سیل‌بندهایی که خود عامل سیلاب می‌شوند

11:33 - 02 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۱۸۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سیل بندها و یا بندهای خاکی از جمله سازه‌هایی هستند که هدف از ساخت آن جمع آوری روان آب بارش‌ها و جلوگیری از هدر رفت آب است، که بارندگی‌های روزهای گذشته نشان داد برخی از این سازه‌ها به دلیل رعایت نشدن استاندارد در فرآیند ساخت با پر شدن درصدی از آنها تخریب و در نهایت جاری شدن سیلاب را به همراه دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، تغییر شرایط اقلیمی یکی از رویدادهای طبیعی در سرتاسر جهان است که در هر گوشه‌ای از دنیا با توجه به شرایط جغرافیایی به شکلی خود را نشان می‌دهد و ملموس‌ترین و فراگیرترین آن گرم شدن 1 تا 1.5 درجه‌ای دمای کره زمین است.

در ایران این تغییر اقلیم در خشکسالی‌های چند سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی بیش از موارد دیگر نمود داشته که مشکلاتی را در تامین آب شرب ایجاد کرده و در صورت بارش، این بارندگی‌ها به صورت رگباری و شدید بوده که در نهایب به جاری شدن سیلاب می‌انجامد.

وزارت نیرو به همراه وزارت جهادکشاورزی و در برخی از مناطق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای پیشگیری از جاری شدن سیلاب و استفاده بهینه از روان آب‌ها دست به ساخت بندخاکی، سیل گیر و یا موارد مشابه زده‌اند تا با جمع آوری این آب در مناطق مشخص در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه کشاورزی از این آب استفاده کند.

بررسی عملکرد این سازه‌ها در بارندگی‌های روزهای اخیر نشان می‌دهد تعدادی از آن‌ها به دلایلی از جمله رعیت نشدن استاندارد رد فرآیند ساخت یا نبودن نظارت فنی بر روی خود سازه پس از گذشت چند سال از شرایط استاندارد خارج شده که پس از جمع شدن حجم کمی از آب بر پشت دیواره بر اثر فشار تخریب و حرکت یک باره این آب ها خود باعث روان شدن سیلاب در پایین دست این سازه شده است.

تمام این مسائل در حالی مطرح می‌شود که جای سوال دارد که با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و احتمال بارش‌های رگباری باران در سال‌های آینده، چه میزان بر روی استاندارد بودن این سازه‌ها نظارت صورت می‌گیرد تا بر اثر بارندگی‌های سال‌های بعد شاهد ورود سیل به شهرها و روستاها و تخریب‌های زیست محیطی نباشیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *