دِرو هکتاری گندم برای سبز کردن سفره هفت سین

9:34 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۲۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
تهیه سبزه سفره هفت‌سین یکی از رسوم قدیمی و در عین حال پر هزینه محسوب می‌شود که برای تهیه آن باید هزارها هکتار گندم را نابود و میلیاردها تومان برای از بین بردن زمین‌های کشاورزی و سبزی سفره‌های هفت سین هزینه شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز تهیه سبزه برای سفره هفت سین به یکی از مشاغل افراد در سطح شهر تبدیل می‌شود که برای کاشت این سبزه‌ها از گندم، عدس، ماش و یا برخی دیگر از حبوباتی که زودتر سبز می‌شوند استفاده می‌کنند.
 
سبزه به عنوان نماد شادی و سرسبزی در سفره‌های هفت سین ایرانیان قرار می‌گیرد به عنوان یکی از سین های هفت سین قرار می گیرد.
 
در این بین قبل از شروع نوروز برخی از افراد برای تهیه سبزه عید برای خود بازار داغی ایجاد و از این بازار پول خوبی به جیب می‌زنند و قیمت این نماد سفره‌های هفت سین در روزهای قبل از نوروز تا 10 هزار تومان نیز می‌رسد و هر میزان به زمان تحویل سال نزدیک‌تر می‌شویم ارزان‌تر می‌شوند زیرا بعد از تحویل سال و چیده شدن سفره هفت سین دیگر ارزشی نخواهد داشت و تنها باید منتظر 13 روز نوروز برای بردن این سبزه‌ها به پارک‌ها و بوستان‌ها باشیم.
 
 اما نکته قابل توجه در تهیه سبزه سفره هفت سین هزینه بالای تهیه گندم و به هدر رفتن هکتاری زمین کشاورزی است که در نهایت باید به دور انداخته شوند، با این وجود مقدار گندمی که صرف سبزکردن سفره هفت سین می‌شود، محصول هکتاری از زمین‌های کشاورزی کشور را در چند هفته نابود می‌کند و با در نظرگرفتن قیمت هر کیلو گندم 800 تومان، هزینه بالغ بر 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.
 
به نظر می‌رسد هزینه‌های هنگفت این چنینی برای زنده نگاه داشتن رسوم قدیمی کار منطقی و عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد زیرا به هدر رفتن این میزان هزینه برای تهیه هفت‌سین می‌تواند به افراد بی‌بضاعت با نزدیکی به شب عید اختصاص داده شود.
 
اما علاوه بر ایجاد شغل برای برخی از افراد از هفت‌سین شب عید، برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند سبزه عید را براساس رسوم قدیمی در خانه بزرگ‌تر سبز کنند به همین دلیل این هزینه نیز به هزینه میلیاردی برای تهیه سبزه اضافه می‌شود.
 
گزارش میدانی خبرنگار میزان از بازار شب عید حاکی از بازار داغ سبزه فروشان در سطح شهر است که قیمت این سبزه‌ها حداقل از 5 هزار تومان شروع  و تا 20 هزار تومان بسته به پر پشتی و جای تهیه سبزه نیز تغییر می‌کند که قیمت این سبزه‌های گران در شب عید حتی به هزار تومان نیز می‌رسد.
 
یکی از فروشندگان سبزه شب عید در توضیح بازار سبزه در 20 روز قبل از ایام نوروز گفت: هزینه تهیه سبزه و ظرف مربوط به آن برای ما 2 هزار تومان تمام می‌شود و باید حداقل دو ماه قبل کاشت آن را شروع تا به شب عید برسد، اما جدیدا گندم‌های آماده هم در بازار است که یک هفته سبز می‌شوند ولی زیبایی سبزه با گندم را ندارند.
 
این فروشنده ادامه داد: حداقل قیمت فروش این سبزه‌ها در شب‌های عید 5 هزار تومان است که حداقل سود 3 هزار تومانی برای ما دارد ولی در شب عید این سبز‌ها را به ارزان‌ترین قیمت نیز می‌فروشیم چون بعد از تحویل سال این سبزه‌ها ارزش ندارد و با دور ریخته شود.
 
با این اوصاف سالانه میلیاردها تومان برای تهیه گندم سفره هفت سین هزینه می‌شود که بیش از هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را نابود خواهد کرد تا در نهایت پس از ایام نوروز این هزینه‌ها راهی پارک‌ها و جوی‌های آب شود.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *