عاقبت بی احتیاطی در رانندگی/ قتل و یا صدمات ناشی از تصادف رانندگی

20:30 - 11 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۵۳۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیا تاکنون به این توجه داشته اید که یک لحظه بی احتیاطی و یا اشتباه در رانندگی ممکن است به قیمت جان یک نفر و از هم پاشیدگی خانواده ای تمام شود؟
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، آیا تاکنون به این توجه داشته اید که یک لحظه بی احتیاطی و یا اشتباه در رانندگی ممکن است به قیمت جان یک نفر و از هم پاشیدگی خانواده ای تمام شود؟

پس بهتر است بدانید قانونگذار با رانندگان بی احتیاط و بی مبالات و ناقض قانون برخورد قاطعی می نماید. از همین روی توجه به نکات ذیل و رعایت آنان حین رانندگی ضروری می باشد.

1. هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی توسط راننده باعث بروز حادثه گردد مطابق ماده 714 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم گردیده و قابل مجازات خواهد بود.

 2. عدم مهارت راننده در حین رانندگی و بروز حادثه نیز موجب مسئولیت وی می باشد.

3. چنانچه راننده ای در حین رانندگی شخصی را به قتل برساند مرتکب قتل غیر عمدی گردیده است.

4. در صورت ارتکاب قتل ناشی از تصادف رانندگی، راننده خاطی به استناد ماده 714 قانون مجازات اسلامی به شش ماه تا سه سال حبس تعزیری و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می شود.

5. هرگاه در تصادف رانندگی فرد دچار مرض غیر قابل علاج گردد یا عضوی از بدن وی یا یکی از حواس وی از کار بیفتد یا صورت وی بواسطه شدت تصادف تغییر شکل پیدا کند یا جنین سقط گردد، راننده خاطی به حکم ماده 715 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به حبس از دو ماه تا یک سال و نیز پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیا دم محکوم خواهد شد.

6. هرگاه در تصادف رانندگی عضوی از بدن فرد یا یکی از حواس وی دچار نقص یا ضعف دائم گردد یا قسمت از اعضای بدن فرد مصدوم گردد یا زن حامله قبل از موعد وضع حمل کند به حکم ماده 716 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، راننده خاطی به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیا دم محکوم خواهد شد.

7. هرگاه در تصادف رانندگی فرد دچار صدمه بدنی غیر از موارد گفته شده در بالا گردد، راننده خاطی به حکم ماده 717 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به  حبس از یک تا پنج ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیا دم محکوم خواهد شد.   

8. مست بودن راننده حین رانندگی یا حرکت وی با سرعت غیر مجاز یا عبور از محل های ممنوع، به حکم ماده 718 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، موجب می گردد راننده خاطی به به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد گفته شده محکوم شود. ضمناً ممکن است وی به مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی نیز محروم گردد.

9.  فرار راننده از صحنه تصادف یا خودداری وی از کمک به مصدوم سانحه رانندگی به استناد ماده 719 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، موجب می گردد وی به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد گفته شده محکوم شود.

10. کمک راننده به مصدوم حادثه و یا اطلاع وقوع حادثه به مامورین انتظامی باعث می شود دادگاه به استناد تبصره 2 ماده 719 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در مجازات راننده خاطی تخفیفات ویژه اعمال می نماید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *