مرزهای "پاکستان" به روی افغانستانی ها گشوده می شود

12:12 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۲۰۳
معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که مرزهای افغانستان و پاکستان بعد از دو هفته مسدود شدن بار دیگر اواخر ساعات روز یکشنبه به روی مسافران گشوده می شود و تا اخر این هفته بازرگانان نیز می توانند از گذرگاه های مرزی دو کشور عبور کنند.
مرزهای
به گزارش سرویس بین الملل قربان حقجو روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت که با وجود گشوده شدن مرزهای دو کشور، افغانستان در سازمان تجارت جهانی از پاکستان به دلیل استفاده سیاسی از مرزهای خود شکایت خواهد کرد.
 
افغانستان امسال جواز عضویت در سازمان تجارت جهانی را به دست آورده است.
معاون وزیر تجارت و صنایع افغانستان افزود: پاکستان عضو و یکی از پایه گذاران سازمان تجارت جهانی است و مطابق مقررات این سازمان تجاری، هیچ کشوری حتی در زمان جنگ نمی تواند مرزهای خود را به روی ترانزیت کالاها از آن کشور مسدود کند.
 
معاون وزارت تجارت افغانستان گفت که هیأتی مامور برای بررسی و برآورد خسارات ناشی از مسدود شدن دو هفته ای مرزهای پاکستان به روی بازرگانان افغان و طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی شده است.
 
به گفته وی، پاکستان از مرزهای خود استفاده سیاسی می کند و کابل در نامه رسمی از اسلام آباد خواسته است که از مرزهای خود استفاده سیاسی نکند.
حقجو، این اقدام پاکستان را مغایر با موافقت نامه های سازمان بازرگانی جهانی دانست و تصریح کرد که بازرگانان افغان در این مدت ضررهای هنگفتی را متحمل شده اند.
 
وی در عین حال گفت که بازرگانان پاکستان نیز به دلیل توقف ترانزیت کالا از پاکستان به تاجیکستان، از مسیر افغانستان، بیشتر از بازرگانان افغان متحمل خسارت شدند.
معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان افزود که چنانچه مشکل استفاده سیاسی پاکستان از مرزهای خود از طریق طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی نتیجه ندهد، کابل این موضوع را در محاکم بین المللی دنبال خواهد کرد.
 
مرزهای پاکستان حدود دو هفته قبل، به دنبال وقوع یک حمله انتحاری در ایالت سند پاکستان که بیش از 300 کشته و یا زخمی برجا گذاشت، به روی مسافران و بازرگانان افغان مسدود شد.
پاکستان مدعی شده است که این حمله از طرف جماعت الاحرار، شاخه ای از گروه طالبان پاکستان، طراحی و اجرا شده که رهبران آن در خاک افغانستان بسر می برند، اما دولت افغانستان این ادعاها را رد کرده است.
 
اسلام آباد پس از حمله انتحاری در ایالت سند، یک فهرست 76 نفری را به دولت افغانستان تحویل داد و از این کشور خواست که آنان را تسلیم پاکستان کند و یا آنان را سرکوب نماید.
افغانستان نیز در مقابل این اقدام، فهرستی از رهبران و فرماندهان طالبان را که به گفته دولت افغانستان در پاکستان پناه گرفته اند، به اسلام آباد تحویل داد و گفت که ما منتظر اقدام دولت پاکستان در این زمینه هستیم.
 
حقجو همچنین در باره موافقت نامه سازمان تجارت جهانی گفت که این موافقت نامه به صورت مرحله ای از سال ۲۰۱۸ در افغانستان عملی خواهد شد و تا آن زمان باید اصلاحات لازم در نظام تجاری و گمرکی خود به عمل آورد.
به گفته وی، آمادگی افغانستان برای اجرای این موافقت نامه، نیازمند زمان است و دست کم تا سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید.
 
بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که افغانستان از نظر تسهیلات تجارتی در رده ۱۷۵ کشورهای جهان قرار دارد و برای صادرات و واردات ۹۳ ساعت زمان در این کشور صرف می شود. این زمان در شماری دیگر از کشورهای توسعه نیافته ۴۸ ساعت و در کشورهای پیشرفته، ۳ ساعت است.
 
«قدیر بهمن» رئیس نمایندگی اتاق تجارت بین المللی افغانستان نیز در این نشست گفت که با اجرای موافقت نامه عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، صادرات کوچک و متوسط کشور تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.
 
این موافقتنامه با رای دو سوم اعضای سازمان تجات جهانی سال گذشته میلادی به تصویب این سازمان رسید و هدف از آن، سرعت بخشیدن به تجارت فرامرزی است.
بر اساس این موافقت نامه، برای صادرات و واردات کشورهای عضو سازمان، وقت، هزینه و مراحل اداری گمرکی کمتری در نظر گرفته می شود.
 
وی افزود: با اجرای موافقت نامه عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، سالانه ۷۳۰ میلیارد دلار سود تجاری برای کشورهای عضو این سازمان (اکثراٌ در کشورهای توسعه نیافته) و ۲۰ هزار شغل، از جمله افغانستان، ایجاد خواهد شد.
 
اتاق تجارت بین المللی افغانستان از دولت این کشور خواسته است که اقدامات عملی را برای برخورداری از مزایای این موافقت نامه انجام دهد و نقش بخش خصوصی در افغانستان را برای رشد و پویائی اقتصاد کشور افزایش دهد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *