رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مسئولان دولتی از انتشار سریال‌های خارجی در "رسانه‌های افغانستان" جلوگیری کنند

18:18 - 07 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۱۱۴۰
لایق آثار هنرمند افغانستانی با بیان اینکه رسانه‌ها از هنرمندان استفاده ابزاری می‌کنند، گفت: مسئولان دولت وحدت ملی از انتشار فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در رسانه‌ها جلوگیری کنند.
مسئولان دولتی از انتشار سریال‌های خارجی در به گزارش سرویس بین الملل  با وجود آغاز به کار سینماها و تلویزیون‌های خصوصی طی 15 سال گذشته، اما هیچگاه سینمای افغانستان رونق از دست رفته خود را دوباره پیدا نکرد.
 
حضور هزاران هنرمند جوان در عرصه سینمای افغانستان و استقبال کمرنگ رسانه‌ها از آنها سبب کاهش فعالیت‌های هنرمندان شده که این وضعیت سبب دلسردی آنها در کار سینمایی شده است.
 
اکنون اکثر تلویزیون‌های خصوصی افغانستان مبلغ فرهنگ‌های خارجی با انتشار و پخش سریال‌ها و فیلم‌های خارجی است، چیزی که دورنمای سینمای افغانستان را تاریک نشان داده و هنرمندان این کشور را تضعیف می‌کند.
 
لایق آثار یکی از هنرمندان افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به وضعیت هنری و هنرمندان در افغانستان، اظهار داشت: عدم توجه مسئولان دولتی به هنرمندان سبب شده تا آنها واژه‌های خارجی و دور از فرهنگ افغانستانی و اسلامی را در فیلم‌های خود استفاده کنند، تا باشد از کشوری و یا گروهی پول بدست بیاورند.
 
آثار با بیان اینکه مسئولان دولتی به هنر و هنرمند توجه ندارند، تصریح کرد: هنر با گذشت هر روز بیشتر دچار رکود شده و در آستانه فراموشی قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه هنرمندان به یکدیگر باور نداشته و از یکدیگر حمایت نمی‌کنند، توضیح داد: دولتی‌ها نیز هنرمند را نپذیرفته و از آنها حمایت نمی‌کنند.
 
این هنرمند افغانستانی که حدود 3 سال در این بخش فعالیت کرده، ادامه داد: کشور‌های غیر از افغانستان توجه جدی به هنر و هنرمند دارند، اما در این کشور یک هنرمند حتی نمی‌تواند هزینه سفر به یک کشور خارجی را پیدا کند.
 
لایق آثار اظهار داشت: کشور‌های خارجی به هنرمند احترام گذاشته و آنها را حمایت می‌کنند، زیرا هنرمند انعکاس‌دهنده حقایق و ناگفته‌های مردم است.
 
آثار با بیان اینکه شخصیت‌کشی در افغانستان زیاد است، گفت: افغانستان کشوری است که شهروندان آن، همدیگر را نمی‌پذیرند و شخصیت دیگری را پامال می‌کنند.
 
وی با اشاره به فعالیت تعدادی از هنرمندان در رسانه‌های افغانستانی افزود: این هنرمندان بر اساس نیاز رسانه جذب می‌شوند، در حالیکه در سایر اوقات حتی با آنها مصاحبه هم نمی‌کنند و به باد فراموشی سپرده می‌شوند.
 
این هنرمند افغانستانی تصریح کرد: عدم توجه مسئولان دولتی به هنرمندان سبب شده تا آنها واژه‌های خارجی و دور از فرهنگ افغانستانی و اسلامی را در فیلم‌های خود استفاده کنند، تا در مقابل از کشوری و یا گروهی پول بدست بیاورند.
 
لایق آثار این عملکرد هنرمندان را در تقابل با دین اسلام خواند و توضیح داد: کاربرد واژه‌های خارجی و غیر اسلامی در فیلم‌ها از سوی هنرمندان نشان‌دهنده فاصله‌گیری از دین بوده و در این مورد باید تجدید نظر شود.
 
آثار با تأکید بر اینکه مسئولان دولت وحدت ملی از انتشار فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در رسانه‌ها جلوگیری کنند،  ادامه داد: ریاست افغان فیلم باید فعالیت خود را گسترش داده و هنرمندان را رشد دهد.
 
وی با بیان اینکه سریال‌های افغانستانی بیشتری باید تهیه شود، گفت: اکثر رسانه‌ها قابل تقدیر و تحسین است، اما هنرمندانی که در این رسانه‌ها فعالیت دارند، پس از مدتی بیکار شده و به هر دری دست می‌سایند، گشایشی در آن نمی‌یابند.
 
این هنرمند افغانستانی با تأکید بر اینکه از ظرفیت خود استفاده کنیم، افزود: ساخت فیلم‌های افغانستانی و استفاده از هنرمندان داخلی سبب رشد و توسعه هنر می‌شود.
 
آثار در پایان سخنان خود توضیح داد: هنرمند صدای ملت بوده و حمایت از آنها حمایت از ملت است و دولت افغانستان باید توجه جدی به این قشر کند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *