اتهامات مقامات ترکیه نسبت به ایران قابل فراموشی نیست/شرایط جهانی و منطقه‌ای اجازه شکل‌گیری امپراطوری عثمانی را نمی دهد

10:55 - 02 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۱۸۶۹
دسته بندی: سیاست
وابسته نظامی سابق ایران در عربستان سعودی با بیان اینکه همه می دانند که الگوی ترکیه کنونی "جمهوری اسلامی ایران" بوده است، خاطرنشان کرد: آنها در چند سال اخیر به اشتباه فکر می کردند مجددا می توانند امپراطوری عثمانی را شکل دهند غافل از آنکه شرایط جهانی و منطقه ای به هیچ وجه اجازه این کار را به آنها نخواهد داد.
منصوری آرانی
عباسعلی منصوری آرانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وابسته نظامی سابق ایران در عربستان سعودی، با اشاره به صحبتهای ضدایرانی مطرح شده در نشست امنیتی مونیخ توسط مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: ما طی سالیان گذشته شاهد اشتباهات استراتژیک فراوانی در تصمیمات ترکیه ای ها بوده ایم که این تصمیمات اشتباه هم در درون ترکیه، هم در منطقه، هم در میان کشورهای مسلمان و هم در سطح بین الملل، تبعات منفی فراوانی را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه اتهام زنی های اخیر مقامات ترکیه علیه ایران در نشست امنیتی مونیخ نشان دهنده اشتباه آنها در محاسباتشان است، افزود: "اشتباه در محاسبات"، زوایه گرفتن های طولانی مدت را به دنبال دارد؛ این اشتباهات می تواند تاثیرات منفی فراوانی را در روابط ایران و ترکیه در سالهای آتی ایجاد کند که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

منصوری آرانی در ادامه با بیان اینکه گزافه گویی های مقامات ترکیه مبنی بر اینکه "ایران می خواهد حکومتهای شیعه در عراق و سوریه مستقر کند" ، صرفا برای منحرف کردن اذهان مردم سوریه و عراق است، تاکید کرد: این اتهامات مقامات ترکیه نسبت به ایران به این سادگی ها قابل پاک شدن و فراموشی نیست.

استاد دانشگاه نظامی دافوس در ادامه این سوال را مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران به رای مردم دو کشور عراق و سوریه احترام می گذارد اما آیا واقعا ترکیه نیز برای رای مردم این دو کشور بحران زده احترامی قائل است؟

وابسته نظامی سابق ایران در عربستان سعودی در پایان با بیان اینکه همه می دانند که الگوی ترکیه کنونی "جمهوری اسلامی ایران" بوده است، خاطرنشان کرد: آنها در چند سال اخیر به اشتباه فکر می کردند مجددا می توانند امپراطوری عثمانی را شکل دهند غافل از آنکه شرایط جهانی و منطقه ای به هیچ وجه اجازه این کار را به آنها نخواهد داد.

گفتنی است مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیروز (یکشنبه) در نشست امنیتی مونیخ اتهاماتی بی اساس و نخ نما شده را با هدف فرافکنی و منحرف کردن افکار عمومی مطرح کرد.

او مدعی شد: "سیاست فرقه گرایانه ایران صلح را در بسیاری از کشورها تضعیف می کند؛ ایران در تلاش است که سوریه و عراق را به دو دولت شیعه تبدیل کند؛ ایران با دخالت در یمن، بحرین و عربستان ثبات را تضعیف می کند".




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *