تشدید شرایط تغییر اقلیم در دو دهه گذشته/ناچار به استفاده از تجربیات سایر کشورها هستیم

10:39 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۳۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نیرو گفت: کشور ما در دو دهه گذشته شاهد تغییر اقلیم از جمله کاهش ۱۰ درصدی بارش ها،افزایش درجه دما،کاهش روان اب ها و افزایش تراز برف بوده ام که مشکلات اقتصای،اجتماعی را برای کشو ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،حمید چیت چیان در اولین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم که صبح امروز با شعار تغییر اقلیم،مدیریت آب،نجات زمین شروع به کار کرد، گفت: تغییر اقلیم به معنای تغییر بلند مدت در شرایط اب و هوایی است که در حال حاضر تمام ابعاد زندگی از جمله تمام مسایل اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار داده و به عنوان تهدید برای زیست انسان به حساب می اید.
 
وی در ادامه به دلایل این مشکل اشاره و بیان کرد: دلیل عمده این مشکل زیست محیطی به انتشار گاز های گلخانه ای بر می گردد که باعث ایجاد سیلاب و یا اب شدن یخچال های طبیعی و موارد متعدد دیگری شده است.
 
وی تصریح کرد: برای کشور ما روشن است در مقایسه با دو دهه گذشته حداقل شاهد کاهش ۱۰ درصدی در میزان بارش ها بوده ایم؛ حدود ۱.۵ درجه دما کشور افزایش پیدا کرده که همین باعث ۲۵ میلیارد مترمکعب تبخیر و کاهش ۲۰ درصدی روان اب ها،کاهش ۱۵ درصدی میزان تغذیه اب زیرزمینی و افزایش خط تراز برف به حدود ۲۰۰ متر شده است.
 
وزیر نیرو اظهار کرد: زمان ذوب برف ها یک ماه زودتر اتفاق می افتد و در کنار ان شاهد افزایش تعداد دفعات باران های غیر موثر هستیم؛همچنین بیشترین کاهش بارندگی به حوزه خلیج فارس و دریای عمان متعلق است و میزان بارندگی ها در حوضه کارون و کرخه کاهش داشته که همین باعت مشکل در تامین اب شرب در برخی کلان شهرها شده است. 
 
چیت چیان ادامه داد: زیان های ناشی از کاهش بارندگی ها به طور خاص در استان های خوزستان، فارس و دیگر استان ها مشکل ساز شده و در کنار ان مسئله خشک شدن تالاب ها و بروز و شدت گرفتن گرد و غبار یکی دیگر از اثرات ناشی از تغییر اقلیم است که شرایط مردم کشور در برخی مناطق سخت کرده است. 

وزیر نیرو اذعان کرد: در کنار مسئله تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب تاثیرات سویی در سلامت انسان ها و اقتصاد جامعه داشته است. 

چیت چیان بیان کرد: کاهش بارندگی ها و منفی شدن تراز آب های زیر زمینی باعث تخریب روستاها و مهاجرت ساکنین آنها شده و یا در برخی موارد مسئله اختلاف بین استان ها یا شهرستان های یک استان برای تامین تامین آب به وجود آمده است.

وزیر نیرو با اشاره به با اهمیت بودن برگزاری این دست کنفرانس ها و استفاده از دست آورد آنها  عنوان کرد: مسئله تغییر اقلیم تنها منحصر به کشور ما نبوده و تمام دنیا با این مشکل رو به رو است به همین خاطر ما ناچار به استفاده از تمام تجربیات دنیا هستیم.

وی با تاکید بر این راهکار که دنیا به سمت سازگاری با این مسئله روی آورده است، اذعان کرد: کاهش انتشارگازهای گلخانه، توسعه فناوری های نیازمند با این مسئله، موضوع مدیریت مخاطرات سوانح و بلایا از نمونه اقدامات پیش روی ایران است.

همچنین ما باید به سمت تکنولوژی های جدید حرکت کنیم تا فعالیت اجتماعی و اقتصادی یا تحت تاثیر این مشکل قرار نگیرد یا کمترین تاثیر را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه 16 درصد از ظرفیت 76 هزار مگاواتی برق نصب شده در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و آبی است، بیان کرد: ایران با پیوستن به معاهده پاریس در نظر دارد تا سال 2030 انرژی های تجدید پذیر را تا ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات توسعه دهد.از همین رو در سال جاری بهره برداری از نیروگاه های تجدیدپذیر در واحد مگاوات صورت گرفت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: افزایش راندمان نیروگاه ها، تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی، مدیریت مصرف در بخش اب و انرژی و تجدید نظر بر روی سازه های در دست ساخت وزارت نیرو به ویژه در حوزه سدسازی از نمونه فعالیت در دست اقدام است.

** ذخیره سازی 1.4 میلیارد مترمکعب آب از سیلاب‌های اخیر

وی اذعان داشت: در ۶۰۹ دشت سرتاسر کشور تحقیق ها و بررسی ها صورت گرفته و اب قابل استحصال بررسی شده که مشابه این اقدام نیز برای اب های سطحی نیز صورت گرفته، از همین رو در راستای تعادل سازی آب های زیر زمینی از برداشت  ۱۱ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی جلوگیری به عمل آمده است.

وزیر نیرو در پایان به سامانه مدیریت سیلاب اشاره وعنوان کرد: در سیلاب هفته آخر بهمن ماه با استفاده از این سامانه توانستیم از 1.8 میلیارد متر مکعبی سیلاب 1.4 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کنیم که این مسئله از تخریب برخی شهرها استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان جلوگیری به عمل آورد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *