نقش موثر گزارش‌گری مالی در شفافیت‌های نظام اقتصادی

9:23 - 07 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۴۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به پیش نیاز اقتصاد کشور با وجود تلاطمات نرخ ارز و تورم گفت: گزارش‌گری مالی با ایجاد ثبات و آرامش در سطح اقتصاد کشور، قوانین و مقررات مناسب برای سرمایه‌گذاری، ایجاد فضای کسب و کار مناسب و استفاده از استاندارهای بین‌المللی می‌تواند به شفاف‌سازی در نظام مالی کمک کند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، علی طیب نیا در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی گفت: سال 95 از این جهت که سال آغازین گزارشگری بین‌المللی محسوب می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: برای رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تمامی شرکت‌های ثبت شده در بورس و همچنین شرکت‌هایی که باید صورت‌های مالی خود را ارائه دهند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اهمیت برگزاری همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تصریح کرد: این همایش گام موثری برای قدم‌های صحیح و اصولی در ثبت گزارش‌های مالی برداشته است.
 
طیب‌نیا گفت: شرکت‌هایی که از ابتدای سال مشمول این گزارش‌گری و استفاده از این استانداردها و شفاف سازی شده‌اند در ارتقاء شفافیت در نظام مالی کشور می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

وی تصریح کرد: در دهه های اخیر جهان شاهد رشد بی سابقه و شتابانی در تعاملات اقتصادی بین المللی بوده است همکاری بین ملت‌ها و دولت‌ها، هم از نظر حجم و هم از نظر تنوع، دچار تحولات قابل توجهی شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تحولات در عرصه اقتصاد بین المللی و تعاملات بین کشورها در حدی است که راهبردهای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها را نمی توان بدون در نظر گرفتن این تعاملات و پیوندهای اقتصادی، طراحی و اجرا کرد.

طیب نیا اظهار کرد: بین رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرمایه گذاری در بازار سرمایه ارتباط مستقیم است، چراکه علاوه بر منابع مالی موجبات جذب دانش فنی و تکنولوژی های پیشرفته را فراهم می کند و در عین حال، موجب دسترسی به بازارهای بین المللی برای فروش محصولات را سبب خواهد شد و بدون استفاده از ظرفیتهای بین المللی امکان رسیدن به رشد پایدار وجود ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سرمایه گذاران را به بازارهای ایران جذب کنیم باید پیش نیازهای آن نیز مهیا شود، یکی از این پیش نیازها برقراری ثبات در عرصه اقتصاد کلان کشور است؛ به خصوص در کشوری که تورم سهمگین، تلاطمات در بازار ارز وجود دارد پیش بینی پذیری امکان پذیر نیست و امکان حضور سرمایه گذاران خارجی به حداقل ممکن می رسد، پس باید در وهله اول ثبات و آرامش در اقتصاد کشور فراهم می شود که این مهم با همت ملت و مسئولان کشور فراهم شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر ضرورت وجود قوانینی برای حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی گفت: امروز قوانین خوبی وجود دارد و تلاش برای اصلاح آن در حال انجام است، به این معنا که قوانینی که مخل کسب و کار و سرمایه گذاری هستند، شناسایی شده و در حال شناسایی هستند که امید می رود با اصلاح آن، نقش مهمی در این چارچوب برداریم و فضای کسب و کار مناسب را فراهم آوریم.

طیب‌نیا تصریح کرد: سرمایه گذاران باید وضعیت را در صنایع کشور ارزیابی کرده و موقعیت های موجود در اقتصاد ایران را در بنگاهها و بخش ها، با هم مقایسه کند تا با وضعیت مشابه در عرصه بین المللی بسنجد، پس نیاز به زبان مشترک حسابداری است که صورتهای مالی را به نحو یکسان گزارش کند و به نحو یکسان هم مورد درک قرار گیرد. 






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *