد شفافیت در افغانستان است و هر یک از اقوام نیز وزن خود را خواهند شناخت.
 
جمعیت افغانستان مرکب از مسلمانان شیعه و سنی است و چهار قوم عمده «تاجیک»، «پشتو»، «هزاره» و «ازبک»، اغلب ساکنان این کشور را تشکیل می دهند و در میان این چهار قوم نیز ازبک ها نسبت به سه قوم دیگر از جمعیت کمتری برخوردارند. ترکمن، آیماق، بلوچ، پشه ای، نورستانی و برخی اقوام دیگر افغانستان هستند که جمعیت آنان ناچیز است.
 
مارهای گذشته منابع غربی، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان را پشتون دانسته است و هر کدام از اقوام تاجیک و هزاره را نیز حدود یک پنجم جمعیت افغانستان ذکر کرده اند، اما آمار جدیدی از جمعیت افغان ها و قومیت آنان وجود ندارد.
 
دفتر رسانه های رئیس جمهوری افغانستان گزارش داده است که اشرف غنی فرمان تقنینی در مورد طرح تعدیل ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس را توشیح کرده و نوشته است «به تاسی از حکم ماده 79 قانون اساسی، تعدیل ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس را که بر اساس مصوبه مورخ 15 شهریور 1395 در کابینه جمهوری اسلامی افغانستان تصویب شده است، توشیح می دارم.
 
مجلس نمایندگان افغانستان در سال 1392 طرح «قانون ثبت احوال نفوس» در باره شناسنامه های الکترونیکی را مورد بررسی قرار داده بود و مصوب کرد که ملیت افغان در شناسنامه ها درج نشود و اشرف غنی نیز در سال 2014 میلادی آن را توشیح کرد، اما برخی اختلاف نظرها به بررسی دوباره آن انجامید.
 
پس از بروز این اختلاف ها، رسیدگی به این طرح به ریاست معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان به عنوان رئیس کمیته قوانین کابینه سپرده شد و سرانجام این کمیته تصویب کرد که ملیت افغان در کنار قومیت شهروندان در شناسنامه های الکترونیکی درج شود و رئیس جمهوری نیز آن را توشیح کرده است.
 
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری در این باره گفته است که شناسنامه های الکترونیکی به عنوان هویت ملی و مدنی جامعه افغان که به صورت کلی در مواد یک تا 4 و 16 الی 20 قانون اساسی آمده است، شامل عناصر هویتی مانند دین، حاکمیت ملی، اقوام، تابعیت، زبان، ترکیب پرچم و سرود ملی کشور است.
 
وی افزوده است که بر این مبنا و مطابق با خواست قاطبه مردم، سه عنصر عمده هویت ملی شامل دین، ملت و قومیت در صفحه اول شناسنامه های الکترونیکی گنجانده شده و درج این سه عنصر با خواست اکثریت شهروندان و اهل خبره کشور صورت گرفته است.
 
اگرچه در یک و نیم دهه گذشته تلاش های ملموسی برای از بین بردن نگاه قومیتی در افغانستان صورت گرفته و دولت وحدت ملی بیش از هر زمان دیگری در عمل از تمامی اقوام برای انتصاب در سطوح بالای دولتی بهره برده تا آثار نگاه قومیتی از کشور زدوده شود، اما خود این اقوام نیز نیازمند داشتن تصویری شفاف از خود خواهند بود.
 
مهمترین پیامد توزیع شناسنامه های الکترونیکی در افغانستان، علاوه بر ایجاد شفافیت در جمعیت این کشور، کنار زدن موانع برگزاری انتخابات و ایجاد شفافیت در برگزاری آن خواهد بود. با اجرای قانون ثبت احوال نفوس، آخرین گام ها برای انجام اصلاحات انتخاباتی مورد انتظار کشورهای کمک کننده به افغانستان برداشته خواهد شد.
 
همایون محاط، رئیس اداره توزیع شناسنامه های الکترونیکی گفته است که اجرای این طرح، یکصد میلیون دلار هزینه دارد که بخش عمده این مبلغ را اتحادیه اروپا قرار است پرداخت کند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *